Egyre kevesebbet költünk karácsonykor

2012.11.22. 10:49
Döntően hipermarketekbe megyünk a karácsonyi időszakban bevásárolni, de egyre kevesebbért, most is legfeljebb stagnálás várható a fogyasztásban. A háztartások decemberi teljes napi fogyasztási cikk költése közel 60 ezer forint, mindenből többet veszünk ilyenkor. A zselés szaloncukor messze a legnépszerűbb.

Hamarosan indul a karácsonyi szezon, amely hagyományosan a kiskereskedelem számára a legerősebb időszak minden évben. Az év utolsó hónapjára esik a háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásaiból származó összforgalom mintegy 10 százaléka a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adataiból.

Ilyenkor pláne nem járunk kis boltokba

A decemberi vásárlások legfontosabb színhelyei egyértelműen a széles termékválasztékot, kedvezőbb árakat és akciókat kínáló hipermarket láncok, hiszen míg a teljes éves költés negyedét viszi el ez a csatorna, csak decemberben ez az arány 30 százalék fölé ugrik, azaz a háztartások decemberben minden három forintból egyet valamely hipermarketben hagyják a kasszánál. A drogériák számára szintén fontos időszak a karácsony, hiszen itt is kiemelkedő a decemberi forgalomnövekedés, elsősorban az ajándékba szánt pipere- és bőrápolási termékcsomagoknak köszönhetően.

Decemberben tehát magasabb a háztartások átlagos költése az év többi hónapjához képest, ám ez a növekmény évről évre kisebb. A 2006. év volt ebből a szempontból talán a legjobb, akkor mintegy 25 százalékkal költöttek többet a háztartások decemberben egy átlagos hónaphoz képest. Azóta viszont csökkenő, majd stagnáló ez a különbség, 2009-ben – a válság kirobbanását követő évben – volt a legalacsonyabb. 2011-ben 19 százalékkal haladta meg a decemberi összköltés a havi átlagot.

Legjobb esetben stagnál a fogyasztásunk

„Az idei év karácsonyi szezonjára vonatkozó várakozások kapcsán a korábbi évek gyengébb-stagnáló számai mellett érdemes figyelembe venni azt a tényt is, hogy az első három negyedév összforgalma nem változott az előző év azonos időszakához képes. Ez azt jelenti, hogy kevesebb napi fogyasztási cikket vásároltunk, hiszen még az első kilenc hónapban mért közel 6 százalékos infláció sem jelenik meg forgalomnövekményként” – fejtette ki Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója.

„Legjobb esetben is arra számítunk, hogy stagnál a decemberi növekmény mértéke, azaz a családok várhatóan 15-20 százalékkal költenek többet az év utolsó hónapjában egy átlagos hónaphoz képest” – vázolta a kilátásokat a szakember.

Mindenből többet, főleg halból

A háztartások decemberi teljes napi fogyasztási cikk költése közel 60 ezer forint, amiben az ajándékvásárlás egy része is benne van, hiszen a napi fogyasztási cikkek közül kerülnek ki olyan népszerű karácsonyi ajándékok, mint például a praliné, valamint a különféle kozmetikai és testápolási termékek, ajándékcsomagok.

A karácsonyi időszak nemcsak az ajándékozásé, hanem az otthoni vendéglátásé is, a sütés-főzés legfontosabb kellékeiből, valamint az italokból is többet vásárolunk ebben az időszakban. A készülődés során az olyan fontos alapanyagok, mint a sütőpor, vaníliás cukor, margarin, tojás, majonéz és mustár iránti kereslet megnő, a teljes éves eladott mennyiségnek több
mint egytizede koncentrálódik erre a néhány hétre.

A friss hal fogyasztása szempontjából még inkább kiemelkedő a szezon jelentősége: az éves eladott friss halmennyiség több mint egyharmada esik erre az egy hónapra. Szintén fontos időszak ez a pezsgő- és égetett szeszesitalgyártók számára, röviditalból kétszer annyit vásárolnak a háztartások, mint máskor. A pezsgő hagyományosan a szilveszteri koccintás itala, így decemberben kiemelkedő forgalommal számolhat a kiskereskedelem ebben a termékkategóriában is.

A zselés a régi kedvencünk

Egyre nő az olcsóbb kimért szaloncukrok jelentősége, 2011- ben már a teljes eladott mennyiség felét tette ki. A háztartások átlagosan 2 és fél kilogramm szaloncukrot vásárolnak, és közel 3 százalékkal fizettek többet kilójáért, mint egy évvel korábban. A termékkategória vásárlása egyre inkább a hipermarketek és diszkontok irányába tolódik el.

Továbbra is megdönthetetlen a zselés változat uralma: minden 10 kilogrammból 4 kilogramm a zselés ízesítésből kerül ki. Emellett a karamellás, a marcipános és a kókuszos cukorkák népszerűek még a magyarok körében, illetve előszeretettel vásárolunk vegyes ízeket tartalmazó csomagokat is, így minden családtagnak juthat a saját kedvencéből.