Hazudtak a kombucháról, lecsapott a GVH

2014.03.05. 15:05

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Viva Natura World Kft. a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, amikor egyes termékeit valótlan állításokkal népszerűsítette, ezért a hivatal 10 millió forintra büntette a céget.

A vállalkozás az alábbi termékeit 2009 tavaszától 2013. január 18-ig számos valótlan egészségre ható, illetve gyógyhatásra utaló állításokkal népszerűsítette:

  • Kombucha gomba kultúra
  • Kombucha koncentrátum
  • Kombucha koncentrátum ananásszal csipkebogyóval és papayával
  • Kombucha koncentrátum papayával
  • Kombucha koncentrátum búzafűvel
  • Kombucha koncentrátum csipkebogyóval
  • Kombucha koncentrátum inulinnal, ananásszal, csipkebogyóval és papayával
  • Kombucha koncentrátum jóddal
  • Imponáll zöldzab, zeller, zöldárpa, csalán, csipkebogyó tabletta
  • Áfonya-acerola kapszula
  • Alen, illetve a - Mokusaku talptapasz

A fenti termékekkel kapcsolatban megfogalmazott tájékoztatásokat reklámspotokban, nyomtatott sajtótermékekben, a vállalkozás saját honlapján, elektronikus DM levelekben és egyéb termékleírásokban juttatták el a fogyasztókhoz. A GVH észrevétele szerint a tájékoztatások fő üzenete a fogyasztó számára az volt, hogy a termékek használatával számos betegség hatékonyan kezelhető, orvosolható, megelőzhető, valamint egészségmegőrző hatása is van a termékeknek. A GVH megállapította, hogy a vállalkozás fogyasztókkal szembeni tisztességtelen gyakorlatot folytatott, mivel a vizsgálat során nem tudott olyan bizonyítékot benyújtani, amely igazolta volna, hogy a termékek ténylegesen rendelkeznek a hirdetett hatásokkal.

A GVH megállapította, hogy a tájékoztatások elsősorban azon fogyasztóknak szóltak, akik kifejezetten betegségek megelőzése vagy gyógyulás, illetve kezelések kiegészítése céljából keresik a különböző terápiás lehetőségeket. Az egészségre és az emberi szervezetre ható termékek esetén a különféle betegségben szenvedő vagy azt megelőzni szándékozó emberek sérülékeny fogyasztói csoportot alkotnak. Ők a gyógyulás vagy gyógyító hatás reményében lényegesen érzékenyebben reagálnak a gyógyulást ígérő tájékoztatásokra, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak.