Sánta: Vesztesei lehetünk a trafiktörvénynek

2013.05.02. 07:37

"A Continental Dohányipari Zrt.-nek nincs pontos nyilvántartása az állítólag a cégcsoporthoz köthető nyertesekről. Mindazonáltal reméljük, hogy sokan nyertek, hiszen korábbi interjúkban magunk is mindenkit biztattunk a pályázatra" - mondta Sánta János, a cég vezetője a délmagyar.hu-nak.

Szerinte a cégcsoportnál több mint 500-an dolgoznak, és közülük, illetve családtagjaik közül is biztosan sokan nyújtottak be pályázatot, "ez nem csoda, hiszen a cégkultúrában erősen vállalkozó szellem uralkodik". Sánta nem érti, hogy mi a probléma azzal, ha valaki dolgozóik közül nyert.

"Nem volt tilos a dohányiparban dolgozók számára, hogy elinduljanak a pályázaton, sőt, munkatársaink, vállalkozóink jelentős része napi munkája révén kötődik a dohánykereskedelemhez, tehát szakmabeli. Arról viszont senki sem beszél, hogy a multinacionális dohányipari cégek jelenlegi vagy volt alkalmazottai, vagy azok családtagjai közül is többen nyertek" - mondta. Úgy vélte, az újságoknak az a hír eladható, amiből botrány kelthető, ezért kiragadnak neveket, amellyel alá akarják támasztani az eltúlzó állításukat.

Arra a felvetésre, hogy az ő nevét már sokan megjegyezték, miután tavaly kiderült, egy Sánta János nevű felhasználó számítógépén készült az Európai Bizottságnak megküldött magyar trafiktörvény-tervezet, Sánta úgy reagált, nem hiszi, hogy "egy hivatalos európai uniós honlapra a jelszavak ismerete nélkül csak úgy fel lehet tölteni egy dokumentumot, ő pedig egyetlen ilyet sem ismer." A törvény szövegét ettől függetlenül véleményezték, ez azonban természetes gyakorolat.

"Ami a konkrét esetet illeti: egy tervezetet az utolsó pillanatban elküldtek nekem is véleményezésre. Lementettem az anyagot (ezért jelenhetett meg, hogy én vagyok a szerző), beleszúrtam egy megjegyzést és úgy küldtem vissza. Ha azt mondanák, hogy az utolsó módosítást én végeztem, akkor az hihetőbb lenne, de az biztos, hogy nem én voltam a trafiktörvény szerzője. Azt sem tartom egyébként kizártnak, hogy akár manipuláció is történhetett, s valaki szándékosan odaírta a nevem Brüsszelben. A dohányipar szereplői közül nem csak én láttam a konkrét törvénytervezetet, azt mások is olvasták. Persze a multik nem szeretnék, ha bevezetnék az új rendszert" - mondta.

Sánta szerint ha cégük márkáinak forgalma mondjuk 20 százalékot erősödne amiatt, hogy versenyhátrányából a trafiktörvény miatt faragni tud, még akkor is csak 6 százalékos dohánypiaci részesedésről beszélnénk. Bár szerinte az sem biztos, hogy nyernek a törvénnyel.

"Több mint 1400 koncesszió nem kelt el. Ezek többsége vidéken, kistelepüléseken található. A Continental termékeit pedig inkább vidéken vásárolják. Ha ezekre a helyekre nem pályázik senki, akkor ott gyakorlatilag nem lesz dohánytermék. Ha így nézzük, elmondhatjuk, hogy igen nagy vesztesei lehetünk a trafiktörvénynek, ha végül nem tud hozzájutni a fogyasztó a termékünkhöz" - mondta.

Sánta elmondta, Lázár Jánossal évek óta kitűnő a munkakapcsolata, régóta kikéri a véleményét dohányipar szakmai kérdéseiben, ugyanakkor ezt a kapcsolatot a sajtóban misztifikálták is. Szerinte szükségszerű, hogy legyenek erős magyar vállalatok, amelyek itthon végeznek fejlesztéseket és munkahelyteremtő beruházásokat, illetve a hazánkba érkezett multik által elhagyott, bezárásra ítélt gyárakat az ott dolgozókkal együtt megmentik.