Elkezdődött a karácsonyi vásárlási szezon
További Gazdaság cikkek
- Washingtonban eltűnt egy akta Magyarországról, most Donald Trumpra várunk
- Orbán Viktor aláírta, megjelent a munkáshitelről szóló rendelet
- Ítéletet mondott a Moody’s Magyarországról, most egyszerre magyarázkodik két minisztérium
- Milliárdokat spórolt a Magyar Postának a Waberer’s
- Elszabadult a kakaó ára, és ez nagyon rossz hír karácsony előtt
Ma van Fekete Péntek, az amerikai kiskereskedelem nagy napja. Ez a Hálaadás ünnepét követő pénteki nap az Egyesült Államokban, a karácsonyi vásárlási szezon kezdetével azonosítják, írja a Portfolio.
Az év utolsó két hónapja a legerősebb a kiskereskedelmi szektor számára, erre utal a nap elnevezése is. A "fekete" jelző onnan eredhet a magyarázatok szerint, hogy a kiskereskedők januártól novemberig veszteségesen működnek és a karácsonyi szezonba fordulnak nyereségbe. A profitot pedig a könyvekben fekete tintával, míg a veszteséget pirossal tüntették fel annak idején.
Már nem a régi
A kiskereskedelmi cégek hagyományosan extrém akciókkal csalogatják magukhoz a vásárlókat "Fekete Pénteken", így általában hatalmas sorbanállások előzik meg az üzletek nyitását és a nyitást követően tömegek lepik el a boltokat. Az elmúlt 15 évben látott internetforradalommal új korszak vette kezdetét el a kiskereskedelmi vásárlási szokásokban, az okostelefonok és a táblagépek megjelenése pedig az elmúlt években hasonlóan komoly változásokat hozott.
Az amerikai kiskereskedelmi szektor másik "ünnepnapja" a "Fekete Péntek" után az azt követő hétfő, amit a "Kiber Hétfő" elnevezéssel illetnek és ami az e-kereskedelem karácsonyi vásárlási szezonjának kezdetét jelenti.
A Fekete Péntek veszített valamennyit régi fényéből, a Deloitte felmérése szerint idén már csak a vásárlók 53 százaléka tervezi, hogy a Hálaadást követő napokban vásárolni fog akár online, akár az üzletekben, míg tavaly még 60 százalékuknál volt tervbe véve. A statisztikák azt mutatják, hogy kevésbé koncentrálódnak egy időpontra a vásárlások, de ez kedvező a lehet a kiskereskedelmi cégeknek, hiszen azt jelenti, hogy a forgalmuk kevésbé zuhan a Hálaadás utáni hétvégét követően. Ráadásul a felmérés szerint többet is költenek idén az amerikaiak vásárlásra, a megkérdezettek 69 százaléka legalább ugyanannyit, vagy többet fordít idén a vásárlási szezonra.
E-kereskedelem után itt az m-kereskedelem
Az e-kereskedelem elterjedése után a következő nagy lépcsőfokot az jelentette, hogy az okostelefonok és a táblagépek megjelenésével a mobil eszközök is bekerültek azon felületek közé, ahol vásárlásokat tudnak lebonyolítani a fogyasztók.
De nem csak vásárlásra használhatják mobil eszközeiket, arra is, hogy a termékekről informálódjanak. A felmérések szerint azok a vásárlók, akik információkat kérnek le egy-egy termékről, hajlamosabbak költeni. Azok, akik az üzletben használják okostelefonjukat, 14 százalékkal nagyobb valószínűséggel vásárolnak végül.
Az IAB felmérése szerint idén a szülők 90 százaléka használja az okostelefonját arra, hogy ajándékot keressen, ötletet kapjon, vagy hogy ellenőrizze, hogy az adott üzletben elérhető-e a kigondolt meglepetést, sőt, 44 százalékuk tervezi, hogy okostelefonnal vásárolja meg az ajándékot.
A várakozások szerint idén a negyedik negyedévben az Egyesült Államokban a mobil vásárlások összértéke eléri az 5,2 milliárd dollárt, az Emarketer becslései szerint idén az ünnepi szezonban az e-kereskedelmi értékesítések 15 százaléka bonyolódik majd valamilyen mobil eszközről.
Az idei szezonban a táblagépek a slágertermékek az informatikai eszközök helyett, most már nem a laptopokat árulják komoly akciókkal a "Fekete Pénteken" az üzletek, hanem az iPad, a Kindle Fire és a Windows Surface áll a szórólapok elején.