PwC: Tíz év múlva eltűnhetnek a hagyományos bankok

2014.07.22. 11:13

A PwC „The Future Shape of Banking” című tanulmánya szerint akár már 2025-2030-ra a hagyományos bankok nélkül működhet a piacgazdaság. A kutatás rámutat, egyre alacsonyabbak a belépési korlátok a nem banki szereplők számára az alapvető banki szolgáltatások területén is, ami kihívást jelent a jelenlegi banki üzleti modell számára.

A bankok a pénzügyi válság árnyékában is erős brandek tudtak maradni, köszönhetően az ismertségüknek, a tapasztalatuknak, és a szabályozásnak. A bizalom és a márka meghatározóak a pénzügyi tranzakciók esetében, az alternatív bankolási lehetőségekkel szemben tanúsított ellenállás egy része is a biztonságba vetett bizalom hiányából fakad.

„Bár a helyzet változik, a banki szolgáltatásokra továbbra is szükség van. A bankoknak ugyan továbbra is megvannak az előnyeik, és az alternatív szolgáltatókkal szemben még alacsony a bizalom, azonban a pozíciójuk megőrzéséhez erőteljes beruházásra van szükségük, újra fel kell fedezniük és meg kell erősíteniük a társadalomban betöltött alapvető szerepüket, és el kell nyerniük a politikai döntéshozók támogatását” – mondta Balázs Árpád, a PwC Magyarország cégtársa.

A tanulmány főbb megállapításai:

  • A banki szolgáltatások a fizikai értékesítés felől az új technológiák által nyújtott csatornák felé mozdulnak
  • A technológia fejlődésével az ügyfelek számára könnyebbé válik a bankok és egyéb szolgáltatók közötti váltás
  • A brand központi értékké válhat a bankok számára: a bizalmat, integritást, biztonságot és minőséget képviselő brandek nagyobb eséllyel tudják majd ellensúlyozni az ügyfelek „tranzakciós költségét”, amikor arról döntenek, melyik szolgáltatónál és milyen módon bankoljanak
  • A bankok egyfajta közszolgáltatóvá válhatnak, amelyek elsősorban biztosítási összeghatár alatti betétek kezelésével foglalkoznak, és belföldi hiteltermékek szűk körét kínálják.
  • A szabályozók gondolkodásának és a jogszabályi megközelítésnek is igazodnia kell a változó banki környezethez.