István, Vajk
20 °C
35 °C
Index - In English In English Eng

Özönlünk a Mekikbe

2013.06.07. 08:46 Módosítva: 2013.06.07. 09:23
A nagyobb láncok egy-egy étterme közel félmilliárd forint forgalmat is generálhat, árbevételben a McDonald's, jövedelmezőségben pedig a Burger King nyert tavaly.

Átlagosan több száz millió forint forgalmat produkálnak évente a hazai piac legnagyobb, külföldi hátterű gyorsétteremláncainak üzletei, írja a Napi Gazdaság. A prímet a legnagyobb hálózatot üzemeltető McDonald's viszi, több mint 430 millió forintos 2012-es értékkel, míg a Burger King, illetve a KFC és a Pizza Hut éttermek átlaga negyedmilliárd forint alatt maradt.

A hivatalos adatok alapján számított jövedelmezőség tekintetében más a kép, itt a prímet a Burger King üzemeltetője viszi, 10,5 százalékos sajáttőke-arányos nyereséggel, 4,2 százalékos árbevétel-arányos profittal, illetve az egy üzletre jutó, átlagosan közel tízmilliós adózott profittal.

E mutatók többségétől a KFC−Pizza Hut páros nincs sokkal lemaradva, a McDonald's ugyanakkor csak a töredékét hozta. (Az adatok nem mindig hasonlíthatók össze közvetlenül, hiszen egy-egy vállalatcsoporton belül a tevékenységből származó teljes nyereség − például a tagvállalatok közötti elszámolásban alkalmazott árak meghatározásával − nem feltétlenül a profit soron jelenik meg.)

 

A McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. 2012-ben az inflációtól elmaradó mértékben, közel 2 százalékkal, 22 milliárd forintra növelte nettó árbevételét. Adózott eredménye több mint kétszer ekkora tempóban, 58,2 millió forintra emelkedett. A lánchoz 98 étterem tartozott, ebből 47 franchise-üzemeltetésben, 51 pedig saját egység, a számok utóbbiak teljesítményét tükrözik.

Kaszál a Burger King

A saját tőke a 2011. évi eredmény elszámolása miatt 11,36 milliárd forintra emelkedett, a működés és a gazdálkodás eredményessége üzemi szinten nagymértékben csökkent az anyag jellegű ráfordítások növekedése miatt, e soron 15,49 milliárd forint szerepel, ami 2011-hez viszonyítva 4 százalékos pluszt jelent. A 2,8 milliárd forint saját tőkével működő, 30 hazai Burger King éttermet üzemeltető Fusion Befektetési Zrt. közel 3 százalékkal, 7,13 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, a 297,9 milliós adózott eredmény pedig több mint negyedével múlta felül a 2011-est. A profitot osztalék formájában ki is vették a tulajdonosok, így a mérleg szerint nullszaldós lett az elmúlt év a tavalyelőtti, 234 millió forintot közelítő pozitív eredmény után.

A hazai KFC és Pizza Hut egységeket üzemeltető AmRest Kft. 2012-ben 4 új KFC-éttermet nyitott és egyet sem kellett bezárnia, így a lánc 25 tagot számlál, a Pizza Hut pedig két étteremmel van jelen a budapesti piacon. A forgalom növekedésének üteme mindkét vetélytársát felülmúlta: a 6,07 milliárd forint nettó árbevétel ötödével nagyobb a 2011-esnél, a százmillió forintot közelítő üzemi eredmény azonban 40 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál. A pénzügyi műveletek eredménye ugyanakkor csökkent, és közbejött egy 12 milliós adófizetési kötelezettség is, így a 196,2 milliós adózott eredmény 40 százalékkal múlta alul a 2011-est. A saját tőke a 2011-es 4,83 milliárd forintról 6,41 milliárdra emelkedett, nagyobb részben a tulajdonos három alkalommal végrehajtott, 1,38 milliárd forintos tőkeemelésének köszönhetően.

Gyorsétteremlánc-adatok (ezer forint)
  Egységek száma (db)
Nettó árbevétel
  Adózott eredmény
  Egy üzletre jutó adózott nyereség
  2012 2011 2012 2011 2012 2012
McDonald's 51 21 604 987 22 000 617 55 646 58 211 1141
Fusion 30 6 935 105 7 127 899 233 941 297 904 9930
AmRest 27 5 096 561 6 068 105 325 881 196 229 7268
 Forrás: cégbíróság