Dől a pénz az e-útdíjból
További Gazdaság cikkek
- Fontos hírt jelentett be a Moody's Budapest szempontjából
- Pécsen füst nélküli termékek új gyártóközpontja jön létre
- Már az ENSZ-főtitkár asztalán van egy rejtélyes magyar innováció
- Nagy Márton elárulta, hogy mi a terve a magyar gazdasággal
- Nemzetközi elismerést gyűjtött be a Kalocsa–Paks Duna-híd építési projektje
A használatarányos útdíjrendszer működésének első hónapjában 14 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa, ami alapján tarthatónak látszik a kormány által egy évre várt 150 milliárd forintos bevétel - írta a Világgazdaság pénteken.
A lapnak Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője elmondta, hogy a bevétel mintegy háromnegyede a viszonylati jegyekből származott, a fennmaradó részt a bevallási közreműködőkön keresztül, fedélzeti egységek segítségével teljesítették a fuvarozók. Középtávon az a cél, hogy megforduljon ez az arány, amire a projektszóvivő szerint jó esély van.
Ahogy arról korábban írunk, az útdíjat a mezei személyautósoknak nem kell fizetniük, a rendelet a különböző kategoriákba tartozó, 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek pontos kilométerenkénti tarifáit rögzíti az úttípusok függvényében. Egy átlagos fuvar költsége 14 ezer forint körül alakulhat, amit át fognak hárítani – de néhány fuvarozó kedvezményt kap. Egyelőre nehéz megbecsülni, de fura lenne, ha az útdíj hatása nem jelenne meg a sok szállítást igénylő termékek árában, kis mértékben az inflációt is növelheti.
Az úthasználat bruttó díja (Ft / km)
Környezetvéd.kategória | J2 díjkategória | J3 díjkategória | J4 díjkategória | |||
Gyorsforg. | Főút | Gyorsforg. | Főút | Gyorsforg. | Főút | |
A (≥ EURO III.) | 42,42 | 18,05 | 59,52 | 31,24 | 86,70 | 54,08 |
B (EURO II.) | 49,90 | 21,23 | 70,02 | 36,75 | 108,38 | 67,60 |
C (EURO I.) | 57,39 | 24,41 | 80,52 | 42,26 | 130,06 | 81,12 |