Ha trafik, akkor Continental

2013.04.26. 07:10
A Continental dohánycéghez kötődő egykori és mai alkalmazottak, valamint azok rokonai szerte Magyarországon taroltak a trafikos pályázaton. Ott lesznek minden fontosabb városban és számos kisebb településen. Maga a törvény már eleve kedvezőbb helyzetbe hozza a magyar dohánycéget, az egyelőre viszont kérdés, hogy a tulajdonosok mire tudják majd használni hirtelen jött, informális hálózatot.
Fontosabb részletek
  • A Nemzeti Dohánykereskedelmi Zrt. hétfőn este hozta nyilvánosságra a trafiküzemeltetési jogokat elnyerő vállalkozások listáját, július 1-jén országosan 5415 dohánybolt nyílhat;
  • A pályázaton 120 pontot lehetett szerezni, ebből 60-at az üzleti tervre, de hogy ki hány pontot kapott, és mik voltak az elbírálás szempontjai, nem nyilvános.
  • Az üzemeltetési jogokat sok esetben politika- és CBA-közeli vállalkozók nyerték el.
  • A Continental dohányipari vállalkozás vezetője a kezdettől együttműködött a kormánnyal a trafiktörvény kialakításában.
  • Rogán Antal, a Fidesz-frakcióvezetője, a Dohánykereskedelmi Zrt. és az NFM is védte a pályázatot, szerintük nem politikai alapon született döntés.
  • A győztesek sorra keresik fel a most még működő, de koncesszió nélkül maradt üzleteket üzemeltetési vagy vételi ajánlatot téve.
  • Miután kihirdették az eredményt, Lázár János benyújtott egy módosítót, amelyben két és félszeresére emelné a boltok árrését.
 

Arról már korábban írtunk, Szegeden és környékén számos, a cégcsoporthoz tartozó, főleg a Tabán Trafikhoz kötődő, egykori, és mai alkalmazott, tulajdonos, és azok családtagjai nyertek koncessziót. Azóta kiderült, a Sánta Jánosék vezette cég alkalmazottai, értékesítői, azok rokonai és barátai szerte az országban eredményesen pályáztak, olvasónk beszámolói, céginformációs portálok és közösségi oldalak alapján úgy tűnik, a tabánosok Nyíregyházától Budapesten át Szegedig taroltak. A Continentalt irányító Ifj. Sánta Jánost telefonon és levélben is többször próbáltuk elérni, de cikkünk megjelenéséig nem reagált megkereséseinkre.

Alkalmazott, barát és menyasszony

A Tabán Trafik-körből került ki például Gácser Rezső, aki a Baja melletti Tolnán nyert koncessziót, de a cégnél dolgozik Stein Ernő Konrád is, aki Dombóváron vihet majd dohányboltot. Apátfalván két trafik üzemelhet július elsejétől, az egyiket Haddad Mohammed Nassim nyerte meg, továbbá egyet-egyet Kiszomboron, Csanádpalotán és Magyarcsanádon. Haddad Samir öt megyei településen – Mórahalom, Ásotthalom, Bordány, Domaszék és Röszke – nyithat nemzeti dohányboltot. A hódmezővásárhelyi kötődésű Haddadék szintén Sánta ismerősei.

A Tabán Trafik másik tulajdonosa a Veszelovszki család. A tulajdonos fia, Veszelovszki László menyasszonya Lipták Alexandra Szilvia szintén nyert. Ahogyan Lipták Alexandra, illetve a cégnél dolgozó Toldi Tamás édesapja, Toldi Jenő Miklós, ő Mórahalmon és Szegeden nyithat boltot. Az évek óta a cégcsoportnál dolgozó Janicskó Enikő szintén nyert Szegeden, ő 2006-ban még a szakdolgozatát is a Sántáék tulajdonolta Ventas Coffee Hungary elemzéséből írta.

Miskolc, Nyíregyháza, Budapest

Üzlete lesz Szekszárdon és Baján a tabános Werner Ferenc Lászlónak, és trafikot nyit Baján Werner Ádám Lászlóné is. A szintén Sántáék köréhez köthető Szakálné Asztalos Terézia Csongrádon egy, Hódmezővásárhelyen két koncessziót szerzett, és boltot nyithat Kulcsár Kinga és Zádor Csaba is, előbbi Budapesten, Debrecenben, Miskolcon, Nyíregyházán, utóbbi Budapesten, Hajduböszörményben, Miskolcon, Nyíregyházán.

De aratott a szintén Sánta ismerős Zádor Csabáné is, és a Kulcsár név is sűrűn fordul elő a listán. A gyöngyösi Kulcsár András korábban a Continental felügyelő bizottságának a tagja volt és Tabán Trafiknál is dolgozott, most Salgótarjánban, Nyíregyházán, Debrecenben és Egerben nyert. Tabános kötődésű Koklács János Gábor is, ő Balassagyarmaton, Budapesten, Salgótarjában szerzett koncessziót.

Sok az azonos vezetéknév

Ahogyan arról már korábban beszámoltunk, koncessziót szerzett Szegeden és Makón Berényi János is, ő a cégcsoport alkalmazottjaként kezdett dolgozni közel másfél évtizede, korábban az ifjabb Sánta János által vezetett és részben tulajdonolt Tabán Trafiknál intézett kereskedelmi és marketing ügyeket. Felesége, Berényiné Zarka Nikolett egy makói, és egy hódmezővásárhelyi, valamint két szegedi koncessziót szerzett – korábban ő is a Tabán Trafik allamazásában állt.

Egy másik alkalmazott, Egedi István Tamás, aki alapító és tulajdonos is volt a Tabakban, Szegeden két koncessziót vihet, felesége Egediné Balogh Emese Szegeden négy koncessziót szerzett. Talán csak véletlen, de az Egedi név egyébként is gyakori a nyertesek listáján: koncessziót szerzett Budapesten és Vecsésen Egedi Gábor Ágoston, Abonyban és Szolnokon Egedi Bálint, Ágfalván és Dabason Egediné Sefcsik Ágota. Ifjabb Sánta János feleségének, Bakos Orsolyának a testvére, Csíkosné Bakos Boglárka szintén a nyertesek között van.

Mire megy ezzel a Continental?

Hogy hogyan tudja majd kamatoztatni a Continental csoport az így kialakult kapcsolatrendszerét, egyelőre kérdéses, korábban Sánta János a HVG-nek úgy nyilatkozott, hogy a Continental csoport kiegészítése egy trafikhálózattal nem kecsegtet nagy haszonnal. Ezzel együtt mindenkit biztatott, hogy pályázzon, hiszen a húsz évre szóló trafikkoncesszió „ugyanolyan egyedülálló történelmi lehetőség, mint például az 1945-ös földosztás volt”.

A cég részben vágott dohányt árul, dobozos cigarettái közül a Pannónia, Enter és Silver neve csenghet ismerősen, adózott eredménye két éve mindössze 172 millió forint volt. A Continental egyértelműen nyert a törvénnyel, hiszen termékei azonos méretű eladói felületen tudnak majd megjelenni, mint a jóval nagyobb vetélytársak árui.

Mint ismert, Sántáék részt vettek a trafiktörvény kidolgozásában is, a cég disztribúciós részlege történetesen a Lázár János irányította városhoz, Hódmezővásárhelyhez kötődik, emellett a Continental felügyelőbizottsági tagja Dancsó József fideszes honatya. Lázár János korábban azt mondta, szó sincs arról, hogy az egyetlen magyar tulajdonú vállalkozásnak bármilyen előnye is lenne a törvényből, legfeljebb a hátrányából faraghatna le valamit.

A fideszes képviselő ugyanakkor elismerte, régóta kikéri Sántáék véleményét, többek közt a trafiktörvény megalkotásában is részt vettek. Lázár évek óta jó viszonyt ápol a céggel, a Népszabadság korábban azt írta, a dohánycég 15 éves szülinapjára például személyes videóüzenetet küldött, megköszönte a Continental alapítóinak munkáját, majd a város és a kormány támogatásáról biztosította a cégcsoportot.