Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Módosítják a reklámadót: mégis fizethet az RTL

2014.06.30. 11:18

Alig fogadták el, máris módosítják a reklámadóról szóló törvényt L. Simon László fideszes képviselő kiegészítéseivel. A javaslat kivételes eljárásban megy keresztül, szerda 9-ig lehet beadni hozzá a módosítókat, a vita és a zárószavazás pénteken lesz.

A törvény legfontosabb része az, amelyik az RTL Klubot is adófizetésre kötelezi. Korábban ugyanis a TV2-vel együtt véletlenül őket is mentesítették a fizetés alól, kimondták, hogy az elhatárolt veszteséggel csökkenthető a reklámadó. A mostani módosítással viszont elérik, hogy az RTL-nek mégis kelljen adót fizetnie: az a cég nem alkalmazhatja majd az adócsökkentő szabályt, amelyik nyereséges volt.

A javaslat indoklása szerint a korábban beadott verzióban nem volt elég jól meghatározva a nettó árbevétel fogalma, könnyű volt trükközni, így most több mindent is pontosítanak. A módosítással szerintük már tényleg minden Magyarországon reklámot közzétevő esetében értelmezhető az adóalap. 

Tudják, hogy csak ellenük megy

Az RTL szerint az ellehetetlenítésükre és a sajtószabadság durva korlátozására játszik a kormány. Szerintük „szinte tudni lehetett, hogy ha az eredetileg elfogadott törvényt nem sikerül úgy megfogalmazni, hogy az ezt a célt elérje, azt azon nyomban módosítani fogják és még inkább az RTL-re szabják”.

Szerintük mindez egyértelmű beismerése annak, amit a társaság hetek óta állított, azaz a törvénynek semmi köze az arányos közteherviseléshez vagy a kereskedelmi televíziók műsoraihoz.

Az RTL szerint a törvény célja mostantól még világosabb: hogy ne maradjon olyan jelentős médium az országban, amelyet a hatalom nem tud befolyásolni. „Hogy célját elérje, azoktól az eszközöktől sem riad vissza, hogy korlátozza a szabad versenyt, a piacgazdaságot és a sajtószabadságot."

A korábbi verzió szerint ugyanis külföldön bejegyzett cégekkel nem kellett volna fizetni, illetve a sales house-okon keresztül is ki lehetett volna bújni az adófizetés alól. A módosítással mindkét adóelkerülő módszernek útját állják. L. Simon módosítója szerint ráadásul nem csak a reklámozó fizethet, hanem a reklám megrendelője is, ha a reklámozó nem fizet. Ezzel például a Facebook-hirdetéseket szeretnék bevonni a körbe.

A reklámadó egyébként az ELTE nemzetközi jogi tanszékének dékánhelyettese és a Magyar Tudományos Akadémia Jogtudományi Intézetének vezetője szerint akár ütközhet az uniós joggal. A reklámadó bevételalapú szektorális különadó, melynek adókulcsai erősen progresszívek, és a felső sávokban a vállalkozásokat terhelő közvetlen adókkal összevetve igen jelentős mértékűek.

Bár a szerzők állást nem foglalnak, szerintük a szokásos adóterheken túli jelentős adók a médiavállalkozások működésére való befolyásuk miatt sérthetik az Egyezmény 10. cikkében és az Alapjogi Charta 11. cikkében rögzített véleménynyilvánítási szabadságot, valamint a külföldi tulajdonú médiavállalkozások de facto diszkriminatív adójogi kezelése miatt az Európai Unió Működéséről szóló Szerződés 49. és 54. cikke által rögzített letelepedési szabadságot.