A Ryanair mindenkit átejtett
A Ryanair a Malév csődje után, tavaly február 3. és 29. között tévében, rádióban és újságokban is futatta kedvezményes repülőjegyeket kínáló reklámkampányát.
A reklámokat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több szempontból is vizsgálta, majd arra jutott, hogy a cég atájékoztatásaiban nem megfelelő módon hívta fel a fogyasztók figyelmét a jegyvásárlással járó, a fogyasztók által jellemzően fizetendő járulékos költségekre, például az úgynevezett foglalási adminisztrációs díjra.
Egyes reklámokban ugyanis ez a díj nem szerepelt, ahol mégis, ott is a valósnál alacsonyabb összeggel. "A Ryanair azon állítása sem felelt meg a valóságnak, hogy a hirdetett kedvezményes jegyárak valamennyi Budapestről indított úticél esetében igénybe vehetők, mivel a kedvezményes jegyeket csak néhány, kampányonként eltérő, meghatározott úti célra lehetett igénybe venni." A GVH a fenti jogsértések elkövetéséért 15 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.
A GVH súlyosító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés közel két hónapot ölelt fel, illetve az intenzív kampánynak köszönhetően a fogyasztók széles körét érintette.
Szintén súlyosbító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a Ryanair nem először csapta be az utasait. Enyhítő körülmény volt, hogy a fogyasztókat nem érte jelentős kár, hiszen az előzőektől függetlenül is nagyon olcsón repülhettek a céggel. A Ryanair később önként módosította a reklámokat.
A GVH szerint az is tisztességtelen volt, hogy a szolgáltatás legfontosabb feltételeit március 29-ig sehol és semmilyen formában nem tette magyarul is hozzáférhetővé. Ezt a GVH azonban nem büntette, mert a cég ezen is változtatott.