Dől a pénz az e-útdíjból

2013.08.02. 06:05

A használatarányos útdíjrendszer működésének első hónapjában 14 milliárd forint volt a megszolgált útdíj, vagyis a fizetésre kötelezettek által megtett útszakaszok után fizetendő tarifa, ami alapján tarthatónak látszik a kormány által egy évre várt 150 milliárd forintos bevétel - írta a Világgazdaság pénteken.

A lapnak Kibédi-Varga Lajos, az e-útdíj szakmai projektszóvivője elmondta, hogy a bevétel mintegy háromnegyede a viszonylati jegyekből származott, a fennmaradó részt a bevallási közreműködőkön keresztül, fedélzeti egységek segítségével teljesítették a fuvarozók. Középtávon az a cél, hogy megforduljon ez az arány, amire a projektszóvivő szerint jó esély van.

Ahogy arról korábban írunk, az útdíjat a mezei személyautósoknak nem kell fizetniük, a rendelet a különböző kategoriákba tartozó, 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek pontos kilométerenkénti tarifáit rögzíti az úttípusok függvényében. Egy átlagos fuvar költsége 14 ezer forint körül alakulhat, amit át fognak hárítani – de néhány fuvarozó kedvezményt kap. Egyelőre nehéz megbecsülni, de fura lenne, ha az útdíj hatása nem jelenne meg a sok szállítást igénylő termékek árában, kis mértékben az inflációt is növelheti.

Az úthasználat bruttó díja (Ft / km)  

 Környezetvéd.kategória  J2 díjkategória  J3 díjkategória  J4 díjkategória
 Gyorsforg.  Főút  Gyorsforg.  Főút  Gyorsforg.  Főút
 A (≥ EURO III.) 42,42 18,05 59,52 31,24 86,70 54,08
 B (EURO II.) 49,90 21,23 70,02 36,75 108,38 67,60
 C (EURO I.) 57,39 24,41 80,52 42,26 130,06 81,12