|
Gumiabroncs teszt11 pár cross country külső2000. 12. 02., 19:35 | Frissítve: 2000. december 15., péntek 14:55
Sokan alábecsülik a kerékpár menettulajdonságaiban nagy szerepet játszó gumiabroncsok jelentőségét. A kerékpárüzletekben dolgozó eladók a megmondhatói, milyen sok tövig kopott mintázatú, elöregedett külső gumi van még használatban. Az elhasználódott külsők nem egyszerűen csak a gyakori bosszúság forrásai. Egy meredek lejtőn elszenvedett defekt komoly baleseti tényező is. Ha a maximumot szeretnéd kihozni magadból és gépedből, érdemes figyelmet fordítanod a megfelelő külsők kiválasztására.
A melyik a legjobb kérdésre nincs egyértelmű válasz. Több elismert gumiabroncsgyártó cég konstruktőrei munkálkodnak világszerte azon, hogy a legjobb mintázatot és alapanyag-összetételt megtalálják. Legjobb azonban nincs - van helyette sok nagyon jó.
A mintázatok természetesen eltérőek. Más profilú gumiabroncs válik be egy saras erdei, és más egy köves-murvás talajon. A mintázat mellett a fejlesztőmérnökök érdeklődési körében első helyen áll a súly és a defektállóság. A súly jelentőségét nem kell külön hangsúlyozni. A keréken mint forgásban lévő tömegen elért súlycsökkentés háromszor annyit jelent, mint a kerékpáron véghezvitt egyéb spórolás. A súlycsökkentéssel látszólag ellentétben áll a defektállóság kérdése. A kisebb tömeg vékonyabb oldalfalakat és futófelületet jelent, tehát valamit tenni kell a gyakoribb defektek ellen. Az alacsony súly és a defektek elleni nagyobb ellenálló képességre jó példa a Ritchey WCS szériája. A WCS esetében a nagyobb TPI szám (TPI: threadless per inch), azaz az egy inchre eső szövetsűrűség segít a defektek megelőzésében. Nyilvánvaló, hogy a nagyobb szálsűrűségű szövet, amire azután a gumiréteg kerül, jobban ellenáll a gumit érő mechanikai sérüléseknek. Védelem az átszúrás és a kígyóharapás ellen Az átlagos tajvani külsők esetében a TPI érték 37. A jobb minőségű gumiabroncsok esetén 67, a legjobbak, mint a WCS pedig 127 TPI értékűek. Az alapszövet megerősítése mellett vannak más módszerek is a defektállóság növelésére. Az egyik létező legjobb a Schwalbe által alkalmazott Double Defense technológia. A double, tehát kétirányú védelem a két leggyakoribb defekttípus, az átszúrásos és a “kígyóharapás” elleni védelemre utal. Az átszúrásos defektet mindenki ismeri. Okozhatja tüske, üvegszilánk, szeg stb. A másik, az ún. kígyóharapásos vagy felütéses defekt. Ilyen defekt a külsőt érő nagyobb ütés, járdaszegélynek ütközés vagy ha nagyobb köveken kel át valaki, következhet be. Ilyenkor a külső gumi pereme és a felni közé becsípődő tömlőn kígyómarásszerű sérülés keletkezik. Fékezhetőség és az oldaltartás A német gyártó a futófelület alá bedolgozott aramid-szövettel erősítette meg egyes külső gumijainak védelmét. Emellett a perem körüli részen végigfutó energiaelnyelő zóna segít elkerülni a felütéses defekteket. Front & Rear (első és hátsó) Az első és a hátsó kerék két különböző funkciót lát el. A hátsó, a meghajtott kerék, amelynek többek között fő feladata a kapaszkodás. Az első keréknek és az első gumiabroncsnak nagy szerepe van az irányításban, a kanyarok vételében. Mind az első, mind a hátsó gumiabroncs esetében fontos szempont a fékezhetőség és az oldaltartás. Látható tehát, hogy jó gumiabroncsot tervezni igencsak összetett feladat. Ennek megfelelően a gyártók elég sok, “legjobb” mintázatot találtak ki az elmúlt néhány év alatt. Általánosságban azért felismerhető, hogy melyik külsőt mire tervezték és persze nem csak az oldalukon látható F és R betűről. A hátsó kerékre szánt külsőn, kisebb-nagyobb keresztirányú kapaszkodó mintázatokat találhatsz. Az első kerékre szánt külsőkön ilyen bordázat nincs, inkább kisebb, esetleg hosszirányú mintázat látható. Good Year Lucky Stone
súly: 758 gramm (drótperemes) Ritchey ZED, ALFA BITE
súly: 723/695 gramm (2,1 drótperemes) Continental Explorer
súly: 599 gramm (drótperemes) WTB Racing Raptor 47/45 K
súly: 489 gramm (kevlár, első és hátsó is) Panaracer Smoke, Dart
súly: 764 / 840 gramm (első, hátsó drótperemes) Schwalbe Black Shark, Black Arrow
súly: 723,590 gramm (Shark drótperemes, Arrow kevláros) WTB Racing Raptor47/50
súly: 508 gramm Schwalbe Black Shark Light
súly: 485 gramm (kevlár verzió) WTB Enduro Raptor 47/52 K
súly: 673 gramm első, 695 gramm hátsó (kevlár) Continental Twister
súly: 496 gramm Shwalbe Black Sharx SX
súly: 640 gramm (kevlár verzió) |