Pillanatok alatt lehet bankot váltani jövőre a briteknél

2012.11.04. 09:40
A Bank of England egy megosztott banki ügyféladatbázis létrehozását szorgalmazza annak érdekében, hogy egyszerűbb legyen a számlaváltás, és élesedjen a bankok közötti verseny az ügyfelekért. Egy hasonló javaslat felmerült már korábban is, azonban a Payment Council szerint a teljes számlaszám áthelyezést lehetővé tevő rendszer túl költséges és komplikált lenne, ezért ők egy másik megoldáson dolgoznak.

Andy Haldane a Bank of England pénzügyi stabilitásért felelős vezetője egy minapi beszédében a bank terveiről és elképzeléseiről beszélt, amely szerint egy kialakítandó adatbázis a banki ügyfelek számlaadatait tartalmazná egy helyen, annak érdekében, hogy egyszerűbb legyen a számlaváltás a bankok között. Ezzel intenzívebbé válhat a verseny a bankok között az ügyfelekért. A Metro Bank 2010-es megjelenésén kívül nem volt példa új banki szolgáltató piacra lépésére az elmúlt 10 évben Nagy-Britanniában, ezen is szeretnének változtatni, írja a Portfolio.

Nincs bejáratott megoldás

Bár a problémára nincsen tökéletes és egyértelmű megoldás, Haldane szerint bizonyos alapbanki-szolgáltatásokat egy közös, megosztott központba kellene áthelyezni, ahol a számlákhoz tartozó adatokat tárolnák. Az ügyféladatokat így egy helyen, bármelyik szereplőnek hozzáférhetően helyeznék el, ahonnan a bankok csak egyszerűen lekérik őket, ha kölcsönt nyújtanak, vagy új számlát nyitnak.

Az ügyfelekről tárolt adatok ma titkosak, ez is egy gátját képezi új szereplők piacra lépésének. A rendszer Haldane szerint a villamosenergia vagy vasúthálózathoz hasonlóan publikus lenne a bankoknak, vagyis egyfajta közműként lehetne igénybe venni az adatszolgáltatást. Ez a megoldás az új belépők kezdeti beruházási költségeit jelentősen csökkentené, az ügyfeleknek pedig a bankok és termékek közötti váltás költségeit mérsékelné. Ez az elképzelés valószínűleg még sok vitát fog eredményezni, a jelenlegi megoldások is hosszú kutatási és fejlesztési időt, és rengeteg pénzt vettek igénybe.

A teljes számlaszám áthelyezés Haldanéhez hasonló megoldás, mert teljes átjárást biztosít a bankok között. Ennek lényege az, hogy egy ügyfél a saját számlaszámát egyik banktól egy másikhoz viheti direkt módon, ahogyan például a telefonszolgáltatóknál lehetséges egyik szolgáltatótól egy másikhoz vinni a telefonszámot. Jelenleg a régi bankszámlákat meg kell szüntetni, és az új intézménynél egy újat kell nyitni, ami azért is teszi bonyolulttá a váltást, mert rengeteg adminisztrációval jár minden tranzakció átirányítása az új számlára. Például a csoportos beszedési vagy rendszeres megbízásokat újra be kell állítani, a munkabéreket az új számlára kell átirányítani, amelyek sok időt és ügyintézést jelentenek banki és ügyfél oldalról egyaránt.

Növelnék a versenyt

Előző évben az Independent Commission on Banking, vagyis a független banki bizottság, amelyet a brit banki tevékenység szakértő átformálására és az ezzel kapcsolatos stratégiai tanácsadásra hoztak létre, ugyancsak támogatta a komplikált számlanyitás egyszerűsítését a verseny növelése érdekében. Eredetileg olyan rendszert képzeltek el, amelyik a teljes számlaszám áthelyezést engedélyezné, azonban végül egy kevésbé éles váltást jelentő átirányító rendszer bevezetése mellett tették le a voksukat, mert ez a megoldás olcsóbb, de hasonló előnyöket biztosít.

A Payment Council álláspontja szerint a teljes számlaszám áthelyezési rendszer kiépítése az egész fizetési struktúrát érintő óriási infrastrukturális beruházást igényelne, amelynek kivitelezése akár egy évtizedig is eltarthatna, és ráadásul nemzetközi fizetési kompatibilitási problémákat okozhatna.

Az átirányító rendszer kiépítésének projektjét a bankok tulajdonában álló Payments Council várhatóan 2013 szeptemberéig valósítja meg 850 millió font kezdeti befektetésével, ennek célja a 18 napos számlaváltási időt 7 munkanapra csökkenteni, és hogy a régi számlára érkező összegek automatikusan az új számlán jelenjenek meg. A projekt megvalósulásával egy új, erős szereplő, a kereskedelmi áruházlánc óriás Tesco biztosan piacra fog lépni.