Így nyerte szét magát a Közgép az utóbbi években

2015.02.06. 17:01 Módosítva: 2015.02.06. 17:39
6 hozzászólás

Bár most rájár a rúd Simicska Lajosra, nem volt ez mindig így, a nagyvállalkozó kiterjedt cégcsoportjának zászlóshajójának, a Közgépnek a sikere sokáig töretlennek tűnt a közbeszerzéseken. A defacto listáján, amely az 1997 és 2013 között elnyert beszerzéseken elnyert összegeket összesíti, a Közgép a harmadik: az évek során 193,53645 milliárd forintot nyertek el.

 

A cég árbevétele 2012-ben 85 milliárd forint volt, míg eredménye 3,3 milliárd forint. A cég a rendszerváltás után, 1994-ben alakult részvénytársasággá, a társaság 2004-től kezdett egyre több mindennel foglalkozni, ma már autópálya-, vasút-, közmű- és környezetvédelmi beruházásokat is végez. Ahol konzorciumban nyert közbeszerzést, ott a Defacto a cégek között egyenlő arányban osztotta szét az elnyert összeget, ami a valóságos felosztástól sok esetben eltérhet.

 

A korábbi fejlesztési miniszter, a vállaltan Simicska-közeli Németh Lászlóné 2012-ben egy képviselői kérdésre adott válaszként beismerte, hogy az uniós forrásokból finanszírozott KEOP- és KÖZOP-beruházások 17 százaléka került a Közgéphez 2010-2011-ben. 

A nagyvállalkozó valós befolyásának érzékeltetéséhez viszont fontos tudni, hogy a fentiek a Simicska-biradolom egyetlen szeletének eredményességét mutatják csak, azt is csak 2-3 évvel korábbi adatok alapján.

Simicska vállalatbirodalmának tucatnyinál is több ismertebb cégei közé tartozik a Mahir, az Advenio, az Europublicity, a B Reklám, a Publimont, a Pro Aurum és a Hungister is. Azt, hogy melyikben ténylegesen mekkora érdekeltséggel rendelkezik, vagy hogy ezekből pontosan mennyit keres, nem tudjuk pontosan.

Nyilván érdekes kérdés, hogy mennyit veszíthet Simicska azzal, hogy nyíltan szembefordult a közbeszerzések szabályait alakító kormányzattal. A választ itt sem tudjuk pontosan megadni, mert a legtöbb esetben Simicska más cégekkel összefogva indult a pályázatokon, valamilyen konzorciumban. A pályázati eredményhirdetésekből pedig soha nem derül ki, hogy a konzorciumi tagok milyen arányban részesednek az elnyert pénzből. 

Az összeg viszont biztosan nem lehet túlságosan kicsi, ami érzékenyen érintheti Simicskát: az Átlátszó korábbi cikkéből kiderül, hogy a Közbeszerzési Értesítő adatai alapján 2013-ban a Közgép egyedül vagy valamilyen konzorcium tagjaként összesen 432 milliárd forintnyi pályázatot nyert el.