Kemény vita a bormarketingpénzek körül

2010.02.05. 15:35
Együttműködésre van szükség bormarketingben, hogy a magyar bor fennmaradjon, jelentette ki Tornai Tamás, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének elnöke. Több más szervezet és sok tucat ismert bortermelő kiáltványt írt alá egyebek közt annak érdekében, hogy az MSZBSZ által létrehozott kft. ne férjen hozzá a marketingpénzekhez.

A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. 2009 őszén lehetetlenült el, amikor a kormányzat leállította a források kifizetését. Ezt követően a korábbi tulajdonosok – a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa mellett a Magyar Bor Akadémia és több borászszervezet is ide tartozott – közül többen önállósították magukat, és az FVM, illetve az Agrármarketing Centrum pályázatán felbuzdulva új kft.-kel jelezték, készek közreműködni a marketingpénzek felhaszánásában.

A pályázatot végül az MSZBSZ Közösségi Bormarketing Kft.-je nyerte, ami a legkevésbé sem jelenti azt, hogy nyugvópontra jutottak volna a dolgok. Ellenkezőleg: a borászszerevezetek egy része és az országosan ismert bortermelők nagy hányada a pályázat kiírásának szükségességét is megkérdőjelezi, az eredményét pedig végképp nem fogadja el.

Kiáltvány

A Pannon Bormíves Céh, a Vindependent Független Szőlész Borász Szövetség, a Vinum Praemium Alapítvány és mintegy félszáz termelő a fentieket alátámasztó kiáltványt adott ki "a nemzeti bormarketingprogramot folytatni szándékozó Közösségi Bormarketing Kft. tevékenységének megindulásával kapcsolatban". A dokumentum négy pontban foglalja össze megállapításaikat és követeléseiket.

"1. Az aláírók nem értik, hogy a nemzeti bormarketingprogramot korábban koordináló, a magyar borászatok és borászati szervezetek által támogatott Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. működését ki és milyen szándékkal lehetetlenítette el. 2. Az új szervezetet úgy választották ki, hogy az FVM miniszter döntés előkészítő szervezeteként funkcionáló Bormarketing Bizottság annak szakmai pályázatát alkalmatlannak minősítette. Éppen ezért az aláírók semmilyen szakmai közösséget nem vállalnak az újonnan kiválasztott, magát Közösségi Bormarketing Kft.-nek nevező szervezettel. Egyúttal követeljük, hogy a Bormarketing Bizottság személyi összetétele a helyzet tisztázásáig ne változzon. 3. Az alulírott szervezetek és borászatok semmilyen tájékoztatást nem kaptak és nem kapnak a már általuk befizetett forgalomba hozatali járulékok felhasználásáról. Felszólítjuk a kormányzatot, hogy a befolyt összegekről hitelt érdemlő elszámolást készítsen. 4. Felszólítjuk a Közösségi Bormarketing Kft.-t, az AMC-t és a kormányzatot, hogy a helyzet tisztázásáig hirdessen moratóriumot új bormarketing pályázatok kiírására."

Ha eléri az 50 százalékot

Mindeközben megtartotta bemutatkozó sajtótájékoztatóját a Közösségi Bormarketing Kft., ahol is a tulajdonos MSZBSZ elnöke, Tornai Tamás az MTI tudósítása szerint kijelentette: "Együttműködésre van szükség bormarketingben ahhoz, hogy az évi több mint hárommillió hektoliter forgalmú magyar bor fennmaradjon." Az elnök veszélyesnek ítéli a borimport növekedését, ezért az MTI szerint ilyet állított: "Azért van szükség az együttműködésre a bormarketingben, mert ha a borimport eléri az 50 százalékot, akkor ellehetetlenül a magyar borászat."

Tornai úgy tudja, a bormarketing szakmai hátterét korábban biztosító Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. felszámolásba került, ezért alakult új szervezet. "A kft. tevékenysége kevéssé volt hatékony, mert a döntésekben nem csak azok vettek részt, akik a marketinget finanszírozták – olvasható a hírügynökségi jelentésben. – A most alakult Közösségi Bormarketing Kft. egyetlen tulajdonosa jelenleg az MSZBSZ, amely a termelési mennyiség alapján a termelők felét tömöríti."

A magyar bormarketinget a Bormarketing Alapból finanszírozzák. A jogszabály alapján ebbe az alapba kell a termelőknek a Magyarországon forgalmazott minőségi, illetve védett védjegyű bor után literenként 10 forintot, a többi után literenként 5 forintot befizetni. Jelenleg mintegy 800 millió forint van a kasszában. A marketingstratégiát és az aktivitási tervet eddig a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. dolgozta ki. Ennek alapján készített javaslatot a szakmai szerveztek delegáltjaiból álló Bormarketing Bizottság, a döntést pedig a földművelési miniszter hozza meg. A végrehajtásra az Agrármarketing Centrum írt és ír ki pályázatot, magyarázza a dolgok állását az MTI.