Aranybánya a parkoló Budapesten

2013.02.05. 11:21

A budapesti ingatlanpiac gyengélkede teljesítményéről szóló hírek mindennaposak, a kilátásokat pedig nem tartja biztatónak a szakértők többsége. Nem minden ingatlantípus szenved azonban a válságtól: a folyamatosan bővülő zónáknak és a megbízhatóan emelkedő díjtételeknek köszönhetően a parkolóhelyek az elmúlt években messze a legjövedelmezőbb ingatlantípusnak bizonyultak – közölte a BDO Magyarország. Szerüntük a növekedés várhatóan az idén sem szakad meg, hiszen januártól az I., február elejétől a II. kerületben lett több fizetős parkoló, miközben az átlagos díjak az év elejétől több mint 9 százalékkal emelkedtek.

Az emberek többsége nem tekinti ingatlannak a közterületeket, pedig egyes esetekben ugyanúgy bevételt hoznak az önkormányzatoknak, mint a bérbe adott üzletek, vagy a bérlakások – olvasható a közleményben. A budapesti belvárosi Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás (FKPT) 2012-ben 5500 közterületi parkolóhelyet tartott nyilván, melyekből tavaly közel kétmilliárd forint nettó parkolási bevétel származott. Annak dacára, hogy az ingatlanpiac egyéb területein a jövedelmek általában drámaian visszaestek, a budapesti parkolási bevételek szinte folyamatosa növekedtek.

A 2008-as évhez képest a tavaly elkönyvelt parkolási árbevétel 23,5 százalékkal magasabb volt (kevesebb parkolóhelyre), a tulajdonosok felé utalt jövedelem közel 35 százalékkal növekedett. Bár az önkormányzati törvény alapján Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás 2012. december 31-ével jogutód nélkül megszűnt, a parkolóhelyek az önkormányzatok üzemeltetésében továbbra is ellátják feladatukat.

„A lakáspiaci bérleti díjak trendjével összehasonlítva a parkolóhelyek lényegesen jobban teljesítettek a válság alatt. 2012-t leszámítva minden évben infláció felett növekedtek a bérleti díjak” – mondja Rábai György, a BDO ingatlan-tanácsadási üzletágának vezető partnere. A lakások átlagos bérleti díja ugyanebben az időszakban 10 százalékot meghaladó mértékben csökkent, tette hozzá a szakértő.

A belvárosi parkolás így nem tűnik rossz üzletnek, különösen, ha ingatlanpiaci befektetésként szemléljük, állítja a BDO Magyarország. Az elmúlt években gyakorlatilag nem létezett olyan ingatlantípus, ami ilyen növekedést mutatott volna be. Ráadásul a kapcsolódó kockázatok egy lakáshoz képest viszonylag alacsonyak, hiszen a bérlőt egyszerű kirakni, a rezsi alacsony, és a bérlő az ingatlant sem tudja megrongálni.

Ingatlanpiaci szegmensként tekintve a belvárosi közterületi parkolóhelyek stabil biztos jövedelmet termelnek mérsékelt kockázatok mellett, folyamatos értéktartást vagy növekedést biztosítva. A belvárosi állomány befektetői szempontok szerint becsült értéke elérheti akár 15-20 milliárd forintos értéket is, négyzetméterre vetített értékben megközelítve vagy elérve ezzel egyes alsókategóriás lakások értékét.

Talán nem túlzó az állítás, hogy a közterületi parkolók az önkormányzatok vagyonának egyik legjelentősebb és üzleti potenciálban legsikeresebb részét képezik. Magánszemélyek persze nem csinálhatnak parkolót a semmiből, hiszen azt közterületen csak az önkormányzat jelölheti ki. Magánterületen azonban, mint a belvárosi foghíjtelkek, bárki építhet fizetős parkolót.