Business Talks '24
Üzleti konferencia
Tiltakozik a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara a bevezető és elkerülő utak váratlan megadóztatása ellen.
Pontosabban megdöbbenésüknek adnak hangot, „tekintettel arra, hogy a döntés hatásaival kapcsolatban szakmai anyagok nem ismertek, azok szakmai fórumokon nem kerültek megvitatásra. Az sem ismeretes, hogy a tervezett intézkedés milyen támogatási aránycsökkentést okoz különböző útügyi fejlesztésekre fordított uniós források felhasználásánál"– írják.
Azt külön hozzáteszik, hogy az intézkedés alapvetően ellentétes a városokat tehermentesítő elkerülő utak építésének céljával.
Ehhez még azt írják, hogy „az elkerülő és a bevezető autópálya-szakaszok fizetőssé tétele döntően a városi és város környéki forgalmakat érinti, súlyos változásokat okozhat a városok és agglomerációjuk forgalmában, különösen pedig Budapest és az M0 autóút környezetének közlekedésében" – idézi őket az MTI.
A Levegő Munkacsoport Varga Mihálynak írt rögtön levelet. Szerintük ezen útszakaszok fizetőssé tétele szerintük növelné az alsóbbrendű utak forgalmát és így a környezetszennyezést. Kiemelik, hogy ezeken az utakon a jelenleginél jóval több dugó alakulna ki, aminek a légszennyezés mellett számos más kedvezőtlen hatása lenne, mint például a betegek kezelése vagy a kieső munkaidő. Ezek költsége nagyobb lenne, mint amennyit a díjbevétel hozna az érintett szakaszokon.
A Levegő Munkacsoport a közúti fuvarozói szervezetekkel egyetértésben azt javasolja, hogy a teherautók útdíját a jelenleginél jóval erősebben differenciálják a kocsik károsanyag-kibocsátási besorolása alapján. Szerintük ez segítene abban, hogy gyorsabban megtérüljön a fuvarozók számára flottájuk megújítása, vagyis a legkorszerűbb alacsonyabb kibocsátású teherautókra való áttérés.
Még azt is írták Varga Mihálynak, hogy „ilyen nagy horderejű, emberek százezreit érintő döntések meghozatala előtt a kormánynak kötelessége, hogy átfogó elemzést készíttessen a várható hatásokról, azt hozza nyilvánosságra, és kérje ki az érintettek véleményét. Kérjük, hogy amennyiben létezik ilyen elemzés, azt szíveskedjenek nyilvánosságra hozni, majd társadalmi párbeszédet kezdeményezni a tervezetről."
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a héten közölte, hogy a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4. sz. főút), valamint M3-as autópálya és 11. sz. főút közötti szakaszai, és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával lesznek használhatók.
Így az azonos szolgáltatási színvonalú utak használatáért az ország minden részében egyformán kell fizetniük a járművezetőknek. Mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé, érvelt a minisztérium.
Orbán péntek reggel a kérdésről azt mondta, hogy „a magyaroknak kedvező” lesz az új útdíj, mert az országon áthaladók jóval többet fognak fizetni. Azt szerinte nem lehet megmondani, hogy emiatt nagyobb forgalom zúdul-e majd a fővárosra.
Business Talks '24
Üzleti konferencia