Alkoholra szórjuk el a pénzünket

D CIM20111214003
2014.12.11. 10:32

Jelen állás szerint eléggé úgy tűnik, hogy jön a vasárnapi zárva tartás: ez azt jelenti, hogy az eddigi hét helyett hat napunk lesz vásárolni.

Arról megy a vita, hogy a boltok forgalma mennyivel eshet vissza, de az nyilvánvalónak tűnik, hogy a fogyasztási szokásaink és a fogyasztói kosarunk összetétele nem fog megváltozni. Kíváncsiak voltunk arra, hogy úgy általában mit veszünk a boltokban, ezért kikértük a KSH-tól az adataikat, amelyek azt mutatják meg, mennyit költene egy átlagos magyar 100 ezer forintból ételre és italra, illetve hogy az egyes tételekre mennyi pénzt szánna ebből a keretből.

A számok sajnos nemcsak azt mutatják meg, amit már eddig is tudtunk – tehát, hogy a magyarok full alkoholisták–, hanem az ünnepi italozgatások miatt még aktuálisak is. De miről is van szó pontosan?

Nagyjából 10 százalék.
 

Vagy ha pontosabbak akarunk lenni, akkor

4,95+2,72+2,33 százalék.

Nagyjából az ételre és italra félretett pénzünk ekkora részét költjük alkoholra. Sorrendben

  1. sörre,
  2. rövidre és
  3. borra.

A maradék kilencvenszázaléknyi kiadásban olyan tételek vannak, mint a tej, tejtermékek, sertéshús, kenyér, gyümölcs és az alkoholmentes üdítők (mondjuk a szintén eléggé egészségtelen kóla is ide tartozik például). Ezen a kördiagramon jól látszik az összes kiadás.

 

Ha nem százalékosan nézzük, akkor láthatjuk, hogy a legtöbbet, csaknem 2400 forintot költünk sörre a 100 ezer forintból. Emellett nagyjából 1300 forint jut rövidre és 1150 borra. A grafikon azt mutatja meg, hogy az átlag magyar melyik 23 ételre és italra költ a legtöbbet.

 

A következő charton pedig azok a kiadások vannak, amelyek nem jutottak be a legnépszerűbb tételek közé. Ebből az is látszik, hogy a magyarok nem kifejezetten a mediterrán diéta hívei, vagy az is lehet, hogy egyszerűen csak nincs pénzük arra, hogy egészséges kaját egyenek: halra és gyümölcsre például nem jutott olyan sok.

Az is igaz persze, hogy szalonnára vagy jégkémre se költöttünk nagyon, bár ezt talán ellensúlyozza, hogy a cukor és a csoki is bejutott az első 23 kiadás közé.