Sára, Márió
-4 °C
4 °C

Drága lesz az e-útdíj, de kompenzálnák a fuvarozókat

2013.05.25. 15:42 Módosítva: 2013.05.25. 17:09

A 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárműveknek kilométerenként nettó 17 és 85 forintot kell fizetniük július elsejétől használatarányos útdíjként – erősítette meg Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára egy szombati fórumon. A tengelyszám, az útvonal típusa (fő- vagy gyorsforgalmi út), valamint a motorok környezetvédelmi besorolása alapján differenciálják majd a fizetendő díjat.

A fuvarozók által kibocsátott számlán költségelemként fel kell majd tüntetni az e-útdíjat. Keresik annak lehetőségét, hogy lehetőség legyen az előfinanszírozásra, az új Széchenyi-kártya mintájára. Az útdíjról szóló törvényről a jövő héten lesz a zárószavazás, és már elkészültek a díjszabásra, az ellenőrzésre, valamint a szankciórendszerre vonatkozó jogszabályok.

A használatarányos e-útdíjat várhatóan július 1-jétől kell majd fizetniük a teherautósoknak. Az új tarifák jelentős többletköltséget jelent a mostani díjakhoz képest. A fuvarozók most 3375 forintért vehetnek napijegyet, míg az új rendszerben egy osztrák-ukrán tranzitút nagyjából 430 kilométernyi autópályás útszakasza a legolcsóbb díjjal számolva is több mint 9000 forint lenne, vagyis majdnem háromszoros drágulást eredményezne (a legdrágább tarifával számolva pedig több mint tízszeresére, nettó 35 ezer forint fölé nőne az egyszeri úthasználat költsége).

A szombati szakmai fórumon arról is szó volt, hogy a kormány egy várhatóan több mint tízmilliárd forintos kompenzációs csomagot dolgoz ki a fuvarozóknak, amely segíti a szektort a használatarányos útdíjrendszerre való áttérésben. Ezt Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára jelentette be szombaton, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete által rendezett fórumon.

Elmondta, hogy a tárgyalások a kompenzációs csomagról még nem zárultak le, a kormány első olvasatban tárgyalta a javaslatot, amelyről várhatóan jövő héten születik döntés, a parlament pedig már a nyári ülésszak vége előtt elfogadhatja. A kormány jelenleg négy intézkedést vizsgál, amellyel kompenzálná a fuvarozókat. Az európai uniós minimumra csökkentenék a légrugós járművek adóját, vizsgálják a vagyonszerzési illeték csökkentését is. A tervek között szerepel az is, hogy az iparűzési adóból leírható lenne az e-útdíj egy része, ezenkívül pedig egy államilag támogatott hitelkonstrukcióval is segítenék a fuvarozókat.

Vereczkey Zoltán, az egyesület elnöke hozzátette: a csomag fő eleme az lenne, hogy a súlyadót az európai uniós minimumra csökkentik, vagyis a jelenlegi 1240 forintról 850 forintra 100 kilogrammonként évente.