Máté, Mirella
5 °C
20 °C
Index - In English In English Eng

A magyar Tesco a vállalat sztárja

2014.04.16. 11:25 Módosítva: 2014.04.16. 11:27

A Tesco áruházlánc magyarországi leányvállalata lényegében az egyetlen olyan tagja volt a cégcsoportnak, amely az elmúlt üzleti évében - a dohánykereskedelem változásának hatását kiszűrve - növelni tudta árbevételét. Az anyavállalat már-már élethalálharcot vív a kemény diszkontokkal – írja a Napi.hu.

A várnál kevésbé rossz évet zárt a brit Tesco Plc kiskereskedelmi vállalat. Hat százalékkal, 3,3 milliárd fontra (négymilliárd euró) csökkent a kereskedelmi nyereség az első negyedévben. Ez volt a második egymást követő profitcsökkenést hozó év, ezt megelőzően majdnem két évtizeden át csak előre menetelt a Tesco. A brit vállalat, hanem egész Európában szenved: az eurózóna válsága alatt nyögő kontinens leányvállalatainak értékéből összesen 734 millió fontot írtak le. Az európai kereskedelmi nyereség 28 százalékkal, 238 millió fontra esett.

Speciális eset a magyar

Az árbevétel Írországban, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Törökországban is lemorzsolódott - derült ki a cég közleményéből.

Magyarország speciális eset: a dohánytermékek árusítási tilalmának bevezetése eltorzítja az összehasonlítás alapjául szolgáló bázisadatot. A változás hatásának kiszűrése nélküli egyszázalékos bevételcsökkenést könyvelt volna el a cég, ha azonban kivesszük az áruk közül a dohánytermékeket, akkor 0,5 százalékkal nőtt a magyar Tesco forgalma (áfával, üzemanyag-eladások nélkül). A többi régiós országban 3-4 százalékos mínuszban zártak a leányvállalatok.

Európában az árfolyamváltozások hatásának kiszűrésével, de az üzemanyag-eladást beszámítva két százalékkal csökkent a bevétel. Az áfát figyelembe véve, de az üzemanyag-értékesítést kiszűrve 3,5 százalékos a visszaesés. A cég beszámolója szerint különösen a nagy hipermarketek piaci helyzete nehéz. A profitot a beruházások mérsékelték majdnem harmadával.

Nyakukban az Aldi és a Lidl

A csoport kereskedelmi profitja 5,6 százalékkal csökkent Ázsiában, hazai piacán, Nagy-Britanniában tízéves mélypontra zsugorodott a Tesco piaci részesedése - emeli ki a BBC. A vállalat az elmúlt időszakban mérsékelte egyes termékek árát, hogy megfeleljen a kemény diszkontok, elsősorban a Lidl és az Aldi támasztotta kihívásnak. A kenyér, a tojás és a tej egyes fajtái majdnem negyedével kerülnek kevesebbe, mint korábban. A cégvezetés ugyanakkor elismeri, hogy az árversenyben soha nem nyerhetnek, ám azt is fontosnak tarják, hogy közelebb kerüljenek versenytársaikhoz.