Judit
2 °C
7 °C
Index - In English In English Eng

Orbán: Majd mi kiépítjük az e-útdíj-rendszert

2013.01.23. 14:01 Módosítva: 2013.01.23. 16:13
Jó mulatság volt, de még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő – mondta Orbán Viktor a napokban kudarcba fulladt e-útdíj-tenderről. A kormány ezért úgy döntött, hogy az állam maga valósítja meg a beruházást; hogy hogyan, arról nem közölt részleteket. A költségvetés miatt nem kell aggódnia, az e-útdíj 75 milliárdja és a pénztárgépek NAV-hoz bekötéséből várt 95 milliárd is rendben lesz, mondta. Egyszerűbb számlák lesznek, hogy „megértsék az emberek, mi a fészkes fenét tartanak a kezükben”.

Az állam saját hatáskörében valósítja meg az elektronikus útdíjszedési rendszert – jelentette be a kabinet döntését Orbán Viktor miniszterelnök szerdán Vásárosnaményban, a kihelyezett kormányülés után. A miniszterelnök azt mondta, két lehetőségük volt: vagy újabb tendert írnak ki – mint az Index megírta, ez azt jelentette volna, hogy legkorábban decemberben indulhatott volna el az elektronikus díjfizetés –, vagy az állami megvalósítást választják; végül az utóbbi mellett döntöttek.

Nagyon jót szórakoztak

Hogy miért, arról azt mondta: „köszönjük szépen, nagyon jót szórakoztunk, jó mulatság volt, kiírtuk a pályázatot, beadták a cégek, elbíráltuk, szerződni akartunk, aztán nem írták alá. Még egyszer ezt a kabarét nem adjuk elő”. Álláspontja szerint az államnak igenis rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy ha be akar vezetni egy használatarányos újdíjat, akkor azt mindenfajta külső segítség nélkül meg tudja oldani.

Recesszióban nincs jutalom!

Veszteséges vállalatoknál, veszteséges országban nem lehet jutalmat fizetni, „mert ha ezt tesszük, tönkretesszük a jövőnket” – erről is beszélt a kormányfő a polgármestereknek fizetett jutalmakkal kapcsolatos újságírói kérdésre válaszolva. Megjegyezte: a miniszterek sem kaptak jutalmat, ha az ország GDP-je csökken, akkor az állami szektorban nem jár jutalom.

Orbán Viktor arról is beszélt, hogy „a költségvetés meg fog állni a lábán”. Ahogy fogalmazott: „Mindegyik költségvetést, amelyet én terjesztettem be a parlament elé, a kormány képes volt végrehajtani. Most is ez a helyzet. [...] Mindenki nyugodjon meg, ez a költségvetés – éppúgy, mint a 2012-es, a 2011-es – meg fog állni a lábán, és meg fogja hozni a biztonságot, a kiszámíthatóságot és a kívánt pénzügyi eredményeket”.

A költségvetésben rendelkezésre fog állni az a bevétel, amelynek az e-útdíjból kell befolynia – mondta Orbán Viktor. Hozzátette: ugyanez igaz a pénztárgépeknek az adóhatósághoz történő bekötésére is. Előbbiből 75 milliárd, utóbbiból 95 milliárd forintos bevételt vár idén az állam; a kasszák NAV-hoz kötése egyelőre egy helyben vesztegel, bár elvileg minden pénztárgépet – összesen több mint háromszázezeret – le kellene cserélni március végéig.

Az e-útdíjat idén júliustól kellene szedni, a rendszer kiépítésére tavaly szeptemberben írt ki az Állami Autópálya Kezelő Zrt. közbeszerzést. A tender azonban négy hónap után lényegében eredménytelenül zárult, miután a nettó 35 milliárdos ajánlatával győztes Getronics visszalépett, a másik érvényes ajánlatot benyújtó, a munkát 52 milliárdért vállaló T-Systems Magyarországot pedig nem hirdették ki második helyezettnek, így nem léphetett a visszatáncoló győztes helyére.

Útdíjmilliárdok

Az e-útdíj, amelyből az idei 75 után jövőre már 150 milliárdos bevételt vár a kormány – bár egy múlt év eleji szakértői anyag 110 milliárdot tart reálisnak – a mostani átalánydíjassal szemben használatarányos díjfizetést jelent. Az új rendszerben az eddigi tervek szerint kizárólag a tehergépkocsik fizetnek majd a megtett távolsággal arányos díjat az autópályákon, autóutakon és egyes főútszakaszokon, összesen 6318 kilométeren. A 3,5 tonna feletti járművek számára az M0-ás körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi szakaszok, valamint az M31 kivételével a teljes gyorsforgalmi hálózat díjköteles lesz. A személygépkocsik és autóbuszok a jelenleg is működő e-matricás rendszerben maradnak.

Az útdíjról szóló tavalyi kormányhatározat szerint a kéttengelyes J2 járműkategóriában a gyorsforgalmi úton 39,29 forintot, főutakon 16,72 forintot kell majd fizetni kilométerenként. A háromtengelyes J3 kategóriás járműveknél a gyorsforgalmi utakon 55,14 forint, főutakon 28,94 forint lesz a tarifa, míg a négy- és többtengelyes tehergépjárművekre a gyorsforgalmi úton 85,35 forintot, főutakon 53,23 forintot határoztak meg – derült ki tavaly szeptemberben, még a tender kiírása előtt, egy NFM által kiadott közleményből.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg most a legnehezebb teherautók egy 3375 forintos napi matricával átkelhetnek az országon például az M1-es osztrák-magyar határátkelőjétől az M5-ösön a röszkei szerb határig vagy az M3-ason Nyíregyházáig, addig az új rendszerben előbbi nagyjából 29 ezer, míg utóbbi 34 ezer forintba kerülne majd. Az e-útdíj arra is jó lenne, hogy csökkentse a nyugati országrészben az osztrák határral párhuzamosan futó főutak (84-es, 85-ös, 86-os) zsúfoltságán; azokon ugyanis most jelentős az osztrák e-útdíjat kikerülő tranzitforgalom nagysága.

A kormány már annyira erős

A rezsicsökkentést firtató kérdésre Orbán Viktor közölte: a kormány szerdai ülésén megvitatta a bonyolult számlák kérdését. „Olyan számlaképet kell előállítaniuk a szolgáltatóknak, hogy megértsék az emberek, mi a fészkes fenét tartanak a kezükben” – mondta, majd jelezte: a Fónagy János államtitkár vezette kormányzati bizottság és a Németh Szilárd irányította fideszes munkacsoport február elején tesz jelentést a kabinetnek.

A miniszterelnök reméli, ezekből kiderül, hogy megvalósult-e a január 1-jétől hatályos tízszázalékos gáz-, villany- és távhőárcsökkentés, továbbá hogyan fog kinézni az új számla. „Akkor tudunk dönteni további csökkentésekről, ha látjuk az első lépés eredményeit”. A rezsicsökkentéshez komoly nagyipari és nemzetközi vitákat kell sikeresen megvívni – „mert valakik ezt a pénzt eddig zsebre tették” –, de Magyarország olyannyira megerősödött az elmúlt két évben, hogy a kabinet érvényt tud szerezni a magyarok érdekét szolgáló döntéseknek.