Budapestre is jön az első európai hibrid légitársaság

2013.03.31. 11:55

Áprilisban indul az első úgynevezett hibrid légitársaság Európában – írja Az Utazó magazin, hozzátéve: a fapadosoknak hadat üzenő, az Air France által alapított HOP! gépe áprilisban már Budapestre is megérkezik. A turisztikai lap szerint az Air France KLM, valamint a Lufthansa is olyan modellt hozott létre, amely a fapados modellt a hagyományossal ötvözve jelenthet alternatívát a diszkont légitársaságokkal szemben. A HOP! tavasztól közlekedő ferihegyi járatai nem az egyedüli hibridek lesznek.  Nyáron a Lufthansa fapados légitársasága, a Germanwings is áttér a hibrid modellre.

„Ami most az európai hagyományos légitársaságoknál történik, az a fapadosok elterjedéséhez hasonlóan az USA-ben már bevett gyakorlat meghonosítása” – mondta Melles Botond, az Air France KLM magyarországi vezetője a lapnak. Ha a klasszikus elven működő anyacégek kísérlete beválik, a hibrid szisztéma hosszútávon versenyezhet a most lényegesen alacsonyabb üzemelési költségeik miatt olcsó fapadosokkal.

Elsőként a Lufthansa jelentette be, hogy fapados leányvállalata, a Germanwings 2013. július 1-jétől bevezeti az á la carte-repülést. Mindenki maga választhat a többféle szolgáltatási opció közül: az üzleti utasok magasabb igényeit szolgálja ki a „best“, néhány extra szolgáltatást tartalmaz és egyénileg kibővíthető a „Smart“, míg a fapados modellt követi a „Basic“ csomag.

Az Air France által januárban bejelentett HOP! a Budapest-Lyon járaton váltja a Brit Air gépeit. Az Air France az összes rövid és középtávú járatokat üzemeltető regionális légitársaságát – Brit Air, Airlinair, Corsica Airlines, Regional – egyesítve hozta létre a hibrid modellt követő légi céget. A legfontosabb repülőterekre közlekedő HOP! a fapadosokhoz hasonlóan, csak egy irányba is kínál jegyeket, írja a turisztikai magazin online kiadása.

Újdonságként meghirdette a korábban nem létező, ugyanakkor korlátozott számú helyre érvényes basic tarifát, ami gyakorlatilag semmilyen szolgáltatást nem tartalmaz. Itt minden feladott csomagért (kivéve a továbbra is ingyenes kézi csomagért) külön kell fizetni és az utas az ülőhelyét sem választhatja meg előre – csak akkor, ha ezért is külön fizet. Az internetes jegy olcsóbb, a reptéren pedig a dupláját kell fizetni.

Ugyanakkor a HOP! fedélzetén egységesen turista osztály lesz, ahol mindenki egyformán ingyen kap szendvicset és üdítőt. (Plusz 5 euróért pedig még törzsutas pontokat is kaphat az utazó.) Ez a rugalmas kínálat már az alacsonyabb jegyárak megjelenésében is megmutatkozik.

A nagy légitársaságok közül a KLM is lépett: az április 22-e után foglalt, Európán belüli repjegyeknél az interneten 15 eurót, a reptéren 30 eurót kell fizetni minden feladott csomagért. Ez alól csak a törzsutasok mentesülnek. Végül a British Airways is kísérletezésbe kezdett: a London Gatwick-ről közlekedő amszterdami, tuniszi, torinói, dubrovniki és jersey-i járatok utasainak irányonként 9-15 fontot kell fizetniük a feladott csomagokért. Aki pedig a foglalás után változtat, annak egy irányba akár 20 fonttal is többet kell fizetni a feladott bőrönd után.