Tudományosan is bizonyított: működik a kormány agymosása

2017.07.31. 10:09
0 hozzászólás

Vajon a több éve tartó kormányzati kampánynak van-e hatása az emberek gondolkodására? Tényleg jobban terjed a gyűlölet az életben és az online felületeken, mint korábban? Egy szövegelemző szoftver segítségével végzett kimutatások meglepő eredményt hoztak: az agymosás hatására az arra fogékony emberek agya valóban kimosódik.

Feltűnően sok viszont azok száma, akik immunissá váltak a gyűlöletkampány üzeneteivel szemben.

Az emberek kétharmada egyre inkább süket a tízmilliárdokból finanszírozott kormányüzenetekre.

A gyűlölködők egyre inkább gyűlölködnek

A SentiOne nevű szöveganalitikai platformon azt nézték meg a kutatók, hogy 2016-ban milyen módon beszéltek a menekültkérdésről a kommentekben, Facebook-posztokban és blogbejegyzésekben. Kiderült, hogy a nem semleges tartalmak elsöprő többsége menekültellenes:

a hozzászólások 79,3 százaléka negatív töltetű.

Ahogy a következő fejezetben részletesen is írjuk, a kutatásban nem vizsgálták a semleges, azaz a kampányt ignoráló posztokat, pedig ezekből volt a legtöbb.

Az elemzésből készített grafikonon látható, hogy a negatív bejegyzések és kommentek száma akkor ugrott meg, amikor a kormány a számára fontos vagy kritikus események idején erősített a kommunikációján. Ilyen volt az EU ("Brüsszel") figyelmeztetése a kvóták miatt, a kerítésépítés vagy a menekültellenes népszavazás.

Ezek az események hatással voltak azokra is, akik nem a kormányzati világkép szerint gondolkodnak: a menekültellenes kommunikáció erősödését a pozitív tartalmak növekedése is kísérte, ezek száma azonban mindig elmaradt a negatív megszólalásokétól.

Vizualizáció: Kovács Ivett / Starschema

Sokan semlegesek maradtak

A képet az árnyalja, hogy a szoftver nem vizsgálta a menekültüggyel kapcsolatos semleges megszólalásokat, pedig ezekből volt a legtöbb:

a tartalmak kétharmadán nem hagyott nyomot a gyűlöletkampány.

Fontos, hogy az elemzőalgoritmus csak hetven százalékos biztonsággal képes helyesen dönteni a tartalom irányultságáról. Igaz, az az arány a trendek érzékeltetésére már éppen elég. Torzíthatja a képet az is, hogy a kutatók a nyilvános hozzászólásokat elemezték, miközben a Facebookon a legtöbben zárt csoportokban mernek csak hangot adni véleményüknek.

Az adatok mindezek ellenére alátámasztják a Fidesz felméréseit, amelyek szerint érdemes közpénzt fektetni a negatív kampányba: erről beszéltek a párt emberei Tusványoson, és a Publicus felmérései is megmutatták: minél jobban sorosozik a kormány, annál negatívabb lesz a megítélése. Soros gyűlölete szorosan összefügg a negatív kampánnyal, mutatta meg az a riportunk is, amelyben erdélyi magyarok fejtették ki, hogy ők többnyire semmit nem gondolnak Soros Györgyről, sőt, aki ismeri alapítványi tevékenységét, elismerően nyilatkozott róla. A romániai magyar politikusok pedig azt emelték ki, hogy Romániában egészen más problémákkal foglalkoznak.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?