Aliz
6 °C
14 °C

A Túró Rudit is államosítják?

2014.06.18. 13:56

Felvásárolhatná az állam egyes szakmai felvetések szerint a híres magyar tejtermékmárkákat azoktól a multinacionális cégektől, amelyek kivonulnak Magyarországról – írja az Agrárszektor.hu.

A Magyarországon érdekelt tejmultik fokozatosan visszafogják itteni tejfelvásárlásaikat, és sorra távozhatnak a hazai tejtermékgyártásból. Emiatt pedig a tulajdonukban lévő, tradicionális magyar márkák külföldi tejből készülhetnek, illetve sorsuk teljesen bizonytalanná válhat. A Danone a napokban jelentette be, hogy több európai gyára mellett bezárja budapesti üzemét is, és a magyar piacon ezentúl importtermékekkel kíván jelen lenni.

Elmehetnek a multik

Tejágazati adatok szerint a Danone-on kívül több más Magyarországon érdekelt tejmulti – így a FrieslandCampina és a Bongrain Csoport – is fokozatosan csökkenti az itt felvásárolt tejmennyiséget, és egyre inkább tejtermékimportra rendezkedik be. Ez pedig felveti annak a lehetőségét is, hogy később e cégek is távoznak majd a hazai tejtermékgyártásból.

A Danone tulajdonában nincsenek magyar tejtermékmárkák, de a FrieslandCampina és a Bongrain esetében már egészen más a helyzet. A FrieslandCampina gyártja például a Pöttyös Túró Rudit, míg a Bongrain tulajdonában lévő Pannontej Zrt. a Medve, a Karaván, a Pannónia és a Tihany camambert sajtokat vagy a Bakony termékcsaládot. Ezek közül néhányat – állítják tejágazati szakértők – a Bongrain Csoport részben már most is Lengyelországban gyárt, és importtermékként hozza a magyar piacra.

A multik magyarországi visszavonulásával növekszik annak a veszélye, hogy a tradicionális magyar tejtermékmárkák egyre inkább külföldi alapanyagból, külföldön készülnek majd, vagy akár teljesen eltűnnek a hazai piacról.

Mai cikkünk miatt jelentkezett a FrieslandCampina és elmondta, hogy nem csökkentik a tejfelvásárlást, nem vonulnak ki az országból, sőt, fejlesztenek. Így talán nem fenyeget az a veszély, hogy az államnak kéne gyártatnia a Túró Rudit.

Felkészül az állam

Ágazati szakértők szerint a kormány szükség esetén lépéseket tehetne e márkák visszavásárlására. Így a levédett márkák – legalábbis átmenetileg – állami tulajdonba kerülhetnének, amellyel biztosítani lehetne magyar tejre alapozott, további hazai gyártásukat is.

Számos tradicionális magyar tejtermékmárka akkor jutott multinacionális társaságok tulajdonába, amikor azokat a magyar tejipari vállalatokat megvásárolták – közölte az Agrárszektor.hu-val Lukács László, a terméktanács ügyvezető igazgatója. E levédett márkanevek ma is szellemi javakat és értéket képviselnek.

A magyar márkák fenntartása azért is indokolt lenne, mert közkedveltek a hazai piacon, így hozzájárulhatnak a tejtermékfogyasztás növeléséhez a terméktanács igazgatója szerint. A tejtermékek – köztük a tradicionális márkák – iránti kereslet erősödését különböző akciókkal a terméktanács is ösztönzi, így például legközelebb augusztusban indít kétéves sajtfogyasztási kampányt 200 millió forintos brüsszeli forrásból – mondta az ügyvezető igazgató.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?