Soha nem számolják fel a Malévet

2014.07.11. 15:17

Az év végéig meghosszabbította a Fővárosi Törvényszék a Malév felszámolásának határidejét, eddig kell a felszámolási zárómérleget elkészíteni.

Varga Jenő felszámolóbiztos arról beszélt, hogy több olyan eljárás van folyamatban, amelyek jogerős lezárásáig nem készíthető el a zárómérleg, ezért kérvényezték az újabb hosszabbítást.

Nem lesz pénz a volt dolgozókra

Azt is elmondta, hogy a légicég felszámolása egyszerűsített felszámolásként folyik, mert a várhatóan rendelkezésre álló felszámolói vagyon a felszámolási költségnek minősülő"A" kategóriás dolgozói követelésekre sem nyújt fedezetet.

A felszámoló a Bombardier CRJ200-as, HA-LNA lajstromú repülőgépet, a Bombardier Q400-as és a Boeing 737 Next Generation repülőgépek alkatrészeit, peresített és nem peresített követeléseket, valamint a balatonlellei üdülőt értékesíti. A Malév felszámolásának legutóbbi határideje június végén járt le. A légitársaság 2012. február 3-án állt le 66 év működés után.

Totális káoszban omlottak össze

A Malév a csőd előtt már több mint tíz éve nem volt különösebben nagy üzlet. Az emelkedő üzemanyagár, a piac átalakulása, a magas üzemeltetési költségek miatt évek óta milliárdos veszteségeket termelt és állandó állami tőkeinjekciókat kapott. Működése a nem feltétlenül csak a profittermelésben érdekelt orosz befeketető alatt sem vált nyereségessé, a céget utolsó intézkedései egyikeként Bajnai Gordon leköszönő kormánya államosította újra 2010 februárjában, 25,2 milliárd forintot fektetve a cégbe, aminek az állammal szembeni adósságait is elengedték. A Malév eddigre 74,6 milliárd forintnyi adósságot halmozott fel. Bár azóta százmilliárd forintnál is többel próbálták megtámogatni, a cég még mindig veszteséges volt. Ráaduásul mivel a kormányváltás után végül nem teljes átszervezés történt, hanem csak újabb támogatáscsomagok jöttek, az Európai Bíróság ítélete szerint az állami támogatás jogszerűtlen volt, vissza kell fizetni.

A csőd előtt néhány nappal egyszer csak megjelent egy kormányrendelet, ami szerint stratégiai cég lett a malév, azaz csak az állma számlohatja fel. Miközben pedig a cég kezdett kifutni a pénzéből, egyre eluralkodott a pánik, abban sem voltak biztosak, hogy hány napig tudnak még repülni. A Malév utána hamar bevallotta, hogy január végétől ellehetetlenül a finanszírozása. Szerencsétlen módon aznap még leállt a Malév foglalási rendszere is, fokozva az ijedtséget.

A kormányzat terveiről mindeközben a tavalyelőtti utolsó 5 milliárd forintos segély óta semmit nem lehetett tudni, a kormányváltás után minden korábbi ígéretük ellenére tovább csak tologatták a problémát. Majd jött egy kormányrendelet, ami már csak az utasok pénzének mentésére fókuszált és Malév közölte, hogy valamilyen új légitársaság fog rögtön alakulni a romjain. Csődvédelem alá került a cég, és Malév sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy egyrészt a rossz sajtó miatt csökken forgalmuk, másrészt a tavaly február legelső hétvégére elkészülő likviditási tervből derül majd csak ki, hogy pontosan meddig fogják bírni. Kiderült, hogy semeddig. 

Orbán Viktor a Malév-leállás napján azonnal bejelentette:„nem lehetetlen a légitársaság újraindítása”, és a teljes kormányzati kommunikáció akkor még arra utalt, hogy ez gyorsan meg is történhet. Ez érthető is lehetett annak fényében, hogy – mint azóta kiderült – a légitársaság átszervezésének, és az egyik napról a másikra új cégként történő elindításának lehetőségét azelőtt már két éve alaposan kidolgozták. Nem sokkal később arról voltak hírek, hogy a magyar kormány Moszkvával egyeztet a Malév újraindítását lehetővé tévő újabb hitelről.

Most már azonban úgy tűnik, hogy nem csak az újraindításra nem volt komoly szándék, de a teljes kártalanításra se igazán.