Paulina
16 °C
18 °C

Választási költségvetést készít elő Varga?

2013.04.16. 12:04 Módosítva: 2013-04-16 13:18:25

Továbbra is láthat Brüsszel elcsúszást a költségvetésben, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter konvergenciaprogramja összességében nem fogja meggyőzni a testületet - mondja Gárgyán Eszter, a Citibank vezető elemzője. Sok a bizonytalanság a költségvetésben, ezek között továbbra is vitatott az e-útdíj és a pénztárgépek adóhatósági bekötéséből származó pénzek beérkezése, és a kormány is elismeri, hogy mintegy 80 milliárdos elcsúszás van a banki tranzakciós adóban. Gárgyán szerint a nominális növekedési előrejelzés is túlságosan optimista.

Az elemző azt mondja, Brüsszel május elején publikálja majd következő prognózisát, amiből ki fog derülni, hogy a 3,4 százalékos hiánycélból lefaragnak-e annyit a mostani konvergenciaprogram hatására, hogy az alapján kikerülhessünk a túlzóttdeficit-eljárás alól. Ha nem, akkor a kormány májusban még korrigálhatja a költségvetést, nagy eltérés azonban biztosan nem lesz, tehát komolyabb megszorításra ebben az évben biztos nem lesz szükség. Gárgyán szerint a kisebb kiigazítást is addig húzzák, ameddig csak lehet, közben pedig reménykednek a növekedés beindulásában.

 2013-as konvergenciaprogram (új)  2013-as költségvetés, és a tavalyi konvergenciaprogram* (régi)
  2013 2014 2015 2016 2013 2014* 2015*
Gazdasági növekedés(GDP%) 0,7 1,9 2,3 2,5 0,9 2,5 2,5
Költségvetési hiány(GDP%) 2,7 2,7 2,2 1,3 2,7 1,9 1,5
Államadósság (GDP%) 78,1 77,2 76,1 73,5     72,7
 Infláció 3,1 3,2 3 3 5,2 3 3

Lezárulhat a hiányeljárás

A konvergenciaprogram nem tartalmaz intézkedést, ugyanakkor továbbra sem kizárt, hogy a túlzottdeficit-eljárás alól ki lehet kerülni már az év első felében. Ugyanis a tavalyi, nagyon jó hiányadat, valamint az idei első három hónap költségvetési adatai ezt alátámaszthatják - mondja az Erste elemzője, Árokszállási Zoltán.

A költségvetési és gazdasági előrejelzéseken azonban jól látszik az erős „kincstári optimizmus”. 2014-re például kimondottan kiadásnöveléssel számol a kormány bizonyos területeken, miközben a növekedési és hozamvárakozások is elég optimisták.

Kamu adósságcsökkentés?

Ami a növekedést illeti, a 2013-14-es GDP várakozások magasnak mondhatók, ráadásul nem csak a reál növekedésre, hanem a nominális növekedésre vonatkozó várakozás is magas. Már idén 4,3 százalékkal növekedhet a GDP a kormány szerint, persze csak akkor, ha az árindex változását (azaz az árak emelkedését) is figyelembe vesszük. Ez a várakozás segíthet abban, hogy a kormány adósságcsökkenést tudjon kimutatni, és a költségvetés bevételeit is megemeli ez az optimista feltételezés.

Érdekes még a kamatokra és a hozamokra vonatkozó várakozás is. A kormány láthatóan azt várja, hogy további kamatcsökkentések lesznek idén, amivel valóban egyet is lehet érteni. Az viszont már érdekesebb, hogy a hosszabb hozamoknál is markáns csökkenést vár a gazdasági tárca.

Ugyan valóban vannak arra utaló jelek, hogy a következő években a korábban megszokottnál tartósan alacsonyabb hozamok alakuljanak ki az állampapírpiacon, de például a 2014-re várt 3,9 százalékos hosszú lejáratú hozam eléggé optimistának nevezhető - mondja Árokszállási.

Költekezést készít elő a kormány?

A 2014-es hiányvárakozását mindeközben 2,7 százalékra emelte a kormány. Az elemző szerint a javuló növekedés mellett továbbra is viszonylag magasnak mondható hiányadat arra utal, hogy romlás következhet be az alapvető költségvetési folyamatokban. Ezt támasztja alá az is, hogy a kormány bizonyos területeken kiadásnöveléssel számol (például a pedagógus életpálya modell egyenlegrontó hatását már figyelembe veszi 2014-re).

Az államháztartás GDP arányos kiadási szintje eközben 2012-ről 2013-ra érdemi növekedést mutat, ami kissé tovább nőhet 2014-ben a dokumentum szerint. Ezt a pedagógus életpálya modell mellett az állami beruházás növekedése okozza leginkább.

Kérdés, hogy nem túl optimista-e a GDP várakozás, és lesz-e elég költségvetési bevétel a kiadások emelkedésének finanszírozására úgy, hogy ráadásul a költségvetés szabad tartalékainál is markáns csökkentést tervez a tárca jövőre.

Javuló mutatók

A Bizottság májusban véglegesíti az előrejelzést, várhatóan lefelé kell, hogy módosítsa a hiányszámokat: a téli előrejelzésében még nagymértékű (100 milliárd forint) MNB veszteséget prognosztizáltak 2013-ra, amit valószínűleg az új jegybanki vezetés el fog kerülni azzal, hogy a lejáró IMF törlesztő-részleteket a kormány forint forrásból finanszírozza, amit a jegybank átvált devizára, így egyszeri árfolyamnyereség képződik, ami helyreállítja a jegybank eredményét - mondja Pápa Levente, az OTP devizastratégája. Szerinte ezt hitelesen lehet beterjeszteni, amit az EU el fog fogadni.

További pozitív fejlemény, hogy a nagy jegybankok likviditásbővítési akciói nyomán elindult globális kockázatvállaló világállapotban lehetővé vált az alapkamat csökkentése, ami a rövid állampapírok finanszírozását folyamatosan olcsóbbá teszi, ehhez járul hozzá a hosszabb futamidejű papírok piaci hozamesése is.

Így együttesen az államadósságra fizetett kamatszolgálati teher folyamatosan csökken, ezért a tavalyi tervekben még IMF megállapodástól várt kamatmegtakarítás most IMF megállapodás nélkül is reálisnak tűnik.

Politikai döntés születhet

Persze vannak negatív fejlemények és kockázatok is (ezeket följebb már említettük), mindezt igyelembe véve, az OTP szerint a tartalékok teljes eltörlése mellett 2013-ra 3,0 százalékos, míg 2014-re 3,1 százalékos lehet a hiány.

Pápa szerint a bizottsági előrejelzés is lefelé fog módosulni, és valahol 3 százalék körül fog alakulni. Hogy alatta vagy felette, az meglehetősen esetleges, a hiányra és makropályára vonatkozó feltételezések apró nüánszain múlhat a dolog.

Mindenesetre a Bizottság számai május közepére kiderülnek, így a kormánynak még egy hónapja lesz a június 22-i EcoFin ülésig, hogy az esetlegesen kedvezőtlen előrejelzés után valamilyen egyenlegjavító intézkedéscsomaggal meggyőzze a Bizottságot a 3 százalék alatti hiány teljesüléséről. "Erős kormányzati elkötelezettség látható, így valószínűnek tartjuk, hogy a kormány lépni fog ebben az esetben. A végső döntésről pedig annyit, hogy mivel nagyon a határon mozognak a hiányszámok, végső soron a politikai megfontolásoknak akár döntő szerepük is lehet abban, hogy Magyarország ellen megszüntetik az eljárást, vagy sem."