Valér
-1 °C
0 °C

Lex-TV2: megússzák a reklámadó egy részét

2014.06.10. 20:09

Leginkább a TV2-nek kedvezhet az a bizottsági módosító javaslat, amelyet az utolsó pillanatban készülnek benyújtani a reklámadóról szóló törvényjavaslathoz. Úgy tudjuk a kormánypárti módosítás csökkenthetővé tenné az előző évi elhatárolt veszteség felével az ezévi adóalapot. 

Az adót már először is leginkább az RTL Klubra szabták, eleve ők fizették volna a legtöbbet. Az új módosító benyújtása és elfogadása után viszont tovább nyílhat az olló a két nagy kereskedelmi csatorna adóterhe között.

A javaslat indoklásában különösebb magyarázat egyébként nincs, mindössze annyit írnak, hogy csökkenteni kívánják azoknak a cégeknek a terheit, "akiknek a társasági adóban, személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség halmozódott fel."

Elhatárolt veszteség

Ha az adóalap bármely adóévben negatív, ezzel az összeggel az adózó a következő adóévekben döntése szerinti megosztásban csökkentheti az adózás előtti eredményét, feltéve, hogy a negatív adóalap "a rendeltetésszerű joggyakorlás elvének betartásával" keletkezett.

Mint ismert, az adót a reklámbevételek félmilliárd forintot meg nem haladó része után kell fizetni sávosan, 15 és 20 milliárd között 30 százalékot, 20 milliárd forintot meghaladó rész után már 40 százalékot kell adózni.

A TV2 pont veszteséges

A 2014-ben a TV2 mindössze 16 milliárdos árbevételt ért el, szemben az RTL 26 milliárdos bevételével, ennek az összegnek akár háromnegyede is reklámból származhat. A két csatorna közül viszont csak a TV2 volt veszteséges, idén 10,8, tavaly, 6,7 milliárdos mérleg szerinti mínuszt hozott össze.

Hogy egészen pontosan mennyivel csökken az új módosító hatására az adóalapjuk, nem tudjuk. Mint arra a vitában a fideszes Szabó Zsolt is rámutatott, a társasági vagy a személyi jövedelemadó miatt keletkezett elhatárolt veszteség mértéke nem derül ki a mérlegből vagy az eredménykimutatásból.

Erős fegyver az adó

Tavaly ugyan nem vezették be a reklámadót, mégis két nagy titkos csatát megnyert az ötlet belengetésével a Fidesz, a fókuszban akkor is a TV2 állt. A csatorna december 21-én jelentették be, végül az addigi vezérigazgató Simon Zsolt és a gazdasági igazgató Yvonne Dederick vette meg a céget többek között az eladó ProSiebenSat1-csoport által biztosított kölcsönből.

Az MSZP és az Együtt PM is támadta később a felvásárlást, szerintük Fidesz-közeli érdekcsoportok állhatnak az ügylet mögött. Annyi biztos, hogy tavaly még nagyon érdeklődött a TV2 iránt a Magyarországon a Viasat3-at működtető Modern Times Group is, de a reklámadó belengetése után újraszámolták üzleti tervüket, és az addiginál kedvezőtlenebb ajánlatot adtak a ProSiebenSat1-csoportnak, így el is vesztették végül a licitet.

Társadalmi károkat okoz

Gulyás Gergely fideszes képviselő a köztelevízió reggeli műsorában azt mondta, a két kereskedelmi televízió „nagy társadalmi károkat okoz“, ezért a reklámadót e médiumok „egészségügyi termékadójának” tekinti.

 A tervezett reklámadó elleni tiltakozásul az RTL Klub valamennyi magyarországi csatornája csütörtök este negyedórára elsötétült. A tervezet ellen a legfontosabb hazai médiaszereplők mind tiltakoztak, akkor mondjuk a TV2 még nem kapott kegyelmet. Erről itt írtunk. A reklámadóról szóló törvényjavaslat kivételes sürgősséggel, egy nap alatt ment át a parlamenten, a zárószavazás szerdán lesz.

A kormány támogatja az ötletet

Az MTI beszámolója szerint az ülésen Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a kormány támogatásáról biztosította a bizottságot.  A szocialista Bárándy Gergely a jobbikos Szilágyi Györggyel együtt arra várt választ: mely médiumok a módosító javaslat kedvezményezettjei. A független Fodor Gábor szerint az egész törvényjavaslat a sajtószabadságot fenyegeti, a módosító javaslat pedig a TV2-nek kedvez.

A szocialista Tóth Bertalan lex TV2-nek titulálta a módosítást, és a törvényjavaslat legfelháborítóbb részének nevezte a bizottsági javaslatot. A fideszes Balla György viszont úgy érvelt: az előterjesztés nem tesz különbséget kormánypárti vagy ellenzéki médiumok között. A kis médiumokat szinte érintetlenül hagyja - mondta -, miközben "a ránk sok szennyet bocsátókat jóval nagyobb mértékben adóztatja".

 Frakciótársa, Szabó Zsolt egy ellenzéki kritikára válaszul úgy vélekedett: az adózás szempontjából éppen jó időpontban születik az idei adóévre vonatkozó javaslat. L. Simon László válaszában a legnagyobb tévedésnek nevezte, hogy a javaslat sértené a sajtószabadságot vagy tönkretenné a semleges médiumokat, szerinte a politikai vélemény sokszínűségét szolgáló médiumokat nem veszélyezteti. Sorolta azokat a kormánypártinak tartott médiumokat, amelyeket jelentősen érint a reklámadó. Szerinte ma a sajtószabadságra leginkább a tulajdonosi vélemények hatnak.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!