Judit
2 °C
7 °C

Tiltakoznak a mérnökök a fizetős M0-s ellen

2014.12.12. 13:56

Tiltakozik a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara a bevezető és elkerülő utak váratlan megadóztatása ellen. 

Pontosabban megdöbbenésüknek adnak hangot, „tekintettel arra, hogy a döntés hatásaival kapcsolatban szakmai anyagok nem ismertek, azok szakmai fórumokon nem kerültek megvitatásra. Az sem ismeretes, hogy a tervezett intézkedés milyen támogatási aránycsökkentést okoz különböző útügyi fejlesztésekre fordított uniós források felhasználásánál"– írják. 

Azt külön hozzáteszik, hogy az intézkedés alapvetően ellentétes a városokat tehermentesítő elkerülő utak építésének céljával.

Ehhez még azt írják, hogy „az elkerülő és a bevezető autópálya-szakaszok fizetőssé tétele döntően a városi és város környéki forgalmakat érinti, súlyos változásokat okozhat a városok és agglomerációjuk forgalmában, különösen pedig Budapest és az M0 autóút környezetének közlekedésében" – idézi őket az MTI.

Nem látják, hogy miért lenne jó

A Levegő Munkacsoport Varga Mihálynak írt rögtön levelet. Szerintük ezen útszakaszok fizetőssé tétele szerintük növelné az alsóbbrendű utak forgalmát és így a környezetszennyezést. Kiemelik, hogy ezeken az utakon a jelenleginél jóval több dugó alakulna ki, aminek a légszennyezés mellett számos más kedvezőtlen hatása lenne, mint például a betegek kezelése vagy a kieső munkaidő. Ezek költsége nagyobb lenne, mint amennyit a díjbevétel hozna az érintett szakaszokon.

A Levegő Munkacsoport a közúti fuvarozói szervezetekkel egyetértésben azt javasolja, hogy a teherautók útdíját a jelenleginél jóval erősebben differenciálják a kocsik károsanyag-kibocsátási besorolása alapján. Szerintük ez segítene abban, hogy gyorsabban megtérüljön a fuvarozók számára flottájuk megújítása, vagyis a legkorszerűbb alacsonyabb kibocsátású teherautókra való áttérés.

Még azt is írták Varga Mihálynak, hogy „ilyen nagy horderejű, emberek százezreit érintő döntések meghozatala előtt a kormánynak kötelessége, hogy átfogó elemzést készíttessen a várható hatásokról, azt hozza nyilvánosságra, és kérje ki az érintettek véleményét. Kérjük, hogy amennyiben létezik ilyen elemzés, azt szíveskedjenek nyilvánosságra hozni, majd társadalmi párbeszédet kezdeményezni a tervezetről."

Az EU nem engedi, hogy fizetős elkerülőt építsenek a pénzükből 

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a héten közölte, hogy a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával lesznek használhatók.

Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek. Mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé, érvelt a minisztérium.

Orbán péntek reggel a kérdésről azt mondta, hogy „a magyaroknak kedvező” lesz az új útdíj, mert az országon áthaladók jóval többet fognak fizetni. Azt szerinte nem lehet megmondani, hogy emiatt nagyobb forgalom zúdul-e majd a fővárosra.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?