Kína megépítené a vasúti elkerülőnket

2014.06.20. 19:19

Újraindultak a tárgyalások pénteken a Kínai Fejlesztési Bank (CDB) és a magyar kormány között a V0 vasútvonal beruházásáról azután, hogy a Kínai Fejlesztési Bank kinevezte új, Magyarországért felelős vezetőjét – közölte az MTI-vel Fülöp Judit, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkárságának sajtófőnöke.

Mi az a V0?

A jelenlegi tervek szerint a V0 egy 113 kilométer hosszú, kétvágányos, villamosított, két Duna-hidat is tartalmazó, nyílt vágányon óránként 160 kilométeres sebességet lehetővé tevő, csak teherszállításra szánt vasúti folyosó lenne, amely az M0-hoz hasonlóan Budapestet félkörívben, délről kerülné el, a Szár-Martonvásár-Ercsi-Kiskunlacháza-Dabas-Ercsi útvonalon. Nagyrészt kínai hitelből építenénk, 360 milliárdért, és elvileg 2017-re kész lenne.

Az Orbán-kormány nagy fantáziát lát a tervben, bár sok szakember vitatja az elgondolás szakmai és gazdasági indokoltságát. (Részletesen a V0-ról ebben a cikkünkben olvashat.)

Az Ázsiából Európába érkező áruk vasúti szállításáért kisebb verseny zajlik Közép-Európában, igaz, inkább csak papíron. Szlovákia például az országon át egészen Bécsig vinné az európainál szélesebb orosz nyomtávú vasúti sínt a keleti határtól, így átrakodás nélkül még közelébe juthatnának a kínai áruk. Az ötlet megalapozottsága szintén kérdéses, az azonban biztos, hogy a Záhonyi Átrakó Központ kárvallottja volna a tervnek.