(c) 2000 Index.hu Rt. Minden jog fenntartva.
VISSZA
Gumiabroncs teszt

Sokan alábecsülik a kerékpár menettulajdonságaiban nagy szerepet játszó gumiabroncsok jelentőségét. A kerékpárüzletekben dolgozó eladók a megmondhatói, milyen sok tövig kopott mintázatú, elöregedett külső gumi van még használatban. Az elhasználódott külsők nem egyszerűen csak a gyakori bosszúság forrásai. Egy meredek lejtőn elszenvedett defekt komoly baleseti tényező is. Ha a maximumot szeretnéd kihozni magadból és gépedből, érdemes figyelmet fordítanod a megfelelő külsők kiválasztására.

Bringa (bzs@mail.index.hu)
2000. december 2., szombat 19:35



A melyik a legjobb kérdésre nincs egyértelmű válasz. Több elismert gumiabroncsgyártó cég konstruktőrei munkálkodnak világszerte azon, hogy a legjobb mintázatot és alapanyag-összetételt megtalálják. Legjobb azonban nincs - van helyette sok nagyon jó.

A mintázatok természetesen eltérőek. Más profilú gumiabroncs válik be egy saras erdei, és más egy köves-murvás talajon. A mintázat mellett a fejlesztőmérnökök érdeklődési körében első helyen áll a súly és a defektállóság.

A súly jelentőségét nem kell külön hangsúlyozni. A keréken mint forgásban lévő tömegen elért súlycsökkentés háromszor annyit jelent, mint a kerékpáron véghezvitt egyéb spórolás. A súlycsökkentéssel látszólag ellentétben áll a defektállóság kérdése. A kisebb tömeg vékonyabb oldalfalakat és futófelületet jelent, tehát valamit tenni kell a gyakoribb defektek ellen.

Az alacsony súly és a defektek elleni nagyobb ellenálló képességre jó példa a Ritchey WCS szériája. A WCS esetében a nagyobb TPI szám (TPI: threadless per inch), azaz az egy inchre eső szövetsűrűség segít a defektek megelőzésében. Nyilvánvaló, hogy a nagyobb szálsűrűségű szövet, amire azután a gumiréteg kerül, jobban ellenáll a gumit érő mechanikai sérüléseknek.

Védelem az átszúrás és a kígyóharapás ellen

Az átlagos tajvani külsők esetében a TPI érték 37. A jobb minőségű gumiabroncsok esetén 67, a legjobbak, mint a WCS pedig 127 TPI értékűek. Az alapszövet megerősítése mellett vannak más módszerek is a defektállóság növelésére. Az egyik létező legjobb a Schwalbe által alkalmazott Double Defense technológia. A double, tehát kétirányú védelem a két leggyakoribb defekttípus, az átszúrásos és a “kígyóharapás” elleni védelemre utal. Az átszúrásos defektet mindenki ismeri. Okozhatja tüske, üvegszilánk, szeg stb.

A másik, az ún. kígyóharapásos vagy felütéses defekt. Ilyen defekt a külsőt érő nagyobb ütés, járdaszegélynek ütközés vagy ha nagyobb köveken kel át valaki, következhet be. Ilyenkor a külső gumi pereme és a felni közé becsípődő tömlőn kígyómarásszerű sérülés keletkezik.

Fékezhetőség és az oldaltartás

A német gyártó a futófelület alá bedolgozott aramid-szövettel erősítette meg egyes külső gumijainak védelmét. Emellett a perem körüli részen végigfutó energiaelnyelő zóna segít elkerülni a felütéses defekteket. Front & Rear (első és hátsó) Az első és a hátsó kerék két különböző funkciót lát el. A hátsó, a meghajtott kerék, amelynek többek között fő feladata a kapaszkodás. Az első keréknek és az első gumiabroncsnak nagy szerepe van az irányításban, a kanyarok vételében. Mind az első, mind a hátsó gumiabroncs esetében fontos szempont a fékezhetőség és az oldaltartás.

Látható tehát, hogy jó gumiabroncsot tervezni igencsak összetett feladat. Ennek megfelelően a gyártók elég sok, “legjobb” mintázatot találtak ki az elmúlt néhány év alatt. Általánosságban azért felismerhető, hogy melyik külsőt mire tervezték és persze nem csak az oldalukon látható F és R betűről. A hátsó kerékre szánt külsőn, kisebb-nagyobb keresztirányú kapaszkodó mintázatokat találhatsz. Az első kerékre szánt külsőkön ilyen bordázat nincs, inkább kisebb, esetleg hosszirányú mintázat látható.

Good Year Lucky Stone

súly: 758 gramm (drótperemes)
méret: 26x1,95 (39,8/44,2 mm)
ár: 1.700.-
Mintázata kissé Panaracer utánérzés. A kapaszkodása jó, az oldaltartása megfelelő. Jól fékezhető és irányítható edző-gumik. A kedvező ár mindenképpen a vásárlása mellett szól.

Ritchey ZED, ALFA BITE

súly: 723/695 gramm (2,1 drótperemes)
méret: 2,1 (48,5/52 mm)
ár: 3.990.- / 3.600.-
A ZED mintázata alapján leginkább hátsó kerékre tervezett külső. A sáros, latyakos talajt kivéve jól megállja a helyét. Biztonságban érezheted magad vele a száraz döngölt földutakon és a köves, murvás terepeken egyaránt. Lehetséges első párja az Alfa Bite jól irányítható és fékezhető külső. A sarat mérsékelten tűri.

Continental Explorer

súly: 599 gramm (drótperemes)
méret: 26x2,1 45/53mm
ár: 2.900.-
Méltó a nagy nevű gyártóhoz. Szinte minden terepen kitűnő. Mászóképessége a legjobbak egyikévé teszi, de jó a kanyartartása és a fékezhetősége is. Kompromisszum nélküli választás. Mindenféle típusú és halmazállapotú talajra (de nem jég!) ideális.

WTB Racing Raptor 47/45 K

súly: 489 gramm (kevlár, első és hátsó is)
méret: 47/45mm
ár: 5.900.-
A viszonylag sima felületnek és alacsony mintázatnak megfelelően csekély gördülési ellenállású külső. Száraz terepen a legjobb, de a poros, laza talajon már csúszhat. A sáros talajt nem ehhez a külsőhöz találták ki. A kritikusabb kanyarokban az úttartása közepes.

Panaracer Smoke, Dart

súly: 764 / 840 gramm (első, hátsó drótperemes)
méret: 26x2,1 47/49mm
ár: 2.500.-
A jól bevált Panaracer páros, amely már tíz éve is ott virított az európai montis magazinokban. A sikere nem véletlen. Ugyan nem egy könnyű és gyors külső, de a kapaszkodása, fékezhetősége nagyon jó. Ideális választás hardcore típusú tekerőknek, akiknél a tartósság és a menettulajdonságok a súly előtt állnak.

Schwalbe Black Shark, Black Arrow

súly: 723,590 gramm (Shark drótperemes, Arrow kevláros)
méret: 26x2,1 /1,9 ( 46/49mm, 43/44mm)
ár: 2.800.- /3.900.-
vélemény: A Black Shark menettulajdonságaiban ugyanaz, mint a Light változat, csak a súlya lényegesen nagyobb. Olcsó és jó edzőkülső. A lehetséges első párja, a Black Arrow közepes úttartasú, jól fékezhető első gumi. A defektekkel szemben közepesen ellenálló.

WTB Racing Raptor47/50

súly: 508 gramm
méret: 48/50 mm
ár: 3.900.-
Száraz terepen az egyik legjobb XC versenykülső. Kemény, döngölt földúton érzi magát igazán otthon. A másik Racing Raptornál mélyebb és durvább mintázatú, ami előnyére válik. Sáros, latyakos talajon azért ezzel sem érdemes kísérletezni.

Schwalbe Black Shark Light

súly: 485 gramm (kevlár verzió)
méret: 26x1,9 43/44mm
ár: 5.900.-
A Schwalbe igazi XC külsője. Jól kapaszkodik és megfelelően fékezhető. Lazább talajon, vagy kifelé lejtő kanyarokban az oldaltartása valamelyest elmarad a Conti Twister mögött. Összességében egy jó XC külső, amelyet súlya is alkalmassá tesz a versenyszerű használatra. A defektekkel közepes viszonyban van. Érdemes egy latex belsővel kipróbálni.

WTB Enduro Raptor 47/52 K

súly: 673 gramm első, 695 gramm hátsó (kevlár)
méret: 48/54mm
ár: 4.990.-
Elsőrangú XC külsők! A hátsó kerékre tervezett változat szinte mindenhova felkapaszkodik, köszönhetően a mély, agresszív keresztmintázatnak. Az első kerékre készült párja szintén kitűnő, a bringa jól manőverezhető a segítségével. Mindkét gumi kanyartartása és defektállósága is átlagon felüli. Amolyan univerzális allround külsők.

Continental Twister

súly: 496 gramm
méret: 26x1.9 43,8/47,5mm
ár: 2.900.-
A mini mintázatnak köszönhetően alacsony gördülési ellenállású, jól kapaszkodó külső. A fékezhetősége jó, a kanyartartása közepes. A tövisek és defektek ellen viszonylag véd. Alacsony súlya, és a várható gyors kopás miatt napi használatra nem javasolt, viszont versenyekre érdemes kipróbálni.

Shwalbe Black Sharx SX

súly: 640 gramm (kevlár verzió)
méret: 26x2,1 46/48,5mm
ár: 6.500.-
A sokak által keresett univerzális külső, amely aszfaltútra és terepre is egyaránt használható. A közepén végigfutó nyíl formájú mintázatnak köszönhetően jól gördül a ledöngölt földúton és a betonon egyaránt. Száraz terepeken a kapaszkodása és a kanyartartása is megfelelő, a sár viszont nem az ő világa. A tartósságára jellemző, hogy a tavalyi Transalp hatszáz kilométeres távját (18.000 m szintkülönbség!) úgy élte túl, hogy még az apró bordázat is megmaradt a bütykök tetején. Természetesen a jól bevált Double Defense technológiával. Vége

az oldal tetejére