(c) 2001 Index.hu Rt. Minden jog fenntartva.
VISSZA
Kalandok vadkeleten -Erdély

Erdély indokolatlanul elfeledett túracélpont. Pedig elsőrangú hely túrázásra, sziklamászásra, hegyikerékpározásra, a szocreál lakótelepek világa pedig vadkeleti kalandokat tartogat.

Földes András (fa@mail.index.hu)
2001. július 23., hétfő 20:06



Ahogy hazánk természetjáróinak piros kockás ingjei, csehszlovák bakancsai és lengyel csővázas hátizsákjai az évek során márkás felszerelésekre cserélődtek, úgy felejtődtek el az addig klasszikus túra- és kirándulóvidékek. Erdély is az Alpok, a Pireneusok, vagy akár tengerentúli célok mögé sorolódott, noha a természet és a tradicionális kultúra változatlanul lenyűgöző. Csupán a mi igényeink változtak. Az "ez van - ezt kell szeretni" attitűd a KGST-vel együtt enyészett el, és manapság a turista már nem megy el szemrebbenés nélkül egy néhány órás határátkelési procedúra, a lepattant tömegközlekedés, vagy akár a színvonaltalan éttermi kiszolgálás mellett. Ha azonban képesek vagyunk mindezeket a "Vadkeleti báj" kategóriába sorolni, továbbá figyelembe vesszük Erdély gazdag természeti és kulturális kincseit, számíthatunk rá, hogy élvezni fogjuk a Dáciák országába tett kirándulást.

Békási szoros
Erdély nagyszerű hely az országjáráshoz, igen jó túraterep, lehet sziklát mászni, és a mountain bike-osoknak sem kell megfelelő ösvények után kutatniuk. Noha számos nagy múltú város is megtalálható a környéken, túráinkat érdemes természetközeli célpontok irányába szervezni, hacsak nem szeretnénk szomorú lakótelepgyűrűk által szorongatott óvárosokban fejlődésről és visszafejlődésről merengeni. Változások természetesen Romániában is bekövetkeztek, hogy a legjellemzőbbet említsük, a Dáciák területén. Míg hazánkban még mindig csak egy típusú Dácia létezik, Romániában -a galapagosi pintyek formagazdagságához hasonlóan- Dáciák tucatnyi alfaja fejlődött ki. A figyelmes látogató megfigyelhet sportosan gömbölyített formájút, merészvonalú hűtőráccsal szereltet, pick-up típusút, cabriót, vagy akár "King of the Road" feliratút is.

Az igazi érdekességek azonban mégiscsak a kis falvakban, és a hegyek közt várnak ránk. A természeti környezet mellett a helyiek megkapó közvetlensége és ízes beszéde is megér egy körutazást. Minimális előkészületek után kellemes időt tölthetünk a medvék és a köménypálinka hazájában.

Megközelítés

Dacia old school
Busz: Szinte minden jelentősebb erdélyi városba eljuthatunk autóbusszal. A féllegális járatok rendszeres időközönként indulnak a budapesti Népstadion autóbusz-állomás mögötti parkolóból. Az indulási időpontok a Volán hivatalos menetrendjén olvashatók, jegyet azonban csak a buszvezetőtől vásárolhatunk. A jegy 4-6 ezre forintba kerül, a menetidő nagyjából 10-15 óra között van. Az utazás kényes pontja a határátkelés, amely az aktuális asztrológiai helyzettől függően 1-3 órás műsort jelent. Az átléptetési metódus érzékeltetésére egy, a buszon feljegyzett párbeszéd: "-Anyu, mikor kezdenek turkálni a csomagjainkban? -Majd ha a bácsik befejezték a kávézást."

Vonat: Vonatok a _ pályaudvarról indulnak. Helyjegy vásárlásával biztosíthatjuk, hogy kényelmesen szemlélhessük, ahogy kevésbé szerencsés utastársaink embercsempész kamionokban szokásos tömegben állják végig a 10-14 órás utat. A vonat a busznál valamivel drágább, de jó eséllyel rövidebbek a határátlépések. Csomagjainkat soha ne hagyjuk őrizetlenül. Lopások szempontjából különösen az éjszakai vonatok veszélyesek.

Dacia nu school I.
Autó: A román utak minősége igen széles skálán mozog. A frissen aszfaltozott, sima szakaszok mellett sokszor találkozunk majd a 20-30 kilométeres sebességhatár átlépését tengelytörő kátyúkkal megakadályozó utakkal is. Sőt a hegyek közt rátévedhetünk harmadrendű útként jelölt, de nem burkolt "ösvényekre" is (pl.: Bucsin-tető).

A sávok sok helyen nincsenek is felfestve, lévén jelentőségük a helyi közlekedésben csekély. Óvatosan vegyük tehát a beláthatatlan kanyarokat, mert néha mindkét térfélen bravúros előzési manőverek zajlanak. Az éjszakai vezetés pedig a kivilágítatlan kerékpárok, és az igen sűrű szekérforgalom miatt igényel fokozott figyelmet.
Az üzemanyag a hazainál lényegesen olcsóbb, 130-160 Ft.

Autóstop: A határ gyalogosan is keresztezhető. Fontos tudnivaló, hogy Romániában a stopért is fizetni szokás, nagyjából az adott szakaszra számított autóbuszjegy árát.

Dacia nu school II.
Árak, pénz: Románia világviszonylatban is jelentős milliomos populációval büszkélkedhet. Magyarázat, hogy 1 forint közel 100 lejt ér a feketepiacon. Egy kg kenyérért 16 ezer lejt, egy liter tejért 18 ezret, egy kiadós éttermi ebédért pedig 80-100 ezer lejt kell fizetnünk.

Százezrek és milliók felett rendelkezve folyamatosan, romániai tartózkodásunk megismertet minket azzal, hogy milyen lehet Bill Gates-nek lenni.
Az útra forintot vagy német márkát vigyünk, mégpedig készpénz formájában.
Váltani bankban, és feketén, az utcán, boltokban, autóbuszon is tudunk.

Térkép: Térképpel érdemes még itthon felszerelkezni. Erdély igen sok részéről találhatunk turistatérképet, sajnos akadnak azonban lefedetlen vidékek is. Létezik átfogó Erdély és Székelyföld térkép is. Turistatérképekről bő vebben( http://www.dimap.hu/kiadvanyaink.html)

Szállás: A nagyobb turistacentrumok környékén találhatunk alapfelszereltségű kempingeket. Néhányukban kis faházakat is bérelhetünk 80- 100 ezer lej (800- 1000 Ft) körüli összegért. Motelekben 120 ezer lejtől találhatunk szállást.
A hegyekben található menedékházakban 120- 130 ezer lej körül alhatunk, bár a körülményeket ismerve érdemesebb saját sátrunkat használni. Vége

az oldal tetejére