Salamon
9 °C
24 °C
Index - In English In English Eng

Utasbarátabbak lehetnek a repülők

2013.01.18. 11:47
Az Európa Parlamentet a repülőkre felvihető kézipoggyászok szabályozásának egységesítését és utasbarátabbá tételét kési az Európai Bizottságtól. Nem állapot, szerintük, hogy már egy üveg whiskyből is baj lehet, vagy hogy külön díjakat számítanak fel ilyesmiért egyes társaságok. A kereskedelemért felelős biztos elismerte a jobb átláthatóság iránti igényt, és felülvizsgálatot ígért a vonatkozó szabályokban.

A repülőgépek fedélzetére felvihető kézipoggyászok szabályait egységesítené az Európai Parlament. A közlekedési szakbizottság szóbeli kérdést fogalmazott meg a csütörtöki strasbourgi plenáris ülésen az Európai Bizottságnak, afelől érdeklődve, hogy a testület hajlandó-e foglalkozni az állítólagosan több millió ember életét megkeserítő piaci gyakorlattal, írja a Jogi Fórum.

Már egy üveg whiskyből is baj lehet

A szakbizottság elnöke elmondta, azonnali intézkedésekre lenne szükség az átláthatatlan és következetlen szabályok alkalmazása miatt. Brian Simpson felsorolása szerint az a rugalmatlanság, amellyel a légitársaságok kezelik az „egy utas, egy kézipoggyász” elvet, sérti az emberek többségének jogait. „Vannak, akik a vámmentes boltokban vásárolt termékek felviteléért számolnak fel különdíjat, mások a laptopokat nem engedik fel a fedélzetre, csak pluszdíj megfizetése ellenében, de néhány repülőtéren egy üveg whisky felvitele is gondot okoz” – sorolta a szocialista politikus.

A néppárti Georges Bach szerint az európai légikiszolgálási gyakorlat „erősen korlátozza a polgárok lehetőségeit, és a légitársaságok kihúzzák az utasok zsebéből a pénzt”. A luxemburgi képviselő jelezte, „jó lenne, ha egységes szabályok lennének érvényben, és nem kellene az Európai Bíróságra járkálnunk minden egyes problémát követően”.

A legtöbb európai légitársaságnál, különösen a diszkont légitársaságoknál, alapszabály, hogy az utasok szigorúan csak egy kézipoggyászt vihetnek fel a fedélzetre. Vannak vállalatok, amelyek súly- és mérletkorlátok meghatározása mellett ingyenesen engedik az egy kézipoggyászt, de az is előfordul, hogy kis és nagy kézipoggyász-kategóriát határoznak meg a társaságok, így van, amelyikért kell fizetni, van, amelyikért nem: a szabály azonban a legtöbb esetben egyforma: egy utas csak egy kézipoggyászt vihet fel a gépre.

Ilyen a verseny, de azért jó eséllyel módosítják a szabályokat

Uniós közlekedési biztos híján a kereskedelemért felelős biztos, Karel de Gucht válaszolt, aki szerint a Bizottság tisztában van a cégek által alkalmazott eltérő gyakorlatoktól, de szerinte „mindezt úgy kellene értékelni, mint egy versenyhelyzetben lévő piac természetesen különböző szolgáltatásainak következményét”.
A belga nemzetiségű politikus elmondta, az egységes piac egyik alappillére, hogy a légitársaságok szabadon választhatják meg a díjakat és a feltételeket. De Gucht hozzátette, ez az elv tette lehetővé azt, hogy az elmúlt években csökkenni tudtak az árak a légiközlekedésben.

Azt ugyanakkor az EU-biztos is elismerte, hogy nagyobb átláthatóságot kell teremteni, ezt viszont szerinte elviekben a jelenleg hatályos jogszabályok is megteremtik. Következésképpen szerinte nincs másra szükség, mint a jelenlegi szabályok kikényszerítésére és nagyobb információátadásra. Jelezte ugyanakkor, hogy a Bizottság egyébként is tervezi a légiutasok jogairól szóló szabályok felülvizsgálatát, és nem tartotta kizártnak, hogy ez is a része lesz a felülvizsgálatnak.