Már Kínában sem mennek a szuperluxus-autók

2013.10.04. 08:06

Vége szakadhat annak a korszaknak, amikor Kína volt a csúcskategóriás autók legígéretesebb piaca, újra két hagyományos vevőkör, a dúsgazdag amerikaiak és a japánok vásárolják a legtöbb dollárszázezrekbe kerülő modellt.

A válság éveiben jó szolgálatot tett a cégeknek a kínai gazdaság erőteljes bővülése, mivel ezzel párhuzamosan gyarapodtak azok a vevők, akik megengedhették maguknak szuperluxus-autókat. Idén azonban csak 7,3 százalékos GDP-bővülés várható Kínában és becslések szerint több mint öt százalékkal, tízezerre zsugorodik a legalább 30 millió dollár vagyonnal rendelkező kínaiak száma. Emellett az országot irányító kommunista párt vezetősége szerénységre intette a jómódúakat, amit azok tanácsosnak látnak megfogadni. Kétszer meggondolják, mielőtt luxuscikkeket vásárolnak vagy a gazdagokat megcélzó helyeken mutatkoznak. A különleges luxusautók vevői ráadásul sokszor a mágnások gyermekei voltak, akiknek könnyebb azt mondani, hogy egyelőre mondjanak le kiszemelt új játékszerükről.

A négyszázezer dollárról induló Aventador utcai versenyautót kínáló Lamborghini jó pár év kihagyás után újra az USA-t és Japánt tartja a legfontosabb piacának − mondta Stephan Winkelmann, a Lamborghini S.p.A. vezérigazgatója nemrégiben Tokióban. Az előbbin 29 százalékkal, az utóbbin 14 százalékkal adtak el több autót január és augusztus között, mint egy évvel korábban, Japánban 12 hónapot kell várniuk a vevőknek Aventadorukra.

Hasonló változásról számolt be a Rolls-Royce, amelynek tavaly óta ismét az Egyesült Államok a legnagyobb piaca, illetve a Ferrari, amely az USA-ban kilenc százalékkal, Japánban 28 százalékkal növelte eladásait az év első felében. Ez idő alatt a FIAT-csoporthoz tartozó olasz sportkocsigyártó Kínában csak 350 autót adott el, épp a felét az egy évvel korábbinak.