Jön az elektronikus Marlboro?

2013.05.22. 08:12

Az elektronikus cigaretta szegmensét nézték ki maguknak az egyik lehetséges menekülő útvonalként a hagyományos dohányáruk gyártói − legalábbis ez derül ki a felvásárlási ügyletekről, illetve a saját e-termék piacra dobásáról szóló hírekből, írja a Napi Gazdaság.

A Philip Morris USA legutóbb az e-cigarettát gyártó és forgalmazó olasz Ovalét környékezte meg − számolt be a Huffington Post olasz kiadása. A 2011-ben alapított bresciai cég Kínában kezdte meg a gyártást − ahol már ezer főt foglalkoztatnak −, termékeiket a múlt év végén 300 olaszországi és száz külföldi franchise-üzletben árulták. A közeljövőben az Ovale egyebek közt Németországban, Szlovákiában, Görögországban és Hollandiában készül terjeszkedni − arról egyelőre nem tudni, hogy a Marlboro gyártója esetleges vevőként ehhez mit szólna.

Lépegetnek

Az Altria Grouphoz tartozó, az USA piacának mintegy felét ellenőrző Philip Morris konkurensei már korábban léptek: a második legnagyobb amerikai dohánygyártó, a Reynolds American Inc. hónapok óta teszteli saját e-cigarettáját; a Vuse nevű termék rövidesen a boltokba kerülhet a Wall Street Journal szerint.

Az USA piacának harmadik legnagyobb szereplője, a Lorillard Inc. pedig már egy éve megvette (mintegy 135 millió dollárért) a Blu Ecigs nevű e-cigaretta-gyártót. Az Altria azonban e téren is meg akarja őrizni vezető szerepét: április végén bejelentették, hogy 2013 második félévében megjelenik saját e-cigijük − további részletekkel júniusban szolgálnak, beleértve azt is, hogy az is Marlboro néven fut-e majd.

Töpörödő piac

Az Altria az idei első negyedévben 5,2 százalékkal kevesebb cigarettát adott el, mint egy évvel korábban − derült ki a vállalat jelentéséből −, a profit ennek ellenére 1,2 milliárdról 1,39 milliárd dollárra nőtt, 0,5 százalékkal, 3,97 milliárd dollárra csökkenő forgalom mellett.

A Lorillard és a Reynolds közlése szerint ez idő alatt 6,2 százalékkal esett vissza a hagyományos cigaretták értékesítése az egész ágazatban, szemben az előző években megszokott 3-4 százalékos zsugorodással, és emögött az elektronikus verzió terjedése áll.

Az e-cigaretták kiskereskedelmi forgalma az USA-ban tavaly mintegy 500 millió dollárra rúgott az Euromonitor International becslése szerint − ez a teljes ottani dohánypiac 0,5 százaléka −, de idén ez megduplázódhat.