Órákra a csődtől a Malév?

2012.01.31. 20:52 Módosítva: 2012.01.31. 22:23

"A Kormány a légitársaság jelenlegi kiélezett helyzetében minden szükséges feltételt biztosítani kíván ahhoz, hogy egy esetleges leálláskor elsődleges feladatként az úton lévő utasok célba juttatását elősegíthesse. Az intézkedésről a legrosszabb forgatókönyvre való felkészülés jegyében, a szükségessé váló segítség mielőbbi hozzáférhetősége érdekében született döntés" – írja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye annak a kormányrendeletnek a kapcsán, melyet szokatlan módon ma este hat órától hatályba is léptettek.

A rendelet szerint a Budapesten vagy külföldön rekedő Malév-utasok kártalanítására kétmilliárd forintot különít el a kormány: az összeg azoknak az utazását hivatott segíteni, akik a jegyüket a leállás napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három napban érvényes. A szükséges átfoglalásokról a leállás ellenére a Malév foglalkozna a rendelet szerint.

DSF0134
Fotó: cervitan

A kormányrendelet szerint számíthatnak kártalanításra azok az utasok is, akik a Malév menetrend szerinti járatának leállása napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszafelé útra 2012. február 29-ig érvényes Malév-járatra szóló menetjeggyel rendelkeznek. A kártalanítási igényeket március 31-ig lehet benyújtani. A kormányzati segítség ezek szerint csak a közvetlenül bajba került utasokra terjed ki, a légitársaság leállása esetén a későbbi időpontra, mondjuk nyárra megvett jegyeket az utasoknak alighanem egyénileg kell majd megpróbálniuk visszaváltani.

Nem a rendelet az első jele annak, hogy most már lényegében kormányzati szinten is csak az kérdéses, mikor áll le a Malév, a leállás ténye nem, és úgy tűnik, órákban mérhető a hátralévő idő. Ugyancsak szokatlan időpontmegjelöléssel, hétfő reggel hét órakor lépett hatályba az a kormányrendelet, ami stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalatnak minősítette. A csődtörvény tavalyi módosítása értelmében ez azt jelenti, hogy csődvédelem alá vonták a céget – a hitelezők nem kezdeményezhetnek ellene csődeljárást –, illetve biztosítják, hogy egy majdani csőd- vagy felszámolási eljárásban a vagyongondnok vagy felszámolója állami cég legyen.

Berényi is új cégre vár

„A kormány több pénzt nem adhat, ebben a formában tehát biztosan nem tudjuk folytatni a működést. Most a hézagmentes átmenet levezénylése a cél", miközben felépül egy új, nem állami kézben lévő nemzeti légitársaság. Azon dolgozunk, hogy azt a jó brendet, ami most van, átmenekítsük, mondta kedden délután Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke.

Az, hogy a leállás napokon belül bekövetkezhet, már hétfőn megírtuk: a Malévnak kerozint már régóta csak készpénzért adnak el – az viszont napokon belül nem lesz, erősítették mág a vállalat cash-flow helyzetét ismerő forrásaink. Ha az állam a január eleji brüsszeli döntésnek aláveti magát, és a cég lényegében egyetlen tulajdonosaként nem költ – mert nem költhet tovább – a finanszírozására, a légitársaság gépei februárban már aligha szállnak fel. Az utolsó reménysugarat a Malév pénteki közgyűlése jelenthette volna, ám azon nem döntöttek újabb tőkeemelésről.

Tavaly novemberben és decemberben is kapott a légitársaság állami pénzt; előbb 4,2 milliárdos, majd 5 milliárdos tulajdonosi kölcsönt, de most arra kényszerülne, hogy három hónap alatt harmadszorra segítsék ki. Mindezt úgy, hogy az Európai Bizottság január elején szabálytalannak minősített a korábbi évek nagyjából százmilliárd forintnyi állami támogatását is (az uniós vizsgálatban az utolsó tételek még nem is szerepeltek).