Stefánia
0 °C
3 °C

Ön visszakapta már pénzét a bankjától?

2014.05.05. 07:49

Sok banki ügyfél számláján már április végéig több ezer, esetenként akár több tízezer forintot írt jóvá a bankja, megfelelve az MNB korábbi döntésének. De hogyan jutnak pénzükhöz azok, akik időközben bankot váltottak vagy megszüntették számlájukat?

A Napi.hu szerint részletes adatok egyelőre nem állnak rendelkezésre, hogy összesen hány ügyfélszámlára mekkora visszatérítés érkezhet, az MNB becslése szerint összességében tízmilliárdos nagyságrendű az összeg.

A pénzügyi szervezeteknek kötelezettsége a jogszabálysértően felszámított díjak valamennyi érintett fogyasztó számára történő visszatérítése. A beszedett díjaknak a pénzügyi szervezetnél már folyószámlával nem rendelkező fogyasztók számára történő visszatérítése - a fogyasztó folyószámlaszámának, biztos lakcímének ismerete hiányában - nehézségekbe ütközhet, melyek megoldására a pénzügyi szervezetek eltérő megoldásokat dolgoztak ki.

Az MNB a lappal közölte, ha a fogyasztó az elmúlt időszakban az eljárásokkal érintett bankok valamelyikénél vezetett számláját megszüntette, és nem kapott még visszatérítést, értesítést a régi szolgáltatótól, úgy javasolt, hogy a fogyasztó a korábbi szolgáltatójánál tájékozódjon a visszatérítés menetével kapcsolatban, illetve az ahhoz esetlegesen szükséges további adatokat megadja a volt szolgáltatója számára.

Az jegybank közölte, további piaci szereplőknél vizsgálja a 2012. januárjától 2013 év végéig terjedő időszakban a pénzforgalmi szolgáltatásokra vonatkozóan egyoldalúan bevezetett, ügyfelek számára hátrányos díjmódosításokat, várhatóan 2014 nyarán zárják le az ezzel kapcsolatos vizsgálatokat.

Arról már írtunk korábban, az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa 35 pénzügyi szervezetre csaknem 1,2 milliárd forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki. A csütörtöki bejelentés indoklása szerint a pénzügyi szervezetek jogszerűtlen módon emelték meg a fogyasztók díjait és költségeit. A jegybank megtiltotta az érintett szolgáltatóknak a jogsértés folytatását, a jogtalanul elvont díjtöbbletet pedig 33 szolgáltatónak április 30-ig vissza kellett fizetniük az ügyfeleknek. A pénzintézeteknek a határozatok teljesítéséről május 15-ig be kell számolniuk az MNB-nek.

Az egyes bankokról a következőket lehet tudni:

  • A Citibank szerdán küldött e-mail értesítést arról az ügyfeleinek, hogy április 28-án visszautalta a kérdéses díjakat.
  • Az Erste Bank a múlt hónapban a Budapesti Értéktőzsde honlapján közleményben jelentette be, hogy az ügyfeleknek április 30-ig visszafizetik az MNB határozatában szereplő, jogsértőnek minősített díjtételeket.
  • Az OTP Bank arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy az eredeti határidőig visszautalta ügyfeleinek a jogsértőnek minősített díjakat.
  • Az MKB közölte: továbbra is kitart azon meggyőződése mellett, hogy a tranzakciós illeték áthárítására a törvényi lehetőség - akár egyoldalú szerződésmódosítás keretében is - adott volt, illetve a bank ezt az ügyfelek számára legátláthatóbb módon tette meg. A bank ugyanakkor úgy döntött: nem támadja meg a felügyeleti döntést a bíróság előtt és határidőre fizet. A banknál élő bankszámlával rendelkező ügyfelek egyösszegű visszautalással, automatikusan jutnak az őket megillető összeghez. Azoknak pedig, akik jelenleg már nem ügyfelei a banknak, de az érintett időszakban - azaz 2013. január 7-e és 2014. március 13-a között - még azok voltak, a visszatérítés érdekében célszerű felvenniük a kapcsolatot a bankkal.
  • A Budapest Bank közölte, a bírságot befizette, az MNB által kifogásolt díjakat május 31-ig visszafizeti az érintett ügyfeleknek.
  • A CIB Banknál a visszafizetendő díjakat tranzakció típusonként egy összegben írják jóvá. A visszatérített díjak után járó, a díjak terhelése napjától a jóváírás napjáig számított kamat szintén egy összegben, külön tételként kerül jóváírásra. Azoknak az ügyfeleknek, akiknek a díjvisszafizetés időpontjában nincs a CIB Banknál vezetett bankszámlája, a határidőig postai kifizetési utalványon fizetik vissza a felszámított díjtöbbletet, illetve az az után járó kamatot.