Kéne pénz. De mégis, hogyan?

2014.10.10. 16:52

Van egy s-betűs szó, amit a korábbi nagy lelkesedés ellenére egyre kevesebben mernek a szájukon kiejteni a jól értesültek körében. Mondjuk ki, a startupokról van szó. Ami pedig még ennél is durvábban hangzik: a "startupperek". Na, őket kínozták a színpadon élőben a Forbes Flow konferenciáján pénteken. A téma a pénzszerzés volt – hogyan juthat a szuper innovatív-diszruptív vállalkozás pénzhez –, és a közönség azt is végignézhette, ahogy három csapat megpróbálja eladni az ötletet a pénzes zsűrinek. Sztartapperül: piccseltek az invesztornak.

A befektetői oldal azért jelezte, hogy ez az egész annyira nem komoly. Ha ugyanis nincs termék, és azt nem tesztelte a piac, akkor nincs igazán miről beszélni a befektetőkkel, mondták a szakma képviselői nagy egyetértésben. Somlai-Fischer Ádám, a Prezi egyik alapítója szerint nekik is sokat jelentett annak idején, hogy már úgy állhattak a befektetők elé, hogy a termékükkel bizonyítottan lehetett pénzt csinálni.

Kell tehát

  • egy termék
  • egy ötlet
  • egy csapat
  • és a megvalósítás,

– mondta Simó György, a Day One Capital befektetője, aki a Stanfordi Egyetem neten végigkövethető startupkurzusát ajánlotta a vállalkozó kedvű fiatalok figyelmébe. Szombati András, a Primus Capital vezetője ezt azzal árnyalta, hogy ő a legfontosabb dolognak mégis azt tartja, hogy a csapatban van-e egy olyan ember, akinek a ötleteiben és a vezetői képességeiben – azaz: a tech-evangélista és ekszekutív szkilljeiben – meg tud bízni. Ezzel a másik két tapasztalt startupos is egyetértett, "kémia" és teljes egyetértés nélkül szerintük sincs siker ("Olyan, mint a csajozás: nem jó, ha túl könnyű" – mondta Simó).

Érdemes megfontolni azt is, hogy az ember tényleg mindenképpen Magyarországon akar-e elindulni – mondta Somlai-Fisher, aki az egyszerre induló amerikai Twitter és a most már mindenki által elfeledett, ugyanolyan finn Jaiku intő példáját hozta fel. Egy nagyobb piacon bármilyen jó ötletet "le lehet növekedni".

Arra is figyelmeztette Somlai-Fisher a startup indításán gondolkodókat, hogy érdemes nagyon megválogatni a befektetőket – ha ugyanis rosszul választanak, akkor abban a pillanatban vége a történetnek. Érdemes vigyázni azzal is, hogy mennyire gyorsan adunk nagy tulajdonrészeket az akármilyen nagy pénzzel beszálló befektetőknek: ha az induló cég hamar elégeti az üzemanyagának nagy részét, akkor nem marad sok az út további részére – mondta Szombati.

A konferencián nyilvánosan piccselő startuposok között talán a kis magyar Zuckerbergek, a GoOut egyelőre még gimis csapata tetszett a legjobban a közönségnek (itt írtunk róluk bővebben), és tényleg öröm volt látni, milyen lelkesen vetették rá magukat a befektetőkre.