Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Járulékcsökkentést akarnak a kormánypártok

2013.04.25. 13:27 Módosítva: 2013-04-25 13:38:52
Társadalombiztosítási járulékaik csökkentését kaphatják választási ajándékként jövő januártól azok, akik a gyerekek után járó családi szja-kedvezményt alacsony jövedelmük miatt csak részben tudják most kihasználni. Az elképzelést a KDNP tavaly júliusban vetette fel a kormányfőnek, amit értesülésünk szerint már a Fidesz-frakció is támogat. A költségvetési hatásokról szóló pontos számítások őszre készülhetnek el, az előkészületekre rálátó forrásunk szerint összesen 50-70 milliárd forint között lehet a kedvezmény. Az még nem dőlt el, hogy a nyugdíj- vagy az egészségbiztosítási járulék csökkenne, esetleg bizonyos esetekben mindkettő, és az sem, hogy pontosan mennyivel. Utóbbit egyébként nem is lehetne általánosítani, mivel a kedvezményt minden egyes családos járulékfizető esetén külön-külön kellene kiszámolni.

A kormány a fizetésekből levont nyugdíj- vagy egészségbiztosítási járulékból adna kedvezményt a gyermeket nevelő családoknak jövő januártól – értesült az Index. Az elképzelést még tavaly júliusban vetette fel a KDNP egy tanácskozáson, amin Orbán Viktor miniszterelnök is részt vett. A kormányfő az elmúlt időszakban többször is utalt újabb családokat témogató lépésekre, de ennek módjára még nem tett utalást.

Az ügyet most megint elővették, és értesülésünk szerint a járulékkedvezmény jövő januári bevezetéséhez a Fidesz-frakció támogatása is megvan, illetve a kedvezményrendszer bevezetésének kivitelezésével kapcsolatban is már határozott elképzelések születtek, csak a költségvetési mozgástérrel kapcsolatban vannak kérdőjelek.

Kiket érintene?

A javaslat kidolgozóinak előzetes számításai szerint a célzott kedvezménynek köszönhetően 2014-től 50-70 milliárd forinttal több maradhat azoknak a családosoknak a zsebében, akiknek most nem elég nagy a jövedelmük ahhoz, hogy a gyermekek után járó családi adókedvezményt teljes egészében kihasználják.

Ez egy jól körülhatárolható, de elég széles társadalmi kör: leginkább a két- vagy több gyerekes, alacsony jövedelmű családok lehetnek a kedvezményezettek – néhány hónappal a választások előtt.

Most 1 és 2 gyerek után 10-10 ezer forint személyi jövedelemadó (szja) kedvezmény jár, azaz hó elején ennyivel több nettó érkezik a gyereket nevelő szülők valamelyikének a számlájára. Akinek három vagy több gyereke van, annak már jóval magasabb, gyermekenként 33 ezres megtakarítás is összejöhet – feltéve, hogy kellően magas a bejelentett jövedelme, és kellően nagy a befizetett személyi jövedelemadója. A gond ez utóbbi kettővel van: az alacsony átlagkereset miatt nagyon sok olyan két- vagy több gyerekes család él az országban, akiknek nincs annyi szja-juk, hogy a teljes nekik járó adókedvezményt ki tudták használni.

Például az, akiknek három gyereke van, összesen 99 ezer forint nettó adókedvezményre jogosult, viszont a teljes összeget ténylegesen csak az kapja meg, akinek legalább 625 ezer forintos bruttó fizetése van. Ekkora jövedelem után kereken 100 ezer forint szja-kötelezettség keletkezik, és ez csökkenthető 99 ezerrel.

Aki két gyermeket nevel, az bruttó 125 ezer forintos fizetés mellett fizet pontosan 20 ezer forintnyi szja-t, így a kétszer tízezer forintos kedvezményt maximálisan ki tudja használni. Az egygyerekesek pedig a 93 ezer forintos minimálbér mellett is megkapják a nekik járó 10 ezer forintos adókedvezményt.

Mennyi plusz pénzt jelent?

A kormányzati elképzelés információink szerint jellemzően azokat a kétgyerekes családokat célozza, ahol a szülő (vagy szülők) jövedelme bruttó 125 ezer forintnál kisebb, illetve azokat a nagycsaládokat, ahol az összjövedelem bruttó 625 ezer forint alatt van. A terv az, hogy a kormány ennek a körnek kompenzálná azt a pénzt, amit a nem elég magas jövedelem miatt a maximális szja-kedvezményből úgymond elveszít.

Például egy kétgyermekes, egyedülálló anyuka, ha bruttó 100 ezer forint a fizetése, 4000 forintnyi járulékkedvezményt kapna, míg egy három gyermeket nevelő, bruttó 300 ezer forintból gazdálkodó család járulékbefizetése havi 51 000 forinttal csökkenhetne. A példaként hozott két család ugyanis most ennyi pénzt hagy az államkasszában azzal, hogy nem tudja a teljes szja-kedvezményt kihasználni.

Az alábbi táblázat azt mutatja meg, hogy az alacsonyabb jövedelemkategóriákban mennyivel emelkedne a nettó fizetés, ha a járulékokból vissza lehetne kapni az államkasszában hagyott szja-kedvezményt. A minimálbéreseknek 5120 forinttal emelkedne a havi nettó jövedelmük, de bruttó 120 ezer forintos fizetés mellett már csak nettó 800 forint lenne a plusz. (A nettó bér kiszámításánál a 1,5 százalékos munkaerőpiaci járulékot is figyelembe vettük, de mivel ennek a csökkentéséről nincs szó, ezért ezt a terhet külön oszlopban nem tüntettük fel.)

Kattintson ide a táblázat megjelenítéséhez!
 
 Adózás két gyerekkel (2013)
 Bruttó bér  fizetendő szja gyerekkedvezmény nélkül  szja gyerekkedvezménnyel  fel nem használt kedvezmény egyéni egészségbiztosítási járulék (7 %) egyéni nyugdíjjárulék (10%)  havi nettó bér  havi nettó bér a tervezett járulékkedvezménnyel
93.000 14880 0 5120 6510 9300 75795 80915
100.000 16000 0 4000 7000 10000 81500 85500
120.000 19200 0 800 8400 12000 97800 98600
150.000 24000 4000 0 10500 15000 118250 118250

A háromgyerekes családoknál lenne igazán nagy hatása a kedvezményrendszernek. Számításaink szerint a minimálbér szintjén 15810 forinttal emelkedhetne a nettó fizetés (ha összevontan mindkét járulék terhére járna a kedvezmény), egy bruttó 120 ezer forintos családi nettó jövedelem 20400 forinttal emelkedne, a bruttó 200 ezret kereső nagycsaládoknak nettó 34 ezer forinttal jutna több. A kedvezmény bruttó 300 ezer forintos családi jövedelemig folyamatosan emelkedne, az ennél magasabb jövedelmi kategóriákban azonban már megkezdődik a csökkenés.

Kattintson ide a táblázat megjelenítéséhez!
 
 Adózás három gyerekkel (2013)
bruttó bér (forint) fizetendő szja gyerekkedvezmény nélkül (forint)  fizetendő szja gyerekkedvezménnyel jelenleg (forint)  fel nem használt szja-kedvezmény egyéni egészségbiztosítási járulék (7 %) egyéni nyugdíjjárulék (10 %)  havi nettó bér jelenleg  havi nettó bér a tervezett maximális járulékkedvezménnyel
93.000 14880 0 84120 6510 9300 75795 91605
100.000 16000 0 83000 7000 10000 81500 98500
120.000 19200 0 79800 8400 12000 97800 118.200
200.000 32000 0 67000 14000 20000 163.000 197.000
300.000 48000 0 51000 21000 30000 244.500 295.500
400.000 64000 0 35000 28000 40000 326.000 361.000
600.000 96000 0 3000 42000 60000 489.000 492.000
700.000 112.000 13000 0 49000 70000 557.500 557.500

A lehetetlennel határos?

Az elképzelés megvalósítása azonban meglehetősen nehézkesnek tűnik, ami a fenti két példából is leszűrhető. A kétgyerekes, bruttó százezer forintot kereső anyuka jelenleg 7000 forint egészségbiztosítási-, és 10 ezer forint nyugdíjjárulékot fizet, így a 4000 forintnyi kedvezményt a jelenleg 10 százalékos nyugdíjjárulék vagy a jelenleg 7 százalékos egészségbiztosítási járulék 4 százalékpontos csökkentésével is megkapná.

A háromgyermekes, bruttó 300 ezer forintból élő család viszont csak 21 ezer forintnyi egészségbiztosítási járulékot, és 30 ezer forint nyugdíjjárulékot fizet. Esetükben nem lenne elég a példánkban említett 4 százalékpontos csökkentés, hanem lényegében le kellene nullázni mindkét járuléknak a kulcsát ahhoz, hogy a járulékokon keresztül visszakaphassák az elveszített 51 ezer forintos szja-kedvezményt.

Ez több dolgot is jelent: egyrészt azt, hogy lényegében minden egyes érintett más-más összegre lesz jogosult, emiatt pedig egyesével kellene végignézni minden olyan gyermekes családot, aki jelenleg nem tudja kihasználni a teljes adókedvezményt. Nekik egyesével kellene megállapítani a kedvezmény összegét, és minden egyes jövedelemváltozásnál újra kellene számolni az egészet. Emiatt tehát egy általános, mindenkire érvényes járulékkulcs-csökkentést még az érintett körben sem lehet alkalmazni, legalábbis ha a cél az, hogy mindenkit teljes mértékben kompenzáljon a kormány az elveszített szja-kedvezmény miatt.

A költségvetésen csattanna

A tervezetet kidolgozó forrásaink által emlegetett 50-70 milliárdos költségvetési hatás szintén megkérdőjelezhető. Most ugyanis a nyugdíjbiztosítási alap a 10 százalékos munkavállalói nyugdíjjárulékokból 824 milliárd forintot szed be, az egészségbiztosítási alapba pedig 580 milliárd forintnyi járulék érkezik a dolgozók 7 százalékos befizetéseiből (költségvetési törvény, pdf 79-82.).

Egyik névtelenséget kérő forrásunk szerint első körben a nyugdíjjárulék terhére kellene megpróbálni a csökkentést, hiszen ott több a mozgástér, nagyobb kasszáról van szó, amiből több kedvezmény adható. „Ha a számok jók, akkor ez majd tovább mehet az egészségbiztosítási járulékra történő kiterjesztéssel, hiszen úgy lenne igazságos, hogy mindenki igénybe tudja venni a járulékkedvezményt” – hallottuk egy vezető kormánypárti politikustól.

A fenti mondat arra utal, hogy azok, akik még a nyugdíjjárulék lenullázásával sem kapnának teljes kompenzációt – mint a fenti háromgyermekes példánkban –, azok az egészségbiztosítási járulékuk terhére is megkapnák a szükséges nagyságú kedvezményt. Ezzel tehát lennének olyanok – elsősorban nagycsaládosok –, akik sem szja-t, sem pedig nyugdíj- és egészségbiztosítási járulékot nem fizetnének.

Forrásunk szerint ezzel a lépéssel az állam a nyugdíjrendszerben is elismerné a gyermekvállalást, hiszen a nyugdíjkasszából (és szükség esetén az egészségkasszából) kieső járulékot természetesen a költségvetésnek kellene évről évre pótolnia. Jelenleg a közel 2900 milliárd forintból gazdálkodó nyugdíjalap egyensúlyban van, és csak minimális hiánnyal tervezték meg az 1650 milliárd forintból gazdálkodó egészségkasszát is.

A járulékkedvezmény ezt a nehezen elért egyensúlyt mindkét kassza esetében megbillenthetné, a költségvetési többletkiadás fogadtatása pedig a túlzottdeficit-eljárás felfüggesztését fontolgató Brüsszelben vethet fel erős kérdőjeleket a magyar költségvetés fenntarthatósága kapcsán.

Politikai indíttatás

Politikai indíttatású dolog lesz a járulékkedvezmény - mondja egy névtelenséget kérő adójogi szakember. Szerinte azért merülhetett fel a fentebb vázolt elképzelés, mert eltűnt az adójóváírás, amivel az alacsony jövedelműeknek kedvezett a rendszer.

Az adójóváírás kivezetése miatt a mai adórendszerben már az első forint jövedelemtől adózni kell, ami az alacsony jövedelműeket érinti rosszul, a járulékkedvezmény azonban pont ezekre az emberekre lesz hangolva, az intézkedéssel a gyerekes családok jövedelme emelkedik majd.