A csehek adhattak pénzt a légitársaságuknak

2012.09.20. 21:45 Módosítva: 2012.09.20. 21:58

Az Európai Bizottság jóváhagyta a cseh állami légitársaság, a CSA 100 millió eurós költségvetési megsegítését, mivel az nem ütközik az EU állami támogatásokra vonatkozó szabályaiba.

Az indoklás szerint a 2010-ben nyújtott (forintban mintegy 28 milliárdos) támogatás a cég reorganizációját szolgálta. Az Európai Bizottság által jóváhagyott működési terv értelmében a cseh légicég működését racionalizálni kell, csökkenteni kell a kapacitást és piaci részesedését. Az uniós jóváhagyás feltétele volt az is, hogy a CSA-nak el kell adni vagyonelemeket is, hogy ne legyen szükség további állami mankóra, és ne torzítsa a piaci versenyt.

Az európai bizottsági határozat leszögezi: a cseh megoldás megfelel a 2004 óta érvényes uniós megmentési és szerkezetátalakítási iránymutatásnak. Viszont ennek értelmében Prága a következő tíz évben nem adhat újabb állami támogatást a CSA-nak.

Magyarország messze nem volt ennyire sikeres a saját légitársasága életben tartásában. Idén januárban döntött úgy az Európai Bizottság, hogy 2007 és 2010 között jogellenesen kapott a Malév mintegy százmilliárd forintnyi állami támogatást, és elrendelte a pénz visszafizetését. Ezzel lényegében eldöntötték a Malév sorsát, a társaság február elején leállt. A 2010 decemberében indult uniós eljárást kilenc hónappal azelőtt kezdeményezte a cég fapados konkurense, a Wizz Air. A bizottság az alábbi juttatásokat kifogásolta:

 Intézkedés neve  Értéke (millió euró)
A Malév 2003-as kölcsönének és néhány eszközének átvétele, 2007. december
52-79
Készpénzes kölcsön egy évre
a Malév GH-vétel előlegéből, 2009. január
15,6
Adófizetések elhalasztása 2007-2010;
összes adótartozás 2010 márciusában
36,6-87,8
Állami tulajdonszerzés készpénzből és adósságkonvertálással, 2010. február
92,6
Három tulajdonosi (MNV-s) kölcsön,
2010. április-június
33,6
A fenti tulajdonosi kölcsönök tőké konvertálása,
2010. szeptember
34,3
Készpénzes tőkeemelés,
2010. szeptember
19,3
Tulajdonosi kölcsön,
2010. szeptember
20,8
Összesen, millió euróban
304,8-383
Összesen, milliárd forintban (265 Ft/euró)
 80,7-101,5

A Malévot 2007-ben privatizálták, majd 2010 elején került vissza a működését szinte ellehetetlenítő orosz tulajdonostól állami tulajdonba. A légitársaság megmentésére 2010-ben komplex tanulmány készült, ami idén márciusban került az Index birtokába. Ez a tanulmány átfogó tervezetet tartalmazott arról, milyen feltételekkel és hogyan működtethető a visszaállamosítás után a Malév. A tanulmány világosan felhívta a figyelmet arra is: egy új cégnek a Malév-csőd másnapján el kell indulnia. Ez azonban a mai napig sem történt meg, információink szerint jórészt azért, mert a 2010-es kormányváltás után hivatalba lépett kabinet nem foglalkozott érdemben azzal, hogy a tanulmányban szereplő modellt végigvigye.