Kell egy fényképező a nyaraláshoz? Vegyen online, majd küldje vissza!

vissza a feladonak cover
2014.07.23. 14:25 Módosítva: 2014.07.23. 14:28
Ha webshopban veszünk valamit, azt 14 napon belül visszaküldhetjük, és visszakapjuk az árát. Ez a fogyasztókat védő szabály elvileg csak a kipróbálást szolgálja, a használatot már nem, de könnyű vele visszaélni. Mindez a vevőnek nagyon kényelmes, de néhány boltnak nem: nyaralást fényképező emberek, foci vb-re készülő kocsmák és LAN-partis kockák is visszaélnek vele.
A legkirívóbb eset egy 400 ezer forintos gamer számítógép volt, amint péntekre kért a vevő, majd hétfőn visszahozta, hogy jó volt a hétvégi LAN-party, de nem kéri mégsem. Inkább használja tovább a régit, csak fel akart vágni az ismerősök előtt.
 

A webshopokban vett dolgokat 14 napon belül vissza lehet küldeni, de ezt néhányan elég kreatívan használják ki. A boltokat meg persze zavarja, hogy túl sok dolgot küldenek vissza nekik. A fenti történetet például az iPon ügyvezetője, Parádi András mesélte nekünk, náluk esett meg az is, hogy valaki vett egy nyomtatót, kinyomtatta a szakdolgozatát, majd szinte üres patronnal visszavitte a gépet. 

Az eset egyáltalán nem egyedi, a Budapesti Kereskedelmi- és Iparkamarát több webshop is megkereste, például ezzel az esettel:

Egy rendezvényeket megörökítő cégnek nem volt meg minden eszköze, ezért megrendelte a drága terméket egy webshopból, majd a munka után elállt a vásárlástól és visszaküldte.

A 14 napos visszaküldésre június 13-a óta van lehetőség, előtte csak 8 munkanap volt erre. Azért találták ki az EU-s jogászok ezt a lehetőséget, hogy úgy vásárolhassunk a neten, mint egy boltban. Az EU-s irányelv preambuluma így fogalmaz: „mivel távértékesítés esetén a fogyasztó nem tekintheti meg az árut a szerződés megkötése előtt, elállási jogot kell biztosítani számára”. Vagyis:

Amikor a boltban vesszük meg a fényképezőgépet, vagy nagyképernyős tévét, azt ott meg lehet fogni, ki lehet próbálni és így el lehet dönteni, hogy kell-e. Az interneten meg nem.

A trükkös termékbemutatók, „egészségnapok”,  „szűrővizsgálatok ” ellen is véd ez a tizennégy nap. Az átverős eladásokról van szó, amikor például nyugdíjasokat traktálnak azzal, hogy súlyos betegek, de a százezres masszázsfotel, vagy egy teljesen hatástalan mágnes megmentheti őket. A tizennégy napos elállási jog ilyenkor is jó eszköz a vásárlók kezében.  

Az elállási időről szóló új rendelet június 13-án lépett hatályba, korábban 8 munkanap volt a visszaküldésre, ez nőtt most tizennégy napra.

Kibontani szabad, használni nem is

Tökéletes módszernek tűnik, ha csak rövid időre van szükségünk valamire és nem is nagyon van ellenszere. A fogyasztókat védő szabályról szóló EU-s honlap figyelmezteti ugyan a vásárlókat, hogy itt nem arról van szó, hogy 14 napig ingyen használhatunk valamit, de a szabályok elég könnyen kijátszhatóak.

A használt óvszert is visszaküldhetem?

Nem mindent lehet visszaküldeni, néhány kivétel a 14 napos elállási szabály alól:

  • lezárt CD-k, DVD-k (hang-, képfelvétel és szoftver is), amiket felbontottak,
  • egyedi termékek (pl. méretre szabott öltöny),
  • a higiéniai okból lezárt termékek (pl. óvszer),
  • árverésen (nem fix áron) vett dolgok,
  • napilapok, romlandó dolgok (pl. megrendelt pizza),
  • személyszállítás (pl. repülőjegy).

A rendelet szerint a fogyasztó „csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.” Egy ruhát fel lehet próbálni például, de hordani már nem lehet – pont ahogy egy üzletben. Az elállási jog lényege az, hogy ugyan olyan helyzetbe kerüljön a vevő, mintha egy üzletben vette volna meg a dolgot.

Ebbe természetesen belefér a doboz kibontása is, mert ez szükséges ahhoz, hogy meg lehessen nézni a terméket (a dobozt többnyire a boltban is kinyitják, ha a vevő kéri). Használni viszont már nem szabad a terméket, például egy cipőt, úgyhogy ha valaki két hétig hordta és ebben ment kirándulni is, csak olcsóbban adhatja vissza. De visszaadhatja.

A rendelet azt mondja, hogy „a fogyasztó csak a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel.”

Ha a vevő használja is a kamerát, vagy cipőt, az ebből eredő értékcsökkenésért már ő felel. Csakhogy egy kamerán, tévén, számítógépen nem nagyon látszik, hogy használták-e a két hét alatt, vagy sem. Szolgáltatásoknál, például apróhirdetéseknél is el lehet állni 14 napon belül, de ilyenkor – értelemszerűen – az eltelt napokra ki kell fizetni a hirdetési díjat, különben mindenki csak két hétre hirdetne, ingyen.

Fontos kivétel, hogy az elállási jog csak magánszemélyekre (fogyasztókra) vonatkozik, céges vevőkre, vagy olyanokra nem, akik a szakmájukhoz használják a terméket. Akkor se lehet visszaküldeni a terméket, ha magánembertől és nem egy cégtől vettük.

Így csinálja

A visszaküldés két lépésből áll: először szólnunk kell a boltnak, hogy el akarunk állni a vásárlástól, majd tényleg vissza is kell küldeni a terméket. Az átvételtől számítva 14 napunk van az elállás közlésére, amit emailben, telefonon, személyesen, vagy írásban is megtehetünk. Legjobb az email, mert egyszerű és utólag is lehet bizonyítani a levél elküldését. Az átvétel napját is bizonyítanunk kell valahogy, ha mondjuk postán/futárral érkezett, érdemes kérni egy papírt a szállítótól, amin rajta van, hogy mikor érkezett meg a dolog.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azt javasolja, hogy miután megírtuk a boltnak, hogy el akarunk állni a vásárlástól, várjuk meg a visszajelzésüket, hogy tényleg visszafizetik-e a vételárat. Ezzel el lehet kerülni, hogy úgy maradjunk a termék nélkül, hogy még a pénzt se kapjuk vissza. Az elállásnál nem garanciáról van szó, tehát nem csak a hibás dolgokat lehet visszaküldeni, hanem a hibátlanokat is.

A visszaküldésre újabb 14 napunk van az elállásról szóló email elküldése után. Ennyi idő alatt csak útjára kell indítani a terméket, tehát mondjuk fel kell adni a postán, nem szükséges, hogy meg is érkezzen a boltba.

A boltnak nem csak a termék árát, hanem az eredeti szállítási költséget is vissza kell adnia, kivéve ha expressz kértük a terméket. Ilyenkor is csak a rendes szállítás költségét adják vissza. A visszaküldés árát viszont mindenképpen nekünk kell állnunk.

Nincs háromnapos szabály

Háromnapos pénzvisszafizetési garancia viszont nincs. Ez az elmélet annak ellenére tartja magát a köztudatban, hogy már tizenhét éve nem igaz, sőt eredeti formájában soha nem is volt az. Arról van szó, hogy ha három napon belül visszaviszünk egy terméket, a boltnak vissza kell adnia a pénzt. Ez viszont nem igaz: 1997-ig volt egy olyan szabály, hogy 8 napon belül vissza kell adnia a boltnak a termék árát, de ez már nem hatályos.

Nem érdekvédelmi, hanem érdekeket érvényesítő szervezet

Önök sem látják a különbséget? A Magyar Kereskedelmi- és Iparkamarát azért kerestük meg, mert a honlapjuk szerint a vállalkozások érdekeit óvják, ezért a véleményük releváns lehet a webshopokat hátrányosan érintő új szabállyal kapcsolatban.

Ezt megírtuk nekik is, de a válaszukat egyből azzal kezdték, hogy „a levelében írottaktól eltérően a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara sem a kereskedők, sem a gazdaság más, kiragadott szereplői vonatkozásában nem minősül érdekvédelmi szervezetnek.” Majd azzal folytatták, hogy „a gazdasági kamarák feladata az, hogy működésükkel előmozdítsák ... a gazdasági tevékenységet folytatók általános, együttes érdekeinek érvényesülését.”

A mostani szabály, ami ehhez hasonló, csak a tízezer forintnál drágább műszaki termékekre vonatkozik, de azokra is csak akkor, ha hibásak. Ha a termék hibás és három munkanapon belül visszamegyünk a boltba, akkor mindenképpen ki kell cserélniük azt, nem ajánlhatnak javítást helyette. Erről a tévhitről 2010-ben még a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is külön közleményt adott ki.

A budapesti kamarának nem tetszik

El lehet adni újként a visszaküldött termékeket, válaszolta az Indexnek a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), a budapesti tagszervezetük viszont nem értett velük egyet. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) jogi tanácsadója, Szász Emese szerint azt, hogy „használt terméket újként értékesítsenek, egyidejűleg több jogszabály is tiltja.”

Az MKIK-et eddig egy webshopos cég sem kereste meg az elállási joggal kapcsolatban, a BKIK-t viszont sokan. Volt olyan bolt, ahonnan egy vendéglátós rendelt egy nagyképernyős tévét a futball-vb idejére, azt tervezte, hogy utána majd eláll a vásárlástól és visszaküldi a készüléket. A bolt szempontjából szerencsére még a vásárlás előtt kiderült, hogy miről van szó, ezért a vásárlás helyett végül bérletben egyeztek meg. Egy másik vevő a családi nyaralását akarta jó minőségben megörökíteni, ezért vett egy profi fényképezőt, majd amikor hazajött, visszaküldte a boltnak.

A BKIK szerint a kereskedőkre és szolgáltatókra nézve hátrányos a visszaküldést szabályozó rendelet, ezért ősszel kezdeményezni fogják a kormánynál a módosítását. Ennek nem lesz túl nagy hatása, mert a 14 napos elállási jogot és a legtöbb részletszabályt is kötelező EU-s irányelv határozza meg, amit a magyar kormány nem tud módosítani.

Nem rossz, hanem direkt jó

Érezhetően megnőtt a visszaküldések száma amióta 8 helyett 14 nap alatt lehet visszaküldeni a termékeket, mondta Nyúzó Eszter, az Aqua.hu marketing vezetője. A cégnek viszont így sem okoznak jelentős kárt ezek az elállások az összes eladott termék mennyiségéhez képest.

Újként csak akkor tudják eladni a visszaküldött termékeket, ha nem sérült a csomagolás és a terméken sem látszik, hogy már be volt kapcsolva. Egy kameránál ezt meg lehet tenni, de egy tévén, vagy okostelefonon már látszik, ha korábban valaki bekapcsolta, mondta Nyúzó Eszter.

Az iPonnál használtként értékesítik a visszküldött dolgokat. Nem mindig száz százalékos a veszteség, de vannak termékek, amikkel már semmit sem lehet kezdeni. Például a cikk elején említett nyomtatót (amit a szakdolgozat kinyomtatása után hozott vissza a vevő) már nem lehetett eladni. 18 ezer forint volt újonnan, 14 ezer lett volna bele egy patron, és így is csak egy használt termékként lehetett volna eladni. A visszaküldött dolgokat csökkentett áron adják el általában.

Az Extreme Digitalnál csak anyit mondtak, hogy nemhogy probléma, hanem direkt jó az elállási jog:

Minket nem érint hátrányosan a 14 napos elállás lehetősége, sőt erősíti a vásárlói bizalmat az online vásárlásban.

Ön egy webshop és így zaklatják a vásárlói? Ügyeskedő kocsmáros, és így szerzett kivetítőt a foci-vb-re? Írjon nekünk a tema@mail.index.hu email címre!

Az elállásról a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapján olvashat részletesen, de átfuthatja az erről szóló kormányrendeletet is.