Vilhelmina
5 °C
18 °C
Index - In English In English Eng

Hatalmas Ryanair-leépítés Budapesten

2012.11.22. 11:45 Módosítva: 2012.11.22. 14:43

Budapesti bázisának negyven százalékos leépítését jelentette be csütörtökön az ír Ryanair. A legnagyobb európai fapados légitársaság az erről kiadott közleménye szerint a döntést azt követően hozták meg, hogy a Hochtief üzemeltetésében lévő repülőtéren megemelték a díjakat, nem voltak hajlandóak jól működő létesítményeket biztosítani és képtelenek voltak versenyképes költségalapot ajánlani a Ryanair által ajánlott jövőbeni növekedéshez.

A leépítés értelmében a Ryanair 2013. január 10-től tíz útvonalat zár be. A most hetente több mint 280 járat száma 170-re csökken. A légitársaság szerint ennek eredményeként nyolcszázezerrel csökken a budapesti reptér utasainak száma, és nyolcszáz ember veszítheti el az állását Ferihegyen. A Ryanair úgy számol, hogy jövőre kétmillió helyett csak 1,2 millió budapesti utasa lesz. Az alábbi városokba nem repül januártól az ír diszkont légitársaság.

 Baden  Lübeck
 Birmingham  Malaga
 Bologna  München
 Düsseldorf  Oslo
 Krakkó  Szaloniki

A döntés azt is jelenti, hogy a mostani ötről háromra csökken a Ferihegyen állomásozó repülők száma, az eddigi harminc útvonal helyett már csak húsz várossal kötik össze Budapestet. De ebből a húszból is csökken kilenc vonalon csökken a járatok gyakorisága.

A Ryanair közleménye szerint az, hogy „a Hochtief nem volt hajlandó megegyezni Európa második legnagyobb légitársaságával egy hosszú távú növekedési megállapodásról, további bizonyítéka annak, hogy a Budapest Airport-nak nem érdeke a magyar turizmus fejlesztése, a forgalom és a munkahelyek számának növelése, hiszen az egyre csökkenő forgalom ellenére ismételten emeli árait”.

Michael O'Leary vezérigazgató sajtótájékoztatón most azt mondta, hogy a Malév megszűntekor, az idén februárban évi 2 millió utast ígértek. Felajánlották, hogy költségcsökkentés fejében évi 2,7 millió utast szállítanak Budapestről, de erre érdemi választ nem kaptak. Kifogásolta azt is, hogy a fapados járatok utasainak a repülőtéren egy felállított sátorban kell várakozniuk, ahol nincs semmiféle szolgáltatás.

A Ryanair az elsők között repült rá a február elején csődbe ment Malév helyén felszabadult reptéri és utaskapacitásra. Már február 9-én, szűk egy héttel a nemzeti légitársaság földre kényszerülése után bejelentették, hogy megállapodtak a reptérrel; állami támogatásról beszéltek, és azt ígérték, hogy 2,4 millió utast hoznak Budapestre, és hogy millió utasonként ezer munkahely is létrejön közvetve, így 2400 új állást is jelent a ferihegyi visszatérésük. Az állami támogatásról azonban blöfföltek, ez már napokon belül kiderült, ahogyan később az is, hogy a februárban mondottnál majdnem félmillióval kevesebb utasuk lesz.