Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elfogadták a reklámadót

2014.06.11. 12:22 Módosítva: 2014-06-11 12:34:17
Kivételes eljárásban átverték a médiapiac életét alaposan felforgató reklámadót, az utolsó pillanatban pedig még hozzácsaptak egy módosító javaslatot, amely csökkenti néhány cég adóterhét. A parlamenti vitában szó esett arról is, hogy így végre gátat vetnek a szennynek, meg arról is, hogy az adó úgysem lesz hatással a tartalomra. A jobbikos képviselő szép történelmi filmeket szeretne, a fideszesnek fájt, hogy az RTL Klub elkapcsolt a kézimeccsről.

Kivételes eljárásban megszavazták a reklámadóról szóló javaslatot, a jövőben a reklámokból származó árbevétel után adót kell fizetniük a médiavállalkozásoknak, a kiadóknak, a szabadtéri reklámhordozók hasznosítóinak és az internetes reklámok közlőinek. Az Országgyűlés szerdán 144 igen szavazattal, 30 elutasító szavazat mellett elfogadta a törvényjavaslatot.

10 milliárdot sem hoz a konyhára

A jogszabály különböző sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját: félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos, 20 milliárd forint felett azonban már 40 százalékos adót kell fizetni. Az adóból kevesebb mint 10 milliárdot vár a költségvetés.

Így fizetjük:
  • Az adóalap félmilliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük.
  • 5 milliárd forintig 1 százalékot,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot,
  • 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot,
  • 15 és 20 milliárd között 30 százalékot,
  • 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.

A parlamenti vitán a Jobbik elmondta, nemcsak bevételhez kellene juttatni a költségvetést, hanem tartalomszabályozást is be kellene vezetni a reklámadóval együtt. Novák Előd azt mondta, ha a kereskedelmi tévék kivonulnának, az utat nyitna a színvonalas szórakoztatás, a magyar történelmi játékfilmek felé. Szerinte még az előző ciklusban, amikor azt kérdezte, miért nincs reklámadó, Varga Mihály azt mondta: a költségvetés állapota nem indokolja.

Mindig csak a Győzike show

Az LMP részéről Schiffer András beszélt. Szerinte az LMP-nek nem lenne baja azzal, ha egyenlően terhelné az adó a nagyobb médiumokat, de a törvényjavaslat jelenlegi formájában nyíltan beleavatkozik két kereskedelmi televízió versenyébe. A fideszes Pogácsás Tibor szerint nem igaz, hogy a reklámadótól ne lennének majd műsorok a tévékben. Szerinte nem állíthatjuk, hogy a reklámadó megszabályozná a médiát a műsorkészítésben.

A fideszes Bánki Erik a vitában felhozta azt is, hogy az RTL Klub a kézilabda-válogatott hétvégi meccséről elkapcsolt a lottósorsolásra. A szocialista Tukacs István szerint az, hogy az emberek Győzike show-t néznek, nem adó kérdése. A fideszes L. Simon László szerint néhány mai sztárt olyan pénzekből futtatnak, amelyeket értelmes műsorok gyártására kellene inkább fordítani.

Nem mindenkit egyformán

Mint arról kedden beszámoltunk, a törvényjavaslathoz az utolsó pillanatban még becsempésztek egy módosító javaslatot, amely leginkább a TV2-nek kedvezhet. A kormánypárti módosítás csökkenthetővé tenné az előző évi elhatárolt veszteség felével az ez évi adóalapot. Az adót már először is leginkább az RTL Klubra szabták, eleve ők fizették volna a legtöbbet. Az új módosító benyújtása és elfogadása után viszont tovább nyílhat az olló a két nagy kereskedelmi csatorna adóterhe között.

A 2014-ben a TV2 mindössze 16 milliárdos árbevételt ért el, szemben az RTL 26 milliárdos bevételével, ennek az összegnek akár háromnegyede is reklámból származhat. A két csatorna közül viszont csak a TV2 volt veszteséges, idén 10,8, tavaly, 6,7 milliárdos mérleg szerinti mínuszt hozott össze.

A reklámadó ötlete már korábban felmerült, akkor még a túlzottdeficit-eljárás alól való kikerülés volt az ok, de azóta megszűnt a deficiteljárás. Gulyás Gergely fideszes képviselő a köztelevízió keddi műsorában azt mondta, a két kereskedelmi televízió „nagy társadalmi károkat okoz“, ezért a reklámadót e médiumok „egészségügyi termékadójának” tekinti. (Később kiderült, a képviselő sem minden műsort tart károsnak, az X-faktor döntőjére például ingyenjegyet kért.)

Már többször bedobták

A reklámadó korábban többször is felmerült. Először 2000-ben, akkor az írott és az elektronikus sajtó reklámbevételeinek 6 százalékát vette volna el különadóként az állam. De akkor a kormány végül nem támogatta saját képviselőinek ötletét, és a Fidesz végül le is szavazta a javaslatot.

2008-ban az Országos Érdekegyeztető Tanács egyik ülésén a szakszervezetek 3 százalékos reklámadó bevezetését ajánlották a bankok agresszív hitelreklámozása miatt. Ez a javaslat a megrendelő cégektől és a hirdető online sajtótermékektől szedte volna be a pluszmilliárdokat, de végül ebből sem lett semmi. Ahogy a 2010-ben felmerült elképzelésből sem.

Bár tavaly sem vezették be a reklámadót, mégis két nagy titkos csatát megnyert az ötlet belengetésével a Fidesz. A csatorna december 21-én jelentette be, hogy végül az addigi vezérigazgató Simon Zsolt és a gazdasági igazgató Yvonne Dederick vette meg a céget többek között az eladó ProSiebenSat1-csoport által biztosított kölcsönből.

Az MSZP és az Együtt-PM is támadta később a felvásárlást, szerintük Fidesz-közeli érdekcsoportok állhatnak az ügylet mögött. Annyi biztos, hogy tavaly még nagyon érdeklődött a TV2 iránt a Magyarországon a Viasat3-at működtető Modern Times Group is, de a reklámadó belengetése után újraszámolták üzleti tervüket, és az addiginál kedvezőtlenebb ajánlatot adtak a ProSiebenSat1-csoportnak, így végül el is vesztették a licitet.

A tervezett reklámadó elleni tiltakozásul az RTL Klub valamennyi magyarországi csatornája csütörtök este negyedórára elsötétült. A tervezet ellen a legfontosabb hazai médiaszereplők mind tiltakoztak, akkor mondjuk a TV2 még nem kapott kegyelmet. Erről itt írtunk. A reklámadóról írt elemzésünk elolvasásához ide kattintson.