Gál
3 °C
16 °C

Így előzzük meg a kuponos átverést

2013.05.13. 13:33 Módosítva: 2013.05.13. 16:47
Bár a fogyasztóvédőkhöz befutó panaszok csak töredéke kapcsolatos kuponokkal, aki nem ismeri a jogait, könnyen bukhatja a kuponos nyaralást vagy wellness-hétvégét.

Az orvosi kamara után a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) is felszólalt a kuponos vásárlásokhoz kötődő problémákkal kapcsolatban – derül ki a szervezet fogyasztóknak szánt jótanácsaiból. Azért állították össze a legfontosabb tudnivalókat összefoglaló közleményt, mert bár egyelőre kevés a kuponokra vonatkozó panasz, sokszor a vásárlók tájékozatlanságuk miatt nem tudják időben érvényesíteni jogaikat.

Bottal üthetjük a kupont

Nem árt körültekintően bánni a kuponos termékeket, szolgáltatásokat áruló weboldalakkal – emlékeztet a szervezet. A jogvédők szerint a fogyasztók sokszor nem is tudják beváltani a több tízezer forintért megvásárolt kupont, ráadásul van, hogy a kuponos cégek minden felelősséget elhárítanak.

A szervezet szerint a kuponos vállalkozások az általános szerződési feltételekben gyakran kizárják vagy korlátozzák felelősségüket abban az esetben, ha az ígért szolgáltatást a fogyasztó végül a harmadik fél magatartása miatt nem tudja igénybe venni. A helyzet azért különleges, mert a vevő a kuponos céggel áll szerződésben, míg a szolgáltatást egy harmadik fél nyújtja - nem csoda, ha az utóbbi kettő néha egymásra mutogat.

Utazás az ismeretlenbe

A fogyasztóvédők legfontosabb tanácsa, hogy a vevők részletesen olvassák el a szerződési feltételeket, ezekből ugyanis megtudhatják, hogy például vállal-e bármilyen garanciát a harmadik fél hibás teljesítése esetére a kuponos szolgáltató.

Fokozottan igaz ez a kuponos utazásokra: a FEOSZ szerint érdemesebb az engedéllyel rendelkező utazási vállalkozások ajánlatait átböngészni, az ő felelősségüket és vagyoni biztosítékukat jogszabály garantálja.

Nem mindenki ilyen megbízható: a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján például megtaláljuk azoknak az utazásszervezőknek a listáját, akiket jogerősen egy évre eltiltottak a tevékenység folytatásától.

Speciális jogok

Hogyan védekezzünk? Fontos tudni, hogy a vásárlók az átvételtől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől, ilyenkor az online kifizetett vételár visszajár a részükre.

A szerződés ugyanis ekkor távollevők között kötött szerződésnek minősül a 17/1999. (II. 5.) Korm. rendelet értelmében és a fogyasztót speciális jogok illetik meg: az eladónak már a szerződéskötés előtt azonosításra alkalmas módon közölnie kell a nevét és címét, a kupon lényeges jellemzőit és és a teljesítés egyéb feltételeit, az elállási jogot is beleértve.

Ha ez az írásos tájékoztató nem szerepelt a vállalkozás  honlapján vagy azt a szerződéskötés előtt nem bocsátotta a fogyasztó rendelkezésére, az indokolás nélküli elállásra nyitva álló 8 munkanapos határidő a kupon átvételétől számított három hónapra hosszabbodik meg. Ha a vállalkozás mégis teljesíti három hónapon belül a tájékoztatási kötelezettséget, akkor onnantól ketyeg a nyolc nap.

Lényeges, hogy ha a fogyasztó él indoklás nélküli elállási jogával, a kupont vissza kell juttatnia saját költségén a vállalkozásnak, a kereskedő pedig a fogyasztó által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül köteles visszatéríteni.

Hazugok és fogyasztóbarátok

Szerencsére vannak felelősségteljes, fogyasztóbarát kuponos vállalkozások is – nyugtat meg minket Baranovszky György, a szervezet ügyvezető elnöke, aki az indexnek elmondta: a hozzájuk befutó összes panasznak töredéke kapcsolatos kuponokkal, de mivel viszonylag új területről van szó, érdemes már most odafigyelni rá.

A legtöbb panasz egyébként szavatossággal kapcsolatos, de sokan fordulnak a FEOSZ-hoz telefonos hűségnyilatkozatokkal és termékbemutatókkal adódó problémákkal. Baranovszky elmondta: egyes cégek olyan arcátlanul hazudnak a vásárlóik szemébe, hogy az egyetlen megoldás az, ha a fogyasztók tudatosan tájékozódnak az őket megillető jogokról.