Élesedik a verseny a 3-as metróért

D MTZ20130213029
2015.04.10. 07:48

Nem ad be ajánlatot az Alstom az M3-as metróvonal szerelvényeinek felújítására kiírt tenderen – erősítette meg az Alstom Transport a Népszabadság értesülését.

Az M2 és M4 szerelvényeit is gyártó francia vállalat a lap pénteki cikke szerint azért száll ki a versenyből, mert nem ért egyet annak alapjával: a cég szerint a felújítással mindössze 20 évre lehetne garantálni a régi járművek további működését, az Alstom szerint ezért inkább új szerelvényeket kellene venni. Ez szerintük biztonságosabb, kényelmesebb és költséghatékonyabb is lenne, ráadásul legalább 30 évig járhatnának az új metrók. Ez a megoldás az Alstom számításai szerint éves költségszinten mintegy 15 százalékkal kevesebbe kerülne a BKV-nak.

Az M3 szerelvényeinek felújítására kiírt 60 milliárd forintos tenderen hét cég indult, a második fordulóba viszont csak öt pályázó jutott be:

  • a Budapestre most villamosokat szállító spanyol CAF,
  • a Prágában hasonló orosz kocsikat felújító Škoda,
  • az orosz utódállamokban jelentős számú szerelvényt felújító észt Skinest Rail,
  • az eredeti orosz gyártó, a Metrovagonmas,
  • és az Alstom.

Ahogy azt korábban írtuk, a pályázat nem volt konfliktusmentes, a CAF ugyanis jogi háborút indított a pályázók egy része ellen, a spanyol cég jogászai szerint ugyanis az Alstom, a Škoda és a Skinest pályázata nem felelt meg a kiírásnak.

A versenyben maradt vállalatok képviselői a jövő héten egyeztetnek a BKV-val Budapesten, ekkor testközelből is láthatják, milyen állapotban vannak a metrókocsik, amiket fel kell újítaniuk. A Népszabadság szerint kívánságra egy próbakört is tehetnek, hogy a szerelvények mellett a felújítandó vonatirányító rendszert is kipróbálhassák.

Hétfőtől vezető nélküli metrón utazhat

Utolsó fázisához érkezett a március közepén indult az automata vonatvezérlés tesztidőszaka az M4-es metró vonalán. A jövő hétfőn induló két héten át tartó időszakban a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a BKV Zrt. és a rendszerépítő Siemens szakemberei már utasforgalomban is megvizsgálják az emberi irányítás nélküli rendszer működését – konkrétan azt, hogy fennakadások esetén a központi, illetve az állomási diszpécserek milyen gyorsan tudnak megtalálni az automata szerelvényen egy hibát. A vonatokon továbbra is ott lesznek az utaskísérők, de csak bizonyos idő eltelte után avatkozhatnak be, mert az esetlegesen bekövetkező hibák megoldása már a diszpécserek feladata lesz.

Az alapos tesztelés a végleges használatbavételi engedélyhez kell, a szerelvények mozgatását, irányítását a BKK szerint a legszigorúbb, neves hazai és nemzetközi cégek bevonásával zajlott tanúsítási eljáráson átesett és a legmagasabb biztonsági szintnek megfelelő központi automata vonatvezérlő rendszer látja el. Az engedély kiadására az értékelések lezárultával, várhatóan valamikor ez év végén kerül majd sor. Ekkor az ideiglenes vezetőfülkéket is elbontják a szerelvényekről.

Hogy ebből mit érezhetnek az utasok? A közlemény szerint átmenetileg előfordulhat megnövekedett várakozási idő, zsúfoltság, utastorlódás, a lefelé haladó mozgólépcsők rövid időre történő leállítása, illetve, amennyiben azt a tesztek szükségessé teszik, az utasok kiszállítása is a járműből.