Bajban vannak a kasszával az új trafikosok

2013.05.07. 11:31
Várhatóan tovább csúszik az országban működő mintegy 300 ezer pénztárgép kötelező cseréje, mivel a már többször módosított határidő sem tűnik tarthatónak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatallal összeköthető berendezések mintadarabjainak engedélyeztetése ugyanis még csak nemrég kezdődött el, így egyelőre nincs a piacon olyan pénztárgép, amely megfelel az új törvényi előírásoknak. A problémával leghamarabb a július elsejétől induló új nemzeti dohányboltok üzemeltetői szembesülnek, akiknek ráadásul nem csak az adóhatóság felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. irányába is.

A július elsejétől induló új trafikok üzemeltetői szembesülnek először azzal a problémával, hogy egyelőre még nincs a piacon olyan pénztárgép, amely az új hatósági előírásoknak megfelelően képes online adatkapcsolatra a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal.

„A Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatalhoz nemrég több cég is beadta engedélykérelmét a saját pénztárgépére vonatkozóan, de az engedélyeztetési folyamat és maga a gyártás is időigényes, miközben a július elsején startoló nemzeti dohányboltok üzemeltetőit sürgeti leginkább az idő” – mondta Tóth Csaba András, a teljes körű pénztárgép-megoldások forgalmazásával foglalkozó Timing In Central Europe Kft. ügyvezető igazgatója.

A trafikosoknak ugyanis nem csak a NAV felé kell az online adatforgalmat biztosítaniuk, hanem egy másfajta – szintén elektronikus ─ adatszolgáltatási kötelezettséget kell teljesíteniük a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. felé is. A koncessziós kiírás szerint olyan pénztárgéprendszert kell üzemeltetniük, amely napi készletnyilvántartást vezet és alkalmas arra, hogy a forgalmi adatokat online továbbítsa az NDN felé. „Így a trafikosoknak kell a leggyorsabban dönteniük, ráadásul egyáltalán nem mindegy, hogy milyen berendezést választanak, hiszen ha nem a jelenleg hatályos törvényeknek megfelelő megoldást választják, akkor még az év során több százezer forintos többlet beruházásra kényszerülhetnek” – fejti ki Tóth Csaba András.

Az induló trafikosoknak a legolcsóbb lehetőség az, ha vásárolnak egy „hagyományos” engedélyezett pénztárgépet és egy számítógépet, valamint internet-előfizetést és egy szoftvert, amely nyilvántartja az árukészletet és elvégzi az NDN Zrt. irányába kötelező adatszolgáltatást. Ez a verzió ugyan akár 300 ezer forintból megvásárolható nettó áron, ám csak ideiglenesen − július 1-jéig − használható, mivel utána le kell cserélni a pénztárgépet egy már úgynevezett AEE panelt (Adó Ellenőrzési Egység) tartalmazó, újonnan engedélyezett pénztárgépre.

Még a piac jelenleg legmodernebb, legtöbbet tudó, 600 ezer forintnál kezdődő áru pénztárgépei is csak ideiglenes megoldást jelenthetnek, hiszen esetükben az év végéig további 200 ezer forintért le kell cserélni a „fekete dobozt” adóügyi egységre és meg kell vásárolni az új szoftvereket körülbelül 100 ezer forintért, addig viszont a NAV-hoz CD-n el kell juttatni a forgalmi adatokat. Így viszont már egymillió forintnál jár az összköltség.

A végső és teljes körű megoldásként több cég kínál − előrendelés mellett ─, engedélyezési folyamat alatt lévő, új „mindentudó” rendszereket, melyek 400 ezer forinttól érhetőek el, de az árak széles skálán mozognak. Vannak olyan konstrukciók is, amelyekben lízingelni is lehet az új pénztárgéprendszert.