Nekiment a Wizz Air a Sólyomnak
További Gazdaság cikkek
-
Közel egymilliárd forintra büntették a Vodafone-t
- Egy német bank bedőlésétől rettegnek az emberek
- Megnéztük, hogy keveri a lapokat a szankciós inflációval a kormány
- Gulyás Gergely szerint hiába a jegybank baljós véleménye, a magyar gazdaság jó úton halad
- Itt van Tiborcz István „gazdasági halászlé receptje”
Óvatos, de sok részletre kiterjedő közleményben támadta a Wizz Air a friss magyarországi légi közlekedési kezdeményezéseket. Nem konkrétan a Sólyomról vagy a Hungarian World Airwaysről írtak, de nem nehéz belelátni, hogy konkrétan az indulásukat az elmúlt hónapokban beharangozó új légitársaságok veszélyeire figyelmeztetnék az utazókat.
Tőkeigényes
Rögtön azzal kezdik, hogy az újonnan induló légitársaságok túlnyomó többsége vagy soha nem száll fel, vagy néhány éven belül csődbe megy. Az elmúlt tíz évben több mint 50 hosszabb vagy rövidebb történelmű légitársaság húzhatta le rolót. A Malévvel együtt ezek döntően hagyományos, egy központi városra építő cégek voltak. Azt írják, hogy a csőd akkor éri el ezeket a vállalkozásokat, amikor nem tudják fizetni a számlákat, és valamelyik a létfontosságú szolgáltatást biztosító partnerek közül úgy dönt, meghúzza a ravaszt.
A jelenlegi gazdasági stagnálás, a magas olajárak és a légitársaságok közti sokkal erősebb verseny miatt a szükséges tőke még magasabb, mint néhány éve volt.
Akik nem rendelkeznek megfelelő tőkebefektetéssel, azoknak nincs reális esélyük bekerülni azon kevesek közé, akik nem mennek csődbe néhány éven belül. Az elmúlt években számos alultőkésített légitársaság ment csődbe. Minden ilyen esemény jelentős számú utasra van negatív hatással, és bizonyosan aláássa a légi közlekedési piac iránti fogyasztói bizalmat, ezáltal gátolja az adott ország légi közlekedésének fejlődését, és negatívan hat annak reputációjára is.
Fiatal gépek kellenek
Egy elavult flotta kérdéseket vet fel a működési biztonság és a hatékonyság kapcsán. A pénzügyi források hiánya abban is megnyilvánulhat, hogy egy légitársaság elavult repülőgépek beszerzésére kényszerül. Egy 20-30 éves repülőgép fenntartási költsége sokkal magasabb, mint az új repülőgépeké, a magas fenntartási költségek pedig tovább gyengítik a versenyképességet.

Egy szék üzemeltetési költsége is magasabb, mint az új repülőgépek esetében, mivel az elavult technológia miatt az üzemanyag-fogyasztás is magasabb, ráadásul a régi gépeken kevesebb szék van a két osztályra bontott ülőhely-elhelyezésnek köszönhetően. A régi gépek hajtóműve nagyobb zaj- és légszennyezést okoz, mint a nemrég kifejlesztett hajtóművek, amelyeket azzal a céllal terveztek, hogy kevesebb üzemanyagot fogyasszanak és kevesebb zajt bocsássanak ki, részletezik a közleményben.
Elavult modell
Számos hagyományos légitársaság felismerte, hogy változtatniuk kell az üzleti modelljükön ahhoz, hogy megőrizzék versenyképességüket. Az Air France és a KLM nemrég vezette be a poggyászdíjat, és tette fizetőssé az étkezést, ez utóbbit a lengyel LOT szintén bevezeti, míg a Lufthansa az európai járatait átadta diszkont leányvállalatának, a Germanwingsnek.
A nemzeti légitársaságok ezekkel a bátortalan lépésekkel próbálnak alkalmazkodni a megváltozott üzleti környezethez. A magasabb költségszintjük, amit részben az öregedő flottájuk tart magasan, nem eredményez alacsony viteldíjakat.
Ellenőrizni kéne
A légi közlekedési hatóság jogi kötelezettsége ellenőrizni, hogy egy új légitársaság rendelkezik-e a működéshez szükséges műszaki és pénzügyi háttérrel. Pontosan a fent leírt kockázatok elkerülése vagy csökkentése végett a légitársaságokat felügyelő hatóság felelőssége megvizsgálni a légitársaság pénzügyi hátterét is.
Az érvényben lévő szabályozás értelmében egy induló légitársaságnak háromhavi költség készpénzes fedezetével kell rendelkeznie. Ennek az előírásnak a célja, hogy védje az utasok érdekeit. Egy légitársaság váratlan bukását a felügyeleti hatóság által tanúsított kellő körültekintés akadályozza meg – kéri számon a hatóságot a Wizz Air.