ketkereken

Villák, teleszkópok

2001. 11. 27., 11:23 | Frissítve: 2001. december 10., hétfő 15:29

A kerékpárok megjelenésekor a közutak még igen rossz állapotban voltak, ezért az emberiséget régóta foglalkoztatja, minként lehetne kényelmesebbé tenni a bicajozást különböző rugók, felfüggesztések használatával. A kerékpáripar, a gyártók, a szakemberek rengeteg megoldással örvendeztették meg a komfortot áhító, tekerő tömegeket.

A méret szempontjából nem lehet a merev és a teleszkópos villákat kettéválasztani, hiszen mindkét csoportra ugyan azon szabványok érvényesek. Inkább nézzük meg, milyen méretek jellemzik a villákat:

Villanyak-átmérő

Három ma elterjedt méret létezik és egy régebbi már elavult:

  • Sorban a legkisebb az 1"-os, amely kívül 25,4 mm-es, belül pedig 21,1mm. Csak menetesen gyártják. Ettől érdemes óvakodni, csakis a leggyengébb bicajokon van ilyen.
  • Szintén 1"-os, de belül 22,2 mm átmérőjű. Ezt a méretet nevezzük normál alapméretnek. Ebbe sokkal többféle, és jobb stucnikat (kormánypipa) lehet kapni. Létezik menetes, és menet nélküli változatban. A menet nélkülihez az ú.n. A-Headset-nek nevezet kormánycsapágy illeszkedik.
  • A legnagyobb az 1.1/8" méretű, amely belül 25,4 mm, kívül 28,6 mm. Jellemzően menet nélküli változatban kapható, mivel a jobb minőségű hegyibicajok megszokott megoldása, de menetesre is van azért még példa. Ezt hívjuk túlméretesnek, vagy angolul Oversize-nak.
  • A legnagyobb, amelyet ma már nem használ senki, az 1.1/4". Szinte semmit sem lehet hozzá kapni , úgyhogy szintén kerülendő. A neve egyébként extra-túméretes, angolul Evolution.

    Villanyak-hossz

    Ezt a méretet a váz homlokcsövének hossza, a kormánycsapágy magassága és A-Headset esetén a stucni vastagsága adja meg.

    Villa-hossz

    Mekkora kerék is megy majd a villába? Az üzletben ne felejtsük el, mekkora kereket kell fogadnia majd, mert teljesen más villa kell az eltérő kerékátmérő miatt! Montinál ez 26", túrakerékpárnál 27". Vannak kifejezetten gyerekbringákhoz tervezett teleszkópok, ezek 24"-os kerekekhez vannak optimalizálva.

    A felhasznált anyagok szempontjából a merevvilla teljesen más ügy, mint a teleszkóp. Inkább acélból vagy króm-molibdén acélötvözetből készítik, csak a finnyásabb országútisták használnak alumíniumot, vagy karbont. Nekik mindenük a súly...

    A teleszkópoknál (erre a szóra legyen belinkelve a Rugalmas idők cikk egy új felnyílóablakban) már más a helyzet. Itt a különböző részek különböző anyagokból készülnek. Nézzük meg tehát, hogy a teleszkóp melyik része milyen névre hallgat:

    A Villaváll, amibe a már ismert villanyak és a két becsúszószár van beszerelve vagy csavarokkal, vagy ragasztással. A becsúszószár a lábba csúszik. A váll anyaga rosszabb esetben acél, egyébként alumínium. A becsúszószár ugyanúgy, de a komolyabb villáknál az alu csöveket teflonbevonattal látják el, a könnyebb mozgás érdekében. A láb lehet acél, alu, vagy magnézium. A minőségi szint ebben a sorrendben emelkedik, a súly ugyanígy csökken_

    Ha már a fogalmaknál tartunk, fontos tudni, mi az a csillapítás, hiszen a villák árszintjét ez határozza meg, igazán ez alapján szoktuk őket besorolni. A csillapítás a teleszkóp rugós mozgásának fékezését jelenti az oda- illetve a visszaút alatt. Nem a rugó vagy az elasztomer munkáját értük ez alatt! A teleszkóp mozgásának csillapítása akadályozza meg, hogy az ütés (bukkanó) felemelje a kereket a földről. Ez azt jelenti, hogy rázós úton a kerék a lehető legtöbbet maradhat a talajon, megtartva ezzel a kerékpár irányíthatóságát és fékezhetőségét. Mit mondjak? Szélsőséges esetekben kifejezetten jól jöhet_

    A következő ilyen fogalom (jellemző) a rugó-előfeszítés. Ez rendszerint egy kis gomb formájában jelenik meg a teleszkópon, és azt lehet vele beállítani, hogy mekkora súly (milyen nehéz ember) kelljen a villa megmozdításához. Optimális esetben, ha a kerékpárra ülünk, a villának 2-5 mm-t kell benyomódnia.

    A legolcsóbb megoldások

    Egyszerű rugós teleszkóp:
    A legegyszerűbb mechanikus megoldások mellett rövid út és élettartam jellemzi. Nem állítható, hogy mekkora súly kelljen a benyomásához (előtöltés), és a visszaút sebessége (csillapítás) sem. 8000 - 15000 Ft között.

    Elasztomeres teleszkóp
    Szintén nagyon egyszerű, de esetleg állítási lehetőséggel. Kicsit lomha, de ezen az árszinten senkit nem érdekel ilyen apróság. 15000 - 25000 Ft között.

    A középkategóriás megoldások

    Rugós/elasztomeres teleszkóp:
    Mivel a rugó a legérzékenyebb, a csillapítás imitálására "lágyítják" a mozgást, mert a gumibak lassabban reagál, majdnem csillapít. Egész kellemes is lehet, ma már megfelelő minőségű szimeringeket gyártanak, amelyek tartósak és a becsúszószár is simábban mozoghat bennük. A jobb villáknál a becsúszószárat teflonnal vonják be, ugyanezért. 23000 - 40000 Ft között.

    Csillapított rugós/elasztomeres teleszkópok:
    Az RST levegőszelepes, a Manitou, a Rock Shox zárt olajpatronos villáinak egyszerűbb variációi tartoznak ide. Kifejezetten jó minőségű, tartós és megfizethető típusok. A zárt olajpatron előnye a könnyebb cserélhetőség, de komoly hátránya, hogy a kicsi, zárt olajtér miatt a tárcsaféket nem szereti, mert a melegtől az olaj nem tud hova tágulni... Télen pedig a dermedt olaj vetheti szét a patront. Többnyire már a csillapítás mértéke is állítható. 40000 - 70000 Ft között.

    Felső kategória

    Csillapított rugós - olajfürdős (nyitott olajpatronos) villák:
    A Marzocchi az éllovasa ennek a kategóriának, de egy ideje már a többiek is gyártanak ilyet. Nagyon érzékeny, minden szempontból állítható, versenyzésre termett szerkentyűk. Előnye, hogy az olajpatron nem tud szétdurranni, és a tárcsafékekkel is jobb viszonyban vannak. Csupán annyiban van a tárcsafék rossz hatással rá, hogy a meleg olaj folyékonyabb, és a csillapítás mértéke romolhat. Azonban ez csak egészen szélsőséges helyzetekben fordulhat elő, és ekkor már magára a hidraulikus tárcsafékre is hatással lehet. 80000 - 140000 Ft között.

    És végül a csúcs:

    Teljesen légrugós/légcsillapítású villák:
    A Rock Shox SID villája a leg ismertebb. Nagyon könnyű, és mind az oda, mind pedig a visszaút állítható. Belső állítgatásokkal a viselkedése is befolyásolható. Előnye a nagyon kis súly. Ezek a villák rendszerint 1300 gramm alatt vannak. Hátránya, hogy a levegőrugós szerkezet megmozdítására először egy nagyobb erőre van szükség, ami azt jelenti, hogy a kisebb bukkanókat nem javítja ki a villa. Emelkedőn felfelé jól jöhet, de vízszintesen és lefelé nem kellemes. Ez a hiba azonban az újabb típusoknál kiküszöbölődött a jó minőségű becsúszószár-bevonatokkal, és egyéb megoldásokkal. Idetartoznak még a különlegesen nagy rugóúttal rendelkező teleszkópok, amelyek rendszerint drága megoldások, mert emellett erősnek is kell lenniük. Ebben a kategóriában megjelenik egy érdekes megoldás is, amely leginkább a motorkerékpároknál volt eddig szokásos: a fordított becsúszószáras, ahol a villa pontosan fordítva (fejjel lefelé) van elrendezve. Előnye, hogy merevebb, és a belső dolgokat is másképp lehet beépíteni. 120000 - és a csillagos ég között.

    A villák rugóútjai csak az alsó kategóriákban függnek az ártól. Itt csak 3-4 cm-ről beszélhetünk. Feljebb, 28000 Ft magasságában már 6-8 cm is lehet. A komolyabb villáknál inkább a célterület meghatározó. A Cross Country-hoz 7-9 cm, Freeride-hoz 9-13 cm, a Downhill-hez pedig a lehető legnagyobb (ma kb. 33 cm-ig) utakat sajtolnak ki a villákból.

  • hirdetés
    hirdetés