Már alig készül magyar busz

2014.05.05. 08:09

Közel három évtizede, 1985-ben 13 500 Ikarus autóbusz készült Magyarországon. Tíz évvel később már csak 1490, majd 2005-ben pedig 1009-et bocsátott ki az azóta megszűnt Alfabausz és a NABI a még megmaradt négy gyártóval együttesen. Tavaly körülbelül 55 busz készült, noha Magyarországon még mindig van négy buszgyártó, írta a Világgazdaság.

A buszgyártókat érzékenyen érintette, hogy miközben van magyar gyártókapacitás, a Volánbusz 106 szóló MAN és 61 Rába-Volvo csuklóst vásárol. Ráadásul úgy, hogy az utóbbiak már készen voltak, amikor kiderült, hogy nem felelnek meg a tavaly kiírt közbeszerzési pályázat paramétereinek. A Rába-Volvo csuklós busz, amit a Volánbusz Zrt. vásárol, Wroclawban készül. 

A magyar buszgyártók aztán látták, hogy április 18-án megjelent egy tájékoztató a szerződés módosításáról, amelyben a kész buszra szabták az elvárásokat. Így például az ülések közti folyosó szélessége az eredeti kiírásban még 540 milliméter volt, a módosítás viszont már csak 515 millimétert vár el. Amíg tavaly nyolc alacsony padlószinten lévő ülést írtak elő, április közepe óta már csak hetet, mert annyi van a kész buszban.

A négy magyar gyártó már nem is elsősorban a buszgyártásból él. A Kravtex-Kühne mezőgazdasági gépeket készít és gépipari szerkezeteket gyárt exportra, a Csaba Metál Zrt. innovációs díjakat kapott gépipari fejlesztéseiért, és fejlett öntödei kapacitásai mellett komplett gépipari és járműipari szerkezeteket, pótkocsikat gyárt külföldre, az ARC Ikarus pedig elsősorban pótalkatrészekkel foglalkozik.

A Mabinál más a helyzet, írta a Világgazdaság. Amikor az egykor az amerikai piacra szállító NABI beszüntette a tevékenységét, a kaposvári üzemét, ahol a műanyag karosszériákat gyártották, egy török vállalkozó vette meg, amely kompozit anyagból készülő szélkeréklapátokat és motorházakat gyárt majd. A NABI mátyásföldi gyáregységét és a NABI Sirius busz jogait pedig a magyar Evopro csoport vásárolta meg, és létrehozta a Mabi-bus Kft.-t. Ez utóbbi már be is mutatta a műanyag karosszériás buszcsalád elektromos hajtású prototípusát.