Válságálló az óceánjárós nyaralás

2015.03.17. 22:29

Több mint húszmillió utassal és 8 milliárd dolláros befektetésekkel csúcson jár az óceánjáró-üzletág, írja Az Utazó magazin. A személyszállító óceánjárókat és folyami hajókat üzemeltető, 63 társaságot tömörítő Cruise Lines International Association adatai szerint tavaly mintegy 22,1 millió utas nyaralt tengerjárókon, nyolcszázezerrel több, mint egy évvel korábban.

Óceánjáró a Csendes-óceánon
Óceánjáró a Csendes-óceánon
Fotó: Ho / AFP

A legtöbb tengeri nyaralót Észak-Amerika adja, de a többi piac is dinamikusan fejlődik. Európából például 2013-ban már 6,4 millióan választották ezt az utazási formát.

Azt, hogy az iparágat nem érintette a válság, jól mutatja, hogy míg 2009-ben 17,8, 2015-ben az előrejelzések alapján már 23 millió utas száll vízre. A férőhelyek száma 2009–2013 között 18 százalékkal növekedett. Az iparág 2013-ban 117 milliárd dollárnyi forgalom mellett 900 ezer munkahelyet teremtett. A szervezet felmérése szerint az utasok 62 százaléka visszatérő vendég

– írja a szaklap.

A fejlődés ráadásul rendületlennek tűnik: tavaly és idén 24 új óceánjárót és folyami hajót bocsátottak, illetve bocsátanak vízre. Ez 37 546 újabb férőhelyet jelent, a beruházásra fordított összeg pedig csaknem 8 milliárd dollárt tesz ki.

A cruiserek legnépszerűbb úticéljai a Karib-térség, a Földközi-tenger, Észak-Európa, Ázsia és Ausztrália, valamint Új-Zéland voltak. A kiélezett verseny miatt az utaselégedettség 80 százalék felett jár. Az átlagos utas – a rendelkezésre álló adatok adatok alapján – amerikai állampolgár, 49 éves, nős, főiskolai végzettséggel és évi 114 ezer dollár jövedelemmel rendelkezik.

Tengerünk nincs, de azért hajózunk

Az óceánjárók piaca ráadásul Magyarországon is válságállónak bizonyult. A Princes Cruisest és a Cunardot képviselő Discover the World magyarországi irodájának vezetője, Kuti István szerint náluk tavaly csaknem 60 százalékkal nőtt a kereslet: már az idei év elején elérték a 2014-es teljes forgalom 55 százalékát! Az utasok állítólag főként a drágább hajóutakat keresik, Dél-Amerika és Ázsia a két legkedveltebb úti cél.

A világ legnagyobb hajóstársaságának számító Royal Caribbean Internationalt képviselő Tengerjáró Kft. ügyvezető igazgatója, Horacek Márta szerint a hazai utasok többsége még csak most ismerkedik a hajózással, ezért elsősorban az ár, másodsorban az úti cél alapján döntenek. Többségük 200–400 ezer forintot szán az egyhetes utakra.