Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Az állam nem találta szabálytalannak magát

2013.04.12. 13:11
Várható volt, hogy az elmúlt évek legnyilvánvalóbb versenyjogsértése, a tavaly nyári dinnyekartell utáni eljárásból nem lesz semmi, hiába folyt az egész a nyilvánosság előtt. Az állam ugyanis úgy módosította a szakmaközi törvényt ősszel, hogy a GVH ne vizsgálhasson kartelleket agrártermékek ügyében, és ezt kiterjesztette a folyamatban lévő ügyekre is. Ez biztosan nem fér meg az uniós versenyjoggal, a minisztérium szerint viszont nem érinti a vonatkozó szabályokat.

Amint az várható volt, a GVH végül senkit nem büntetett meg a tavaly nyáron állami segítséggel létrehozott dinnyekartellben. Ennek az volt a lényege, hogy a vidékfejlesztési minisztérium felkereste a legnagyobb kereskedőket, hogy egyikük se adja 99 forintnál olcsóbban a dinnyét a fogyasztóknak, és akkor úgymond elfogadható haszna lesz majd a dinnyetermelőknek a fogyasztók kárára.

Teljesen nyilvánvalóan

Külön érdekes, hogy ezt teljesen nyilvánosan csinálták, a köztévé híradójában is bejelentették, sőt a a lassan induló versenyhivatali eljárás ellenére később Budai Gyulától el is mondta, hogy „kartelleztünk? És akkor mi van?... A Gazdasági Versenyhivatal is azt mondta, hogy én kartellezek. Igen? És akkor mit tudnak velem csinálni? Vagy a minisztériummal? Vagy a kormánnyal?”.

Nem tagadták egy percig sem

Kérdésünkre, hogy ez miért nem egy nyilvánvaló kartell megállapodás, a Vidékfejlesztési Minisztérium azt a választ adta, hogy "a VM feladata az volt, hogy a dinnye termelés-értékesítés láncolatában részt vevő minden érdekelt felet a tárgyaló asztalhoz ültessen, és az álláspontokat oly módon közelítse egymáshoz, hogy a felek egymás érdekeit szem előtt tartva megállapodásra juthassanak. Ezt a feladatát a Vidékfejlesztési Minisztérium sikeresen teljesítette is. A Minisztérium szervezőként-moderátorként vette ki részét az egyeztetésekből.

Az áruházláncok 99 forintos árat ajánlottak a dinnye termelőket képviselő Magyar Zöldség-Gyümölcs Terméktanács, valamint a Magyar Dinnye Szövetség tagjainak, mely ajánlatot a Terméktanács és a Szövetség is elfogadhatónak találta, így létrejött a megállapodás."

A „rosszakaróknak” pedig – köztük „egy internetes lapnak, amely a GVH-hoz fordult” – azt üzente később egy sajtótájékoztatón, hogy „nem fog sikerülni".  Most kiderült, hogy teljesen igaza lett, köszönhetően egy törvénymódosításnak.

Új játékszabályok jöttek

A GVH ugyanis az eljárás lezárását azzal indokolta, hogy 2012 őszén módosították a szakmaközi törvényt. Ennek értelmében a mezőgazdasági termékeket érintő – akár folyamatban lévő – kartell eljárásokban a GVH köteles kikérni a vidékfejlesztési miniszter állásfoglalását a hazai versenyjog
alkalmazhatósága kérdésében, és eljárását csak ezen álláspont alapján folytathatja. A GVH
megkereste a magát kartellt kezdeményező vidékfejlesztési minisztert, aki elmondta nekik, hogy állasfoglása szerint egyáltalán nem volt szabálytalan, ami történt.

A szakmaközi törvény egyébként ennél is tovább ment, a GVH közleménye szerint gyakorlatilag kizárja, hogy valaha megbüntethessenek bárkit agrártermékek kapcsolatos kartellezésért. Ez természetesen az Európai Unió működéséről szóló szerződést is sérti, bár a minisztérium szerint nem érinti.

Nem akarják kimondani se a jogsértést

A GVH végül úgy ítélte meg, hogy a következmény nélküli, "pusztán a jogsértés kimondására irányuló eljárás a jelen körülmények között nem vezethet a verseny feltételeinek érdemi javulásához." Emellett szerintük "a jelenlegi szabályozási helyzet jogbizonytalanságot teremt a mezőgazdasági termékekre irányuló kartellek megítélésében." Ám "minderre tekintettel a GVH eljárását megszüntette."

A GVH már eleve csak a láncok ellen indított vizsgálatot, a minisztériumot kihagyta a körből, a magyar versenyhatóság antitröszt irodája ősszel arról értesítette az ügyet bejelentőt, hogy nem vizsgálódik a Vidékfejlesztési Minisztérium ellen a dinnyekartell ügyében. A magyar versenyhivatal szakértőinek megítélése szerint a versenytörvény hatálya ebben az ügyben nem terjed ki az állami szereplőre.

Az Index úgy tudja, a dinnyeügy a magyar hatóságnál azután vált igazán kényes kérdéssé, hogy kiderült: a botrány az uniós versenyjogi felügyeletet végző Európai Bizottság figyelmét sem kerülte el. Emiatt fennállt a lehetősége annak, hogy amennyiben a GVH nem indít vizsgálatot, az ügy EU-s szintre kerül. Az uniós versenyhatóság – az EB Versenyjogi Főigazgatósága – ugyancsak jogosult a vállalkozások közti versenykorlátozó megállapodások vizsgálatára, amennyiben azok alkalmasak arra, hogy a tagállamok közti kereskedelmet befolyásolják. Márpedig a magyar eset erről, az import dinnye kiszorításáról is szólt.

Bár tagállammal vagy annak állami szervével szemben az Európai Bizottság sem folytathat kartelleljárást, ha az EU vizsgálódik, úgy a minisztérium felelősségének kérdését nem mellőzték volna. Az állami szervek versenykorlátozásra vezető vagy az uniós belső piac szegmentációját eredményező intézkedései ugyanis – nemzeti jogba ütközés hiányában is – sérthetik a közösségi versenyjogot, amely általában tiltja a versenykorlátozó állami intézkedéseket.

Az Európai Bizottságnak joga van arra, hogy a tagállamok közösségi versenyjogba ütköző intézkedéseivel szemben fellépjen, és az Európai Bíróság előtt az érintett tagállammal szemben kötelezettségszegési eljárást kezdeményezzen. Egy ilyen eljárást a bizottság akár a saját maga vagy a GVH által indított kartelleljárással párhuzamosan is kezdeményezhet. Mindez azt is jelenti, hogy Brüsszel akár a magyar eljárástól függetlenül is vizsgálhat és büntethet ebben az ügyben.