Automatából vásárol? Akkor vigyen magával több aprót

2015.02.13. 11:10
Valószínűleg drágulni fog a kávé az automatákban, és csökkenni is fog a gépek száma a NAV új rendelete miatt. Az adóhivatal ugyanis az elektronikus kasszákhoz hasonlóan összekötné az automatákat saját szervereivel. Olyan cég is van, ahol még nem biztos az áremelés, máshol viszont új embert kell majd felvenni az adminisztrációs teher növekedése miatt.

Mostanra már nagyjából lecsengett az elektronikus kasszák bevezetése, alig hallani emiatt panaszkodó kiskereskedőket, de letiltott kasszakereskedőkről és bebukott pénzekről sem szólnak a hírek. Január 1-jén viszont életbe lépett az adóhatóság (NAV) kávé-, élelmiszer- és mindenféle automatákat érintő rendelete, amiből az automatás cégeknek már most elegük van, pedig nem is történt még semmi igazán az ügyben.

De mi köze van ennek a kasszákhoz? Annyi, hogy

a NAV az e-kassza-rendszeréhez hasonlóan akar majd rálátni az automaták forgalmára,

ezért a cégeknek minden gépbe olyan eszközt kell majd szerelniük, ami folyamatosan küldi a forgalmi adatokat az adóhatóságnak.

Amit jelenleg tudni lehet, az annyi, hogy 

  • március 31-ig minden egyes automatát be kell jelenteni az adóhatóságnak.
  • A regisztráció gépenként 30 ezer forintba kerül majd.
  • Első körben háromezer forintot kell kifizetni március 31-ig, a maradék 27 ezret pedig az év végéig kell elküldeni a NAV-nak.
  • Az érintett cégektől úgy tudjuk, a Nemzetgazdasági Minisztérium arról tájékoztatta őket, hogy ezt a harmincezer forintot bele lehet majd számítani az adatszolgáltató egység árába.

Nem lesz könnyű menet

Az egyik dunántúli, több mint 300 darab automatát üzemeltető cég ügyvezetője azt mondta, alapvetően érti a NAV szándékát, hiszen eddig az automaták forgalmának bevallása nem volt nyugtához kötve, önbevallós alapon működött, így jogos, hogy szigorúbban akarják ellenőrizni az üzemeltetőcégek forgalmát.

Egy másik közepes méretű piaci szereplő vezetője azt mondta, az a baja a rendelettel, hogy szerinte úgy is lehetne javítani az adómorált, hogy közben nem hárítják át a reform költségeit a vállalkozókra.

„Az elmúlt tíz évben gyártott automatákban egytől egyig van egy számláló, ami alapján eddig is bevallottuk az adatokat. Ezekkel ráadásul csalni sem nagyon lehet, mert egy olyan panel cseréjével lehet csak megpiszkálni a számlálót, amit nem olcsó és bonyolult leszedni. Külföldön több szúrópróbaszerű ellenőrzéssel meg tudják oldani, hogy ne lehessen csalni, ezért nem értem, hogy itthon miért kell a cégeket terhelni ilyen költségekkel?" – tette fel a kérdést az ügyvezető.

Mondjuk az, hogy „nem nagyon lehet csalni”, meg hogy bonyolult a számlálót megbuherálni, simán jelentheti azt, hogy egy csomóan csinálják, mert hosszabb távon mégiscsak megéri. Feltehetően a NAV-ot is ez zavarja, ami azért eléggé érthető. 

Ami talán már elfogadhatóbb kifogás, hogy különféle méretű automatákra ugyanakkora díjat kell fizetni, és azt sem érti, hogy az üdítőt, kávét vagy snacket árusító gépek miért egy kategóriába tartoznak, hiszen itt a cégek teljesen más árrésekkel dolgoznak.

Drágább lesz a kávé, és kevesebb az automata

De ami ebből az egészből nekünk igazán érdekes, az természetesen a drágulás. Az ügyvezető szerint a cégek többségének akkora teher lesz a minden automatára vonatkozó regisztráció, az adatszolgáltató egységek beszerzése és a havi adatdíj költsége, hogy érezhetően drágulhat majd az automatákban kapható kávé, és kevesebb helyen lesznek majd automaták, mert a cégek kénytelenek lesznek a kevésbé nyereséges gépek visszavonásán spórolni.

Azzal kapcsolatban, hogy konkrétan milyen mértékű drágulásra lehet számítani, az ügyvezető azt mondta, 

hogy egy közepesen frekventált helyen minimum tíz-húsz forinttal tervezik megemelni a kávé árát.

Olyan cég is van, ahol nem tudják még, hogy lesz-e szükség áremelésre, de az euróárfolyam romlása sem kedvez a cégeknek, ezért valószínű, hogy ezek a cégek is továbbhárítják a fogyasztóra a költségeket.

Nyilván a cégek méretén is sok múlik majd, a multik és a kisebb vállalatok teljesen máshogy emelhetnek árakat az intézkedés hatására. Szöllősi Balázs, a Magyar Ital- és Áruautomata Szövetség elnöke az Indexnek elmondta, hogy 35-40 ezer közé becsülik az országban található automaták számát, és ebből csak nagyjából a gépek 10-15 százaléka van frekventáltabb helyeken, például plázákban vagy buszmegálló közelében.

Szöllősi elmondása alapján 4-5 nagy multi, 10-15 nagyobb magyar cég és a 200-300 kisebb vállalkozás között oszlik meg a magyar piac:  ezek a vállalatok mérettől függően máshogy reagálhatnak majd, tehát nem ugyanakkora mértékben emelnek majd árat, vagy vonnak ki a piacról automatákat.  

Plusz embert kell majd felvenni az adminisztráció miatt

Arról egyelőre nem tudnak sokat, hogy az automatákba szerelendő adatszolgáltató egység mennyibe fog kerülni, de még ha feltesszük, hogy az év végéig befizetendő 30 ezer forintot be is számítják az online egység árába, akkor is egy újabb jelentős – egyelőre ismeretlen nagyságrendű – kiadással kell az üzemeltetőknek szembe nézniük.

Az online egységnek pedig biztosan lesz havi adatszolgáltatási díja a jelenlegi pénztárgépekhez hasonlóan. 

Egy másik cégnél azt mondták, arra számítanak, hogy az eszköz nagyjából 150-200 ezer forint lesz, máshol 80-100 ezer forintos automatánkénti költséget emlegettek.

„Egyelőre azt sem tudjuk, hogy azokkal az automatákkal mi lesz, amiket trafikoknak, kisebb boltoknak adunk bérbe, és maguk végzik az üzemeltetést. A szabályok szerint ugyanis a bérlőnek kell majd bejelentenie az automatákat a NAV-nak. Viszont ezt egy külsős ember aligha fogja megtenni, hiszen a 30 ezer forintos terhet nem akarja bevállalni, ráadásul sok bérlőnek az ezzel járó ügyfélkapus adminisztráció is csak púp a hátára" – magyarázta az ügyvezető.

Kiss azt is megemlítette, hogy mivel az automatákat kihelyezés vagy áthelyezés előtt le kell jelenteni, azt is el tudja képzelni, hogy egyes cégeknél külön embert kell majd felvenni az adminisztrációs teher növekedése miatt.