nonono

Egymilliárdért indul útjára a budai M0-s

2014.06.23. 17:02 Módosítva: 2014.06.23. 17:12

Évek óta egy helyben toporog a fővárost elkerülő M0-s autóút folytatása: a körgyűrűnek elkészült az M1-es és 11-es (szentendrei) főút közötti háromnegyede, Budapesttől délre és északra is átszeli a Dunát, az első, még a kilencvenes években átadott, egy évtizeden át halálútnak számító szakaszát nemrég szélesítették is.

A kelet-nyugati (M3-as és M1-es) közötti tranzitforgalmat lerövidítő, a 11-es úttól a 10-esen át az M1-esig vezető szakaszról, az úgynevezett nyugati szektorról azonban eddig szinte semmit nem lehetett tudni – még Csillag István minisztersége idején készültek olyan számítások, amelyek szerint akár 500 milliárd forintba is kerülhetne a nagyrészt alagutakon, a budai hegyek alatt vezetett út elkészítése.

Az útról legutóbb 2011-ben lehetett hallani, egy júniusi kormányhatározatban azt tűzték ki célul, hogy a 11-es főút és a (majdani) M10-es autóút közötti szakasz 2011 és 2016 között épüljön meg, míg az M10-es és az M1-es közötti szakasz megépítése a határozat szerint a 2017-2020 közötti időszakban esedékes. Ez utóbbi szakasz keresztezi a Budai Tájvédelmi Körzetet, a terepviszonyok miatt nagyjából öt egy-két kilométer hosszú alagutat kell építeni.

Hogy az első szakasz kész lesz-e 2016-ra, azt nem tudni, de azt igen, hogy most megtették az első lépést: a NIF közbeszerzést írt ki a 11-es számú főút és a 10-es főút, tehát a Budakalász és Solymár közötti szakasza tervezésére, valamint az építési engedély megszerzésére. A munka része az alagutak vázlatterveinek elkészítése, a terület-igénybevételi tervek készítése, továbbá a kivitelezési tender dokumentáció összeállítása is. 

A munka ellenértékének becsült összege nettó 1 milliárd 340 millió forint. A referenciák között – egyebek mellett – be kell mutatni legalább egy 8 kilométer hosszú, 2x2 forgalmi sávos gyorsforgalmi út engedélyezett tervét, illetve legalább egy 2,5 kilométer hosszú, kétjáratú országos közúti alagút tervét, amely szintén rendelkezik építési engedéllyel. Ez azért figyelemreméltó, mert Magyarországon nincs ilyen hosszú autópálya-alagút, a leghosszabb az M6-os egyik alagútja, de annak a hossza sem éri el a 1,5 kilométert sem.

Ajánlatot az a cég tehet, amelynek a nettó árbevétele az utóbbi 3 év mindegyikében elérte a 600 millió forintot. Ezen belül a 2x2 sávos új nyomvonalú gyorsforgalmi út tervezésének legalább 300 millió forintot kell kitennie. Az ajánlatokat augusztus 7-ig lehet benyújtani, a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást kínáló ajánlattevő lesz a nyertes, ismerteti az MTI a pályázatot.